Koronakrisen:
- Tar smarte grep for å komme seg gjennom koronakrisen, sier oppstartslos Mads Andersen i DNB.
- Vi ser butikker som stabler på beina nettbutikk og hjemlevering i løpet av noen timer. Personlig trenere, psykologer og leger som begynner med streaming og videokonsultering, sier Andersen.
Han ramser opp flere eksempler på hva bedriftene nå gjør:
- Bedrifter i likviditetsskvis selger gavekort til kundene sine slik at de får penger inn nå. Og så kan kundene kan bruke dem senere. Restauranter og kafeer har begynt å kontakte Foodora og andre hjemleveringstjenester for å kunne selge produktene sine.
Det handler om å stille seg noen fundamentale spørsmål
- Leverandører til industri og produksjon kontakter andre, mer kriseresistente sektorer for å finne ut om de kan tilby dem noe de trenger. Transportbedrifter som vanligvis jobber mot bedrifter begynner å markedsføre seg direkte mot forbrukere via Facebook.
Andersen sier det handler om å stille seg noen fundamentale spørsmål.
- Hva har vi? Hva kan vi? Hva trenger folk nå? Og hva kan vi levere?
Andersen foreslår at du stiller deg selv disse spørsmålene for å få fart på tankeprosessen og finne muligheter i krisen:
- Vi er mektig imponert over pågangsmotet og omstillingsevnen
Andersen mener at det gir grunn til optimisme når vi ser hvor mange smarte og kreative grep småbedriftene tar for å sikre inntekter og overlevelse mens dette foregår.
- Vi oppstartloser er mektig imponert over pågangsmotet og omstillingsevnen vi ser i mange av bedriftene vi prater med, sier Andersen.
Banken din kan hjelpe deg å finne svar på det.
På denne siden har DNB samlet informasjon som er nyttig nå: Bedriftshjelpen
DNB har opprettet en egen korona-hjelpetelefon for bedrifter, ring oss på 23021266.
- Det er ikke sikkert at alternative inntekter dekker opp for det tapte, men for mange av bedriftene som kaster seg rundt handler det om å holde seg i live til dette er over. Samt om å holde motet oppe og bidra til dugnaden.