Sikkerhet på nett

Vi vil aldri be deg oppgi opplysninger som passord, kontonummer etc. over telefon, SMS eller e-post.

Om du mistenker at du har mottatt en falsk e-post eller SMS, slett den umiddelbart.

Nettsikkerhet - gode råd

Nettsikkerhet

Gode råd

  • Det er viktig å ha både passord og tastelås på mobilen.
  • Ikke oppbevar sensitiv informasjon på mobiltelefonen.
  • Din kodebrikke, personlig kode og passord må ikke deles med andre.
  • Skriv aldri ned personlig kode og passord.
  • Bytt passord regelmessig og ikke bruk samme passord flere steder.
  • Oppdater personopplysninger i nettbanken ved endring av navn, adresse eller mobilnummer.
  • Slett SMS mellom deg og banken.

Phishing/svindelforsøk

Phishing/svindelforsøk

Hva er phishing/svindelforsøk?

Phishing (fisking etter personlig informasjon) er en vanlig metode for å lure kunder til å gi fra seg fortrolig informasjon som for eksempel passord og koder til innlogging.

Vær derfor forsiktig med å gjenbruke passordet ditt og sørg for å oppdatere det jevnlig. Skriv aldri ned personlig passord eller kode, og husk at de skal aldri deles med andre.

Tilgang til e-post og andre tjenester kan bli tilgjengelig for andre. Derfor er det viktig å ha både passord og tastelås på PC, mobil og nettbrett. Pass på å ikke lagre sensitiv informasjon. Det kan også være lurt å slette SMS-er mellom deg og banken.

Programvare og antivirus

Utdaterte programmer kan være en inngangsport for kriminelle og andre som vil inn i datamaskinen eller mobiltelefonen din. Du bør ha installert antivirus-program som holdes jevnlig oppdatert.

Jeg har mottatt en falsk e-post/SMS

Hvordan bli kvitt skadelig programvare?

Hvis du har mottatt e-post/SMS, men ikke trykket på lenken
Slett e-posten eller SMS-en snarest, uten å trykke på lenken. Så lenge du følger dette rådet er du trygg, og du trenger ikke å ringe oss.

Hvis du har mottatt e-post/SMS og trykket på lenken
Du kan da risikere at du har fått virus på PC-en din. Da må du installere/gjenopprette alle programmer på nytt. Er du usikker på hvordan dette gjøres, bør du kontakte datakyndige, for eksempel der du kjøpte PC-en din, eller et firma som tilbyr teknisk støtte.

Hvis du har klikket på lenken og fylt ut informasjonen
Du må sperre kortet ditt så raskt som mulig. Du kan sperre kortet ditt hos vår chatbot eller i nett- og mobilbanken under mine kort/kort. Alternativt kan du kontakte oss på telefon 915 04800 (+47 915 04800 fra utlandet). Sjekk kontoen din om det er belastet noe som du ikke er kjent med. Reklamasjon kan sendes inn via nettbanken.

ID-tyveri

ID-tyveri

Hva er et ID-tyveri?

ID-tyveri er urettmessig bruk av annen persons navn eller identitet. Typiske tilfeller er at andre bestiller varer, inngår avtaler eller benytter ditt navn i vinnings hensikt.

  • Vær tilbakeholden med utlevering av personlig informasjon.
  • Aldri gi andre tilgang til din BankID/kodebrikke.
  • Kontakt banken ved mistanke om at sikkerhetsinstrument til din nettbank, BankID eller kort med legitimasjon er på avveie.
  • Sikre postkassen din med lås
  • Makuler papirer med passord eller personlige opplysninger.
  • Bestill frivillig kredittsperre dersom du har mistanke om at din identitet blir misbrukt.

Vær spesielt oppmerksom på dette

Postgang

  • Du venter identitetspapirer, passord eller andre sikkerhetsinstrumenter (eks. kodebrikke) i posten og de ser ut til å bli forsinket
  • Sikkerhetsinstrumenter som kodebrikke, passord, mobiltelefon eller legitimasjonspapirer kommer på avveie
  • Du mottar gjenpartsdokumentasjon på at en ukjent kredittvurdering er foretatt

BankID/kodebrikke

  • Du mottar uvanlige telefoner eller meldinger der forbindelser ønsker bekreftelse på din identitet.
  • Sikkerhetsinstrumenter som kodebrikke, passord, mobiltelefon eller legitimasjonspapirer kommer på avveie.
  • Du får varsler fra bank, teleoperatør eller andre om endringer i tekniske eller sikkerhetsmessige forhold som nye passord, kodebrikker eller lignende.

Kortsikkerhet

Kortsikkerhet

Gode råd for trygg bruk av kort

  • PIN-kode og kort skal aldri oppbevares sammen.
  • Lær deg PIN-koden utenat og ikke oppgi den til andre.
  • Skjul PIN-koden ved inntasting.
  • Ikke legg alle kortene i samme lommebok når du er på reise.
  • Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen er riktig.
  • Vær skeptisk til ”gode hjelpere” ved uttak i minibank.
  • Bruk nettbutikker som tilbyr kjente betalingsløsninger som Verified by Visa eller Mastercard SecureCode.
  • Får du tilbud om gratis prøvepakker når du handler på nett, anbefaler vi at du leser vilkårene nøye før du takker ja. Sjekk gjerne hvordan du kan si opp avtalen og komme i kontakt med selskapet.

Visa og Mastercard på nett

Hvis du opplever problemer i forbindelse med netthandel, har du gode muligheter til å reklamere. For eksempel hvis du:

  • Ikke får levert en vare eller tjeneste du har betalt for.
  • Blir belastet dobbelt eller feil beløp for en vare eller tjeneste.
  • Avbestiller et hotellrom innen fristen, men ikke får pengene dine tilbake.

Har du oppdaget ukjente trekk fra din konto eller har du mistet kortet ditt? Det er viktig at du sperrer kortet umiddelbart. Du kan sperre kortet ditt hos vår chatbot eller i nett- og mobilbanken under mine kort/kort. Alternativt kan du ringe oss på tlf. (+47) 915 04800.

Reklamér på ukjente transaksjoner.

Footer navigasjon

Hovedkontor

Dronning Eufemias gate 30

0191 Oslo

Postadresse

DNB

Postboks 1600 Sentrum

0021 Oslo

Org. nr.

DNB Bank ASA

984 851 006

DNB Nettsteder

DNB EiendomHun InvestererDNB Ung

Internasjonalt

DNB LuxembourgDNB SverigeDNB Danmark

Sosiale medier

FacebookYouTube
Vilkår for brukPersonvernPrislisteSammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.no

© DNB