• Chatbot
  • Hjelp og veiledning
  • Finn ditt DNB-kontor
  • Avtal møte

Sikkerhet og svindel

Hvert år utsettes nordmenn for tusenvis av svindelforsøk. Lær hvordan du beskytter deg selv, og se hvordan DNB jobber for din sikkerhet.

Følg med på svindeltrender

Svindlere kan være kreative. Det dukker stadig opp nye metoder for å svindle deg. Det kan være lurt å følge med på svindeltrender slik at du er forberedt.

Noen vanlige trender er:

  • Safe account fraud
  • Telefonsvindel
  • Phishing
  • ID-tyveri
  • Investeringsbedrageri
  • Falske konkurranser

Det aller lureste er likevel å være klar over at digital informasjon lett kan forfalskes. Vær derfor kritisk til all digital informasjon, enten det du leser er i sosiale medier, annonser, e-poster og meldinger. Vurder innholdet nøye før du eventuelt klikker videre. Huskeregelen er «Stopp – Tenk – Sjekk»

Oversikt over svindeltrender
Skriver på tastatur

Har du blitt svindlet?

Dersom du har blitt utsatt for svindel, eller har mistanke om det, bør du handle raskt. Ikke vent med å se an situasjonen, du bør ta kontakt med banken umiddelbart. Husk at du også kan sperre og åpne opp kortene dine i mobilbanken. Det må ha lav terskel for å sperre kort når kort eller kortinformasjon er på avveie.

Selv om du har blitt utsatt for svindel, er ikke nødvendigvis alt håp ute. Skaff deg oversikt og ta kontakt raskt, så blir det enklere å forhindre at du mister verdiene dine. I tillegg bør du anmelde saken til Politiet.

Dette bør du gjøre ved svindel

Det er fort gjort å bli lurt, men heldigvis kan du gjøre ulike grep for å sikre deg i større grad.

  • Med topp innboforsikring er du forsikret hvis du skulle være utsatt for svindel som ID-tyveri. Du kan få både råd om hvordan du skal begrense omfanget og ytterligere misbruk, samt juridisk bistand.
  • Er du utsatt for kortsvindel og har ukjente transaksjoner har du muligheten til å sende inn en reklamasjon for beløpene til banken.
  • Er du i tvil om noen har tatt opp lån og kreditt i ditt navn? Sjekk hva som står oppført i ditt navn i Gjeldsregisteret.
Oppgitt mann.

Vanlige svindelmetoder du bør passe deg for

Forsøk på phishing, kortsvindel og ID-tyveri er noe de fleste blir utsatt for.

Phishing

Phishing (fisking etter personlig informasjon) er en vanlig metode svindlere bruker for å lure til seg informasjon som for eksempel brukernavn, passord, kredittkortnummer og andre sensitive opplysninger.

Svindelmetodene som phishing blir stadig mer komplisert og du bør sette deg godt inn i hva du kan gjøre hvis du mistenker at du er svindlet.

Bli oppmerksom på phishing

Kortsvindel

Kortsvindel er en svindelmetode som er vanskelig å oppdage før det er for sent. Heldigvis finnes det også mange metoder som brukes for å forhindre at kortet ditt utsettes for svindel – og hjelp hvis du har vært uheldig.

Ikke glem at du kan bruke mobilbanken flitting til å følge med på transaksjoner og sperre eller låse opp kortene dine.

Unngå kortsvindel

ID-tyveri

ID-tyveri handler om å lure til seg informasjon om deg og utnytte denne. Målet er oftest å oppnå økonomisk gevinst ved å søke om kredittkort, ta opp lån eller foreta kjøp av varer og tjenester.

ID-tyver er gjerne ute etter informasjon som personnummer, passinformasjon, bankkort og kortnummer, signaturer og PIN-koder.

Dette bør du gjøre ved ID-tyveri

Ordliste

Beskytt deg selv på nett

Beskytt deg selv mot stadig mer sofistikerte svindelmetoder ved å være oppmerksom på potensielle trusler på nettet.

Svindel rammer ikke bare de som ikke er så datakyndige, men alle slags mennesker – både unge og eldre.

Det er avgjørende å være skeptisk til det du ser på nett. Du kan blant annet bli lurt gjennom e-post, nettsider, annonser og telefon.

Slik øker du din sikkerhet på nett
Dame med bankkort som sitter foran PC

Hjelp oss med å sikre deg mot svindel

For å redusere sjansen for at du opplever misbruk av dine midler og opplysninger, er det viktigere enn noensinne at banken kjenner deg. Vi trenger å vite at du faktisk er du, og hva som er riktig informasjon om deg akkurat nå. Sørg derfor for at banken alltid har oppdaterte kundeopplysninger om deg. Har du ikke gjort dette på en stund, kan det lønne seg å oppdatere din informasjon nå.

I tillegg må du passe på å aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er noen som utgir seg for å være banken, politi, fra kundeservice, eller er familie, venner eller andre. Vi vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.

Trusselvurdering

Finansiell sikkerhet og kampen mot økonomisk kriminalitet er viktigere enn noen gang. Å forstå trusselbildet er et nødvendig virkemiddel for DNB for å planlegge hvordan vi skal forsvare både våre og dine verdier. Hvert år gjennomføres derfor en trusselvurdering, som du kan lese om i den årlige Trusselrapporten.

Økonomisk kriminalitet et alvorlig samfunnsproblem og en trussel mot velferdssamfunnet, samtidig som det undergraver et sunt næringsliv. Derfor arbeider vi med å bekjempe økonomisk kriminalitet og bidrar til en trygg digital økonomi.

Trusler og trender i et DNB-perspektiv

Visste du at i 2022?

Stanset vi bedrageriforsøk for 1067 millioner kroner

Meldte vi 1689 mistanker til Økokrim

Håndterte vi 9291 svindelforsøk

Nyttige lenker om svindel

Bruk BankID-app

Har du tatt i bruk BankID-appen? Den gir deg høy sikkerhet og tilgjengelighet for innlogging og signering.

Last ned BankID-appen
Kvinne med mobil

Footer navigasjon

Hovedkontor

Dronning Eufemias gate 30

0191 Oslo

Postadresse

DNB

Postboks 1600 Sentrum

0021 Oslo

Org. nr.

DNB Bank ASA

984 851 006

DNB Nettsteder

DNB Eiendom#huninvestererDNB NyheterDNB Tech Blog

Internasjonalt

DNB LuxembourgDNB SverigeDNB Danmark

Sosiale medier

FacebookYouTube
Vilkår for brukPersonvernInformasjonskapslerPrislisteSammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.noJobb hos oss

© DNB