Gode råd til bedriftsledere

Tre råd som kan hjelpe din bedrift gjennom korona-krisen

Mange bedriftsledere lurer på det samme, forteller rådgiverne ved DNBs kundesenter.

TA HØYDE FOR KORONA-RESTRIKSJONENE: - Restriksjonene blir kanskje den nye normalen i lang tid framover, sier Stian Fjeldstad Eriksen i DNB. Foto: Ellen Dokk Holm
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 24. aug 2020
Artikkelen er flere år gammel

DNBs kundesenter snakker hver dag med bedriftsledere som ber om gode råd for hvordan styre bedriften i denne korona-perioden. DNB-leder Stian Fjeldstad Eriksen forteller at det er særlig tre råd han og kollegaene gir nå.

- Vær nøye med å sette opp budsjett, finn ut hvilke behov dine kunder har og redusér kostnadene så godt du kan, sier lederen for finansieringsteamet i DNB. 

Restriksjonene blir kanskje den nye normalen i lang tid framover
Stian Fjeldstad Eriksen

Råd 1: Vær nøye når du lager budsjett

Eriksen er opptatt av at bedriftsledere tenker godt igjennom følgende:

  • Ta høyde for at koronarestriksjonene kan vare en god stund framover
  • Hva du må ha av inntekter for å dekke alle dine kostnader? Finn ut for eksempel hvor mye du må selge av hver eneste artikkel for at det skal gå i pluss
  • Gjør gode beregninger på faste og variable kostnader

Eriksen mener at bedriftsledere ikke må ta for lett på korona-restriksjonene da kanskje blir den nye normalen i lang tid framover, sier han.

- I tillegg er det viktig å ikke være altfor optimistisk. Tråkker du feil kan det i verste fall sette bedriften mange år tilbake. Driver du for eksempel en kafé, har det mye å si om du kun kan ha 10 personer i lokalet versus 20 personer på samme tid. 

Nå er det viktig å være i dialog med dine samarbeidspartnere
Stian Fjeldstad Eriksen

Råd 2: Sett deg inn i dine kunders behov

Alle bedriftsledere bør kjenne kundene sine best mulig for å se hvordan kundebehovene endrer seg, forteller Eriksen.

- Koronakrisen har gjort at vi bruker flere teknologiske verktøy, og vi handler på nettet. Hva betyr dette for din bedrift?

Råd 3: Reduser kostnadene

Eriksen oppfordrer bedriftene om å redusere kostnadene, så langt det lar seg gjøre

- Nå er det viktig å være i dialog med dine samarbeidspartnere. Snakk med alle rundt deg, alle de som berører din bedrift, sier lederen for bankens finansieringsteam.

Ta for eksempel kontakt med banken og be om avdragsutsettelse på lån, da betaler du kun renter i en periode. Hvis du leier lokaler kan du be om å få utsatt leien eller be om ikke å betale leie i en periode. Ta også kontakt med regnskapsfører og andre.

Som bedriftskunde i DNB kan du blant annet få hjelp med:

  • Avdragsfrihet i en periode. Da kan bedriftene fortsatt betale regningene sine slik som husleie og lønn. De som ikke har bedriftslån, kan få avdragsfrihet på boliglånet slik at de får noe bedre økonomi totalt sett
  • Kassekreditt er godt egnet der det er store svingninger i likviditeten til bedriften, og banken kan se på muligheten til å øke kassekreditten i en midlertidig periode
  • Factoring kan være en løsning for de mellomstore bedriftene – her sikres raskere innbetaling ved at fordringene finansieres. Factoring er en kortsiktig driftskreditt som er et alternativ til en kassekreditt, med sikkerhet i kundefordringene

Og ett tips til slutt: Vi hjelper til med å sette opp nettbanken slik at flere ansatte i bedriften får tilgang til denne. Da er bedriften godt forberedt om noen blir syke, avslutter Eriksen.