TV-aksjonen 2020
Årets TV-aksjon går til WWF, og arbeidet for å ta vare på verdenshavene. Det heier DNB på!
Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Det truer livet i den maritime verden.
- Som en av verdens største banker for havnæringen, er dette en sak vi brenner litt ekstra for, sier Iselin Ahmer Solberg, bedriftsrådgiver for sjømatkunder i DNB.
Nå er det ikke lenger bare finansiell risiko som blir vurdert
DNB har allerede startet dugnaden med å gi 500.000 kroner til TV-aksjonen.
- Noe av det viktigste vi som bank kan gjøre er å finansiere bærekraftige løsninger til havs. I DNB jobber vi med bedrifter innen de maritime næringene, olje og gass, leverandørindustrien og sjømat, sier hun.
Havet utgjør over 70 prosent av jordens overflate. Det er blant annet levebrødet til over en milliard mennesker, det gir oss oksygen, energi, mineraler, mat og ferskvann.
- Havet er fullt av muligheter, men det blir ødelagt om vi ikke tar vare på det. Vi er avhengige av et rent hav, sier Joakim Melingen, analytiker for maritime kunder i DNB.
Vi ser også på bedriftenes bevissthet på miljø og samfunnsansvar
Havet er også en viktig transportåre, og DNB tok derfor initiativet til klimaretningslinjer for banker som finansierer shipping, «Poseidon Principles».
- Vi må måle og publisere karbonavtrykket til de skipene vi finansierer. Vi vurderer hvordan kundene tilpasser seg lavkarbonshipping, og flåtenes energieffektivitet og utslipp. I låneavtalene presenteres også forsvarlig resirkulering av skipene, forteller han.
Solberg forteller at kundene blir utfordret på bærekraftige løsninger dersom de ønsker finansiering.
- Bærekraft-perspektivet er veldig viktig for oss, og nå er det ikke lenger bare finansiell risiko som blir vurdert. Vi ser også på bedriftenes bevissthet på miljø og samfunnsansvar, sier Solberg.
Vi er avhengig av et rent hav
DNB har satt av 450 milliarder kroner til finansiering av fornybar energi og infrastruktur de neste årene.
- Vi ønsker å ta en viktig rolle i å bidra til bærekraftig utvikling. Så langt har vi finansiert elektrifisering av ferger, batteripakker på supplyskip og overgangen til å bruke gass i stedet for tungolje i skip. Vi finansierer ikke bruk av engangsplast, for plast vil vi ikke ha i havet, sier hun.
Produksjon av sjømat har blitt en stor og viktig bransje for norsk økonomi.
- Vi ser at våre sjømat-kunder har bærekraft på toppen av agendaen, og vi diskuterer med dem hvordan de skal løse utfordringene med for eksempel lus og fôr, sier Solberg.
Hun forteller at for sjømatbransjen så er det fôret som gir det største klimaavtrykket.
- Det brukes mye soya i maten til oppdrettsfisken, men det forskes på å bruke alger, insektsmel og insektsolje som vil bidra i positiv retning. På DNB NXT vant Metapod prisen «100Pitches Ocean». Metapod bruker gresshopper som proteinkilde i laksefôr i stedet for soya.