torsdag 02. februar 2023
Marmorsalen - Privat fundraising
Kl. 08:00
Velkommen
Generalsekretær Siri Nodland, Fundraising Norge og seniorrådgiver sosiale media og fundrasing Eirik Skarsbø, WWF og Statssekretær Gry Haugsbakken (AP)
Kl. 08:30
Hvordan øke din gjennomslagskraft
Gründer og daglig leder Anniken Fjelberg, Identio
Foredraget gir et innblikk i oppskriften bak økt innflytelse og gjennomslagskraft. Det er ikke alltid lett å få «ja» fra de du ønsker det mest. Hvorfor sier vi «nei» til en forespørsel og «ja» til en annen, selv om det gjelder akkurat det samme? Å forstå hvorfor er å forstå påvirkning i praksis. Å ha personlig påvirkning er en nøkkelferdighet for de fleste ledere og markedsførere i dag. Innsikten fra dette foredraget er direkte anvendelig i ledelse, forhandlinger, salg og markedsføring.
Læringspunkter:
- Bli en bedre påvirker ved å forstå hvordan du fremmer din forespørsel og bruker sosial psykologi i forberedelsene dine.
- Bli bevisst etikken når du er ute etter å påvirke andre så du ikke blir manipulerende i jakten på en aksept for ditt forslag.
Kl 10.15 – 10.45 Pause
Kl. 09:45
How to fundraise in the time of permanent crisis
Founding Owner and Managing Director Mark Phillips, Bluefrog Fundraising
In this session, Mark Phillips will demonstrate how the psychological impact of Covid-19, the invasion of Ukraine and the economic crisis have influenced philanthropic behaviour. As well as showing how UK charities have adapted their communications, Mark will also be sharing brand new research undertaken in Norway which shows how the specific need states of Norwegian donors have been influenced by the ongoing crises. He’ll also make recommendations as to how Norwegian charities might wish to adapt their fundraising programs in consideration of the new abnormal.
Learning points:
- How giving to charity is a way for donor to gain a sense of control in difficult times.
- How personal charity portfolios are changing. And what fundraisers should do as a result.
- What donors now want from charities.
Kl 11.30 – 12.30 Lunsj
Kl. 11:30
Hvordan snakke med en stemme: Fundraising i lys av kommunikasjonsstrategien
Avdelingsleder kommunikasjon og fundraising Ina Toften, WWF Verdens naturfond
I en tid med en stadig proffere bransje og mange om beinet, bruker vi stadig mer tid og energi på å finne nøkkelen til gode fundraisingkampanjer. Våre beste kampanjer spiller på flere kommunikasjonsstrenger, de skal henge sammen med vår overordnete strategi, de skal skape bredt engasjement og i tillegg få folk til å støtte oss økonomisk. Ambisiøst, men ikke umulig. Det vil bli brukt caser til å illustrere hvordan snakke med en stemme.
Læringspunkter:
- Hvordan kommunisere mer helhetlig for å lykkes med fundraisingen, konkret case til inspirasjon.
Kl 13.15 – 13.45 Pause
Kl. 12:45
Den tid på måneden
CRM spesialist Betina Hasforth, DRC Dansk Flygtningehjælp
Den tid på måneden er en digital kampagne til at hverve faste bidragsydere til en lav månedlig donation. Kampagnen har kørt i 2 år og har vist sig meget effektiv til at forny fastgiversegmentet. Kampagnen udmærker sig også ved et lavt frafald. Kampagnegrebet fokuserer på donors oplevelse og ikke på beneficiary eller organisationen. Dette har været et nyt greb for DRC Dansk Flygtningehjælp. Oplægget deler erfaringer fra kampagnedesign og eksekvering samt tal på hvervning og frafald.
Læringspunkter:
- Meget lav tærskel for at være med.
- Mobilepay fungerer fint til faste månedlige donationer.
- Kommunikere til shared experience.
Kl. 14:30-15:00 Pause
Kl. 14:00
Fundraising i fremtiden
Innovasjonsspesialist Jannicke Birkevold og Divisjonsdirektør New Tech Lab Yngvar Ugland, begge DNB
Web3, Metaverse og Krypto er buzzord som vi hører stadig oftere, men hva er det og hvilken betydning kan det få? Her vil DNBs innovasjonsmiljø dele sine observasjoner og vurderinger av nye teknologier og vise hvordan dette kan påvirke verden vi lever i. De vil vise konkrete eksempler på hvordan DNB jobber med dette og hva det kan gi av nye muligheter for fundraising i fremtiden.
Læringspunkter:
- Hva er de underliggende teknologiene for neste generasjons internett
- Hvilke muligheter kan dette gi fremover og hva bør en gjøre nå for å være forberedt
Kl. 15:45 - 16:00 Pause
Kl. 15:00
Hva 60 år i fundraising har lært oss
Director of Fundraising, Marketing and Media Jayne George, RNLI (Royal National Lifeboat Institution) og Inntektssjef Leif Wien Jensen, Norges Blindeforbund
Jayne og Leif har til sammen arbeidet 60 år i fundraising. De har hver for seg bygget opp store innsamlingsvirksomheter i hvert sitt land, og begge kan vise til sterk vekst i resultatene. Hva har det viktigste de har lært? Hva er hemmeligheten bak at de har nådd resultater som er blitt lagt merke til UK og i Norge? Hva er det som virkelig fungerer i fundraising og hva funker ikke? Jayne og Leif vil dele - på hvert sitt språk – tips for å bli en bedre fundraiser med innsikt, anekdoter og humor.
Læringspunkter:
- Vær modig og stå imot motstand.
- 1. Forenkle og fokusere 2. Go big scale. 3. Refokuser og re-fresh. 4. Gjenta.
- Spør "hva er den beste giveropplevelse vi noen gang har skapt?"
- Being a great fundraiser is a skill that can be acquired.
Kl. 16:00
Festmiddag med prisutdeling
Prisene som vil bli utdelt i år er:
- Årets fundraiser
- Årets frivillige innsamler
- Årets kampanje
Kl. 20:30 Slutt
Forstanderskapssalen - Næringslivssamarbeid
Kl. 11:30
Tre steg for å lykkes med LinkedIn
Leder for synlighet og kommunikasjon Fredrik Fornes, Hubify
LinkedIn er en plattform med et enormt, uforløst potensial hvor det er mulig å nå ut til store deler av norsk næringsliv. Men hvordan? Det får du vite i dette foredraget.
Visste du at en personlig profil på LinkedIn får 8x mer engasjement og når 561% flere enn en bedriftsprofil? Eller at bare 4% av medlemsmassen til LinkedIn publiserer innhold? Den muligheten gjelder det å gripe! Fredrik vil gi flere øyeåpnende, konkrete tips og råd til hvordan du som fundraiser kan bruke LinkedIn.
Læringspunkter:
- Hva slags innhold fungerer på LinkedIn?
- Hvordan fungerer egentlig algoritmene?
- Hvilke tabber er det alle gjør der inne?
- Hvor langt eller kort skal du skrive, og når bør du publisere.
Kl. 13:15 -13:45 Pause
Kl. 12:45
Integrating philanthropy in the fundraising mix of your organisation
Global Philanthropy Team LeadFriederike Schir, Plan International and founder NOR Philantropy Consulting
The importance of major gifts for NGOs is growing and will play an important role in future proofing organisations in a volatile environment. But many organisations struggel to establish successful major donor programs: the team is too busy already or has no experience in the area, the organisations does not have access to major donors, management and board have differing ideas about major donors. In this talk we will look at different practical steps organisations can take, to engage successfully with major donors.
Learning points:
- Partnership instead of competition.
- Small, structured steps make a big difference.
- Institutional education and readiness are key.
- Bonus; Establish Major Donor engagement the Norwegian way.
Hvelvet - Fordypningstemaer
Kl. 11:30
Hvordan skape bedre giveropplevelser ved hjelp av automatisering og brukersentrert tenkning
Head of digital business development Henning Kjølgård, Redd Barna
I dette foredraget får du et innblikk i hvordan Redd Barna jobber med å identifisere giveres behov og ønsker, og hvordan vi setter dette i sentrum for å skape en giveropplevelse som er både fleksibel og konsistent, og automatisert og personlig. Du får også lære mer om hvordan Redd Barna praktisk identifiserer utfordringer i giveropplevelsen, genererer hypoteser og mulige løsninger, og hvordan de tester for å få validert læring raskt.
Læringspunkter:
- Hvordan bruke metoden Design Thinking for å lage gode giveropplevelser
- Hvordan jobbe brukersentrert med automatisering av giverreiser
Kl. 13:15 - 13:45 Pause
Kl. 12:45
Liten og modig
Daglig leder Beate Sørum og Seniorrådgiver Seth Piper, begge b.bold, Markeds- og kommunikasjonsrådgiver Kristine Mo Karlsen, Stiftelsen Fransiskushjelpen og Giver- og innsamlingsrådgiver June Alexandersen, MS-forbundet.
De siste to årene har både Fransiskushjelpen og MS-forbundet sammen med rådgivere i b.bold laget ambisiøse fundraisingstrategier - som lykkes! I dette foredraget får du høre om hvilke tiltak de har gjort, prøving og feiling, resultater og hvilke interne prosesser som skal til for å få vedtatt og fulgt opp såpass ambisiøse strategier!