Hopp til hovedinnhold
Fredag 20. juni
DNB Nyheter
Gründer

Koronakrisen:

Småbedriftene viser unik omstillingsevne

- Tar smarte grep for å komme seg gjennom koronakrisen, sier oppstartslos Mads Andersen i DNB.

STILL SPØRSMÅL: - Still noen fundamentale spørsmål, sier oppstartslos Mads Andersen, DNB. Foto: Hoang Minh Trinh
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 25. mar. 2020
Artikkelen er flere år gammel

- Vi ser butikker som stabler på beina nettbutikk og hjemlevering i løpet av noen timer. Personlig trenere, psykologer og leger som begynner med streaming og videokonsultering, sier Andersen.

Han ramser opp flere eksempler på hva bedriftene nå gjør:

- Bedrifter i likviditetsskvis selger gavekort til kundene sine slik at de får penger inn nå. Og så kan kundene kan bruke dem senere. Restauranter og kafeer har begynt å kontakte Foodora og andre hjemleveringstjenester for å kunne selge produktene sine. 

Det handler om å stille seg noen fundamentale spørsmål
Mads Andersen

- Leverandører til industri og produksjon kontakter andre, mer kriseresistente sektorer for å finne ut om de kan tilby dem noe de trenger. Transportbedrifter som vanligvis jobber mot bedrifter begynner å markedsføre seg direkte mot forbrukere via Facebook.

Still de fundamentale spørsmålene

Andersen sier det handler om å stille seg noen fundamentale spørsmål.

- Hva har vi? Hva kan vi? Hva trenger folk nå? Og hva kan vi levere?

Else-Marie Kasmer
Koronakrisen:
Det er viktig å lage en handlingsplan

Andersen foreslår at du stiller deg selv disse spørsmålene for å få fart på tankeprosessen og finne muligheter i krisen: 

  • Hvilke andre muligheter har vi for å skaffe inntekter? 
  • Dersom våre eksisterende kunder ikke trenger våre produkter og tjenester nå, finnes det andre kunder vi kan rette oss mot?
  • Finnes det andre produkter eller tjenester våre eksisterende kunder nå trenger, som vi kan levere? Finnes det andre produkter eller tjenester vi kan levere til nye kunder?
  • Hva er det folk og bedrifter fremdeles trenger i denne situasjonen? Hva trenger de mer enn før? Er det noe av dette vi kan levere?
  • Kan vi bruke eksisterende ressurser til noe annet? 
- Vi er mektig imponert over pågangsmotet og omstillingsevnen
Mads Andersen

Mektig imponert

Andersen mener at det gir grunn til optimisme når vi ser hvor mange smarte og kreative grep småbedriftene tar for å sikre inntekter og overlevelse mens dette foregår.

- Vi oppstartloser er mektig imponert over pågangsmotet og omstillingsevnen vi ser i mange av bedriftene vi prater med, sier Andersen.

Lurer du på om det er hjelp å få for din bedrift?

Banken din kan hjelpe deg å finne svar på det.   

På denne siden har DNB samlet informasjon som er nyttig nå: Bedriftshjelpen

DNB har opprettet en egen korona-hjelpetelefon for bedrifter, ring oss på 23021266. 

- Det er ikke sikkert at alternative inntekter dekker opp for det tapte, men for mange av bedriftene som kaster seg rundt handler det om å holde seg i live til dette er over. Samt om å holde motet oppe og bidra til dugnaden.