Koronakrisen:
Mange urolige bedriftseiere tar kontakt med DNB for å få råd om hvordan de kan håndtere konsekvensene av koronakrisen.
Det er ikke mange dagene siden korona-pandemien traff Norge, men konsekvensene er allerede store.
Tre av ti norske bedrifter har likviditetsproblemer, og halvparten har gjennomført permitteringer, ifølge NHO.
Mange stressede bedriftsledere tar kontakt med DNB.
- Vi har hatt en del dype samtaler med bedriftsledere, vi har til og med opplevd gråt i den andre enden, sier Trond Prestø, leder for DNBs kundesenter for bedrifter.
Har du som bedriftseier spørsmål er det bare å ta kontakt med oss
Roger Antonesen, som er banksjef for alle små og mellomstore bedrifter i DNB, er glad for at mange tar kontakt for å få hjelp.
- Vi prøver nå å hjelpe bedriftskundene så godt vi kan. Vi har gjort tilpasninger og lettet på kravene på kredittbehandlingen for de minste bedriftene, vi har åpnet en korona-hjelpetelefon og vi er klare for å bruke garantiordningen så snart den er vedtatt i Stortinget, sier Antonesen.
- Har du som bedriftseier spørsmål er det bare å ta kontakt med oss. Kontakt din rådgiver, eller ring oss på vår korona-hjelpetelefon tlf. 23021266.
Vi kan blant annet hjelpe med:
For vanlige henvendelser om nettbank og betalinger: Ring kundesenteret på telefon 91504800, eller kontakt oss via chat og e-post.
- Vi kan hjelpe til med å sette opp nettbanken slik at flere ansatte i bedriften får tilgang til denne, slik at bedriften er godt forberedt om noen blir syke, sier Antonesen.
Banken din kan hjelpe deg å finne svar på det.
På denne siden har DNB samlet informasjon som er nyttig nå: Bedriftshjelpen
DNB har opprettet en egen korona-hjelpetelefon for bedrifter, ring oss på 23021266.
Statens garantiordning legger til rette for at DNB kan gi lån til levedyktige bedrifter som er rammet av inntektsbortfall som følge av virusutbruddet.
- I korte trekk kan bedrifter søke om lån hos sin bank, og dersom søknaden blir innvilget vil staten garantere for 90 prosent av lånet, sier Antonesen.
Banksjefen oppfordrer bedriftene til å se på hvilke driftskostnader som kan reduseres, og å gå i dialog med samarbeidspartnere for å se hva som kan gjøres. Han kommer med følgende eksempler: