Sikkerhet og svindel
Følg med på svindeltrender
Svindlere kan være kreative. Det dukker stadig opp nye metoder for å svindle deg. Det kan være lurt å følge med på svindeltrender slik at du er forberedt.
Noen vanlige trender er:
- Safe account fraud
- Telefonsvindel
- Phishing
- ID-tyveri
- Investeringsbedrageri
- Falske konkurranser
Det aller lureste er likevel å være klar over at digital informasjon lett kan forfalskes. Vær derfor kritisk til all digital informasjon, enten det du leser er i sosiale medier, annonser, e-poster og meldinger. Vurder innholdet nøye før du eventuelt klikker videre. Huskeregelen er «Stopp – Tenk – Sjekk»
Har du blitt svindlet?
Dersom du har blitt utsatt for svindel, eller har mistanke om det, bør du handle raskt. Ikke vent med å se an situasjonen, du bør ta kontakt med banken umiddelbart. Husk at du også kan sperre og åpne opp kortene dine i mobilbanken. Det må ha lav terskel for å sperre kort når kort eller kortinformasjon er på avveie.
Selv om du har blitt utsatt for svindel, er ikke nødvendigvis alt håp ute. Skaff deg oversikt og ta kontakt raskt, så blir det enklere å forhindre at du mister verdiene dine. I tillegg bør du anmelde saken til Politiet.
Det er fort gjort å bli lurt, men heldigvis kan du gjøre ulike grep for å sikre deg i større grad.
- Med topp innboforsikring er du forsikret hvis du skulle være utsatt for svindel som ID-tyveri. Du kan få både råd om hvordan du skal begrense omfanget og ytterligere misbruk, samt juridisk bistand.
- Er du utsatt for kortsvindel og har ukjente transaksjoner har du muligheten til å sende inn en reklamasjon for beløpene til banken.
- Er du i tvil om noen har tatt opp lån og kreditt i ditt navn? Sjekk hva som står oppført i ditt navn i Gjeldsregisteret.
Vanlige svindelmetoder du bør passe deg for
Forsøk på phishing, kortsvindel og ID-tyveri er noe de fleste blir utsatt for.