Kjøp og selg brukt, men pass på!

Svindlere har inntatt bruktmarkedene

Brukt er blitt trendy, og flere utnytter dette. Ikke bare kjøpere og selgere, men også svindlere.

VÆR OBS! Brukt er blitt «in». Men pass på, for i løpet av det siste året har mange blitt lurt. Foto: NTB
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 03. nov. 2025
Artikkelen er flere år gammel

Ifølge bruktundersøkelsen 2025 fra FINN har mer enn fire av fem nordmenn kjøpt brukte varer det siste året.

Mange blir lurt

Samtidig får DNB jevnlig reklamasjoner fra kjøpere og selgere på Finn.no, Tise.no eller lignende markedsplasser, som har opplevd å bli lurt.

EKSPERT: Fagansvarlig for bedragerier i Kort- og bankreklamasjoner i DNB, Jann Fredrik Rønning. Foto: DNB

Slik svindles du

Fagansvarlig for bedragerier i Kort- og bankreklamasjoner i DNB, Jann Fredrik Rønning, forteller hvordan svindlerne ofte går fram:

– Som selger blir du gjerne kontaktet av en som angivelig vil kjøpe varen og som ber deg oppgi mobilnummer eller e-post. Deretter får du en e-post eller SMS med en falsk lenke til Helthjem, som oppgis å være en løsning for å motta pengene. Men hvis du da klikker på lenken, legger inn kortnummer og utløpsdato for å motta betalingen blir du i stedet trukket for penger, altså svindlet.  

Jann Fredrik forklarer at dette er en form for phishing, som er den raskest økende svindelformen. Det vil si at svindlerne lurer deg til å oppgi kortnummer, BankID eller annen informasjon som de kan misbruke for å få tak i pengene dine. 

– Kjøpere blir også lurt. Da skjer det gjerne ved at du blir bedt om å forskuddsbetale for en vare som skal sendes. Flere har da opplevd å ikke motta noe, eller fått feil vare, erfarer han.

DNBs generelle råd om hvordan du kan beskytte deg mot svindel

Slik unngår du å bli lurt

Ekspertens tips til både selgere og kjøpere er å bruke de ulike markedsplassenes løsninger for trygg handel, Sikkerhet på Tise og Finns Fiks ferdig.
 
– Der får du mulighet til å blant annet gi beskjed om å holde av pengene i tilfelle du blir svindlet. Hvis du ikke bruker noen av disse løsningene bør du møte selger fysisk for å utveksle vare og betaling. Du bør i hvert fall unngå å forskuddsbetale for varer som skal sendes deg, presiserer Jann Fredrik.

Slik sender du klage eller reklamasjon til banken