Bli kunde og bytt bank til DNB

mann med mobil
Det er enkelt å bli kunde og bytte bank til oss. Nedenfor finner du forskjellige måter å gjøre det på.
 

Bytt bank til DNB selv

Nedenfor har vi laget en veiledning som gjør det enkelt for deg å bytte bank til DNB selv

Hvordan bytte bank selv?

  1. Hvis du ikke allerede er kunde i DNB, må du starte bankbytteprosessen med å bli kunde. Du kan opprette så mange kontoer du vil helt kostnadsfritt. Noter deg de nye kontonumrene dine, du vil trenge dem når du skal overføre pengene dine til dine nye kontoer lenger ned i veiledningen.​

  2. Bestill bankkort under «Dagligbank og lån» i nettbanken. Du vil motta de nye kortene i posten i løpet av en uke. Les mer om våre kort. ​

  3. Start en chat med oss i nettbanken for å bestille kodebrikke. Du kan også ringe oss på 915 04800.​

  4. Opprett BankID og BankID på mobil. For å få BankID i DNB må du legitimere deg med pass på et av våre bankkontor. Hvis du allerede har gjort det, trenger du ikke gjøre det på nytt. Dersom det er vanskelig for deg å møte på et av våre bankkontor, anbefaler vi at du beholder minst en konto i din tidligere bank for å opprettholde din BankID derfra. Les mer om innlogging i nett- og mobilbanken, og BankID.
    OBS. På grunn av omstendighetene rundt Covid-19, må alle møter i våre banklokaler avtales på forhånd. Finn ditt nærmeste kontor og avtal tid.

  5. Gi beskjed til arbeidsgiveren din og andre som overfører penger til deg på fast basis, om at du ønsker lønn inn på din nye konto. 

  6. Logg deg inn i din tidligere nettbank. Her er det tre oppgaver du skal gjennomføre:​
Avslutte Avtalegiro: Har du regninger som venter på forfallsdato? Endre betalingsdatoen på alle til dagens dato. Når de er betalt, kan du slette alle Avtalegiroavtaler. Utsteder vil da sende deg faktura for neste betaling. Når du betaler denne regningen i nettbanken i DNB vil  du få spørsmål om å opprette Avtalegiro. Svar ja til dette og ny Avtalegiro avtale er etablert. ​

eFaktura trenger du ikke å gjøre noe med da de er knyttet til ditt fødsel- og personnummer og følger deg automatisk. ​

Overføre penger: Overfør pengene fra dine gamle kontoer til dine nye kontoer på samme måte som om du skulle betalt en regning. Har  du BSU-konto eller aksjesparekonto? Ta kontakt med oss på chat i nettbanken eller ring oss på 915 04800.​

Avslutte kontoer og kort: Sjekk at ditt nye DNB kort og kode virker før du avslutter konto og kort i din tidligere bank.​

Du er klar, velkommen til oss! Dersom du har noen spørsmål underveis kan du når som helst starte en chat i nettbanken eller ringe oss på 915 04800.​

Viktig å tenke på: ​
Husk å endre konto-/kortnummer på faste abonnementer, betalingsapper og vipps. ​
Last ned vår mobilbank og appen Spare

Vi gjennomfører bankbyttet for deg

Ved å fylle ut et bankbytteskjema sørger vi for at pengene dine blir overført fra din tidligere bank, oppretter dine eksisterende avtalegiroer på nytt i DNB og gir deg oversikt over dine faste oppdrag

Hvordan få hjelp til bankbyttet?

  1. Hvis du ikke allerede er kunde i DNB, må du starte bankbytteprosessen med å bli kunde. Du kan opprette så mange kontoer du vil i nettbanken helt kostnadsfritt​.

  2. Logg deg inn i nettbanken vår og bestill bankkort under «Dagligbank og lån.» Les mer om våre kort. Du vil motta de nye kortene i posten i løpet av en uke. ​

  3. Start en chat med oss i nettbanken for å bestille kodebrikke. Du kan også ringe oss på 915 04800.​

  4. Når du har mottatt de nye kortene bør du sjekke at kortet og koden virker. Da vet du at du har kort som fungerer før konto og kort i tidligere bank blir avsluttet.​

  5. Opprett BankID og BankID på mobil. Les mer om innlogging i nett- og mobilbanken, og BankID her. For å få BankID i DNB må du legitimere deg med pass på et av våre bankkontor. Hvis du allerede har gjort det trenger du ikke gjøre det på nytt.
    Dersom det er vanskelig for deg å møte på et av våre bankkontor, anbefaler vi at du beholder minst en konto i din tidligere bank for å opprettholde din BankID derfra.​
    OBS. På grunn av omstendighetene rundt Covid-19 må alle møter i våre banklokaler avtales på forhånd. Finn ditt nærmeste kontor og avtal tid.

  6. Fyll ut og send inn et bankbytteskjema til DNB Bank ASA, Drift Konto PM, 0021 Oslo. Skjemaet kan også leveres til et av våre bankkontor. Bankbytteskjemaet finner du her. Du må skrive hvilke kontonummer du ønsker pengene dine overført til i skjemaet. Vi sørger for at pengene dine blir overført fra din tidligere bank, oppretter dine eksisterende avtalegiroer på nytt og gir deg oversikt over dine faste oppdrag. ​

  7. Gi beskjed til arbeidsgiveren din og andre som overfører penger til deg på fast basis, om at du ønsker lønn inn på din nye konto. Husk å fylle inn ditt nye kontonummer.​

  8. Du er klar, velkommen til oss! Det kan ta noen dager fra vi mottar bankbytteskjemaet til du mottar penger på konto. Dersom du har noen spørsmål underveis kan du starte en chat i nettbanken eller ringe oss på 915 04800.​

Viktig å huske: ​
  • Det kan ta inntil 6 uker før de nye avtalegiroene dine er aktive. Det er derfor viktig at du følger med i mellomtiden og betaler fakturaer du får per post for å unngå at du får purringer. ​
  • Betalinger som er lagt til forfall i tidligere bank må legges inn på nytt fra konto i DNB, dersom din tidligere bankforbindelse sies opp før betalingen har blitt gjennomført. ​
  • Endre konto-/kortnummer på faste abonnementer
  • Last ned vår mobilbank og appen Spare.
Man som jobber ved PC
 

Andre har spurt om:

Hva er BankID?

BankID er en trygg, sikker og enkel elektronisk identifikasjon og signatur som kan brukes i mange sammenhenger. Blant annet:
  • Innlogging i nett- og mobilbank
  • Signering av avtaledokumenter
  • Innlogging på offentlige nettsider

Hvordan flytter jeg lønnskonto?

Det er praktisk å ha alt samlet på ett sted. Du flytter lønnskonto ved å melde nytt kontonummer til din arbeidsgiver, Skatteetaten, Lånekassen, NAV og lignende.

» Avslutte kontoer og overføre innskudd

Hvordan blir jeg kunde i DNB?

Det er flere måter å bli kunde på i DNB.

Koster det noe å bli kunde og opprette konto?

Å bli kunde i DNB er helt gratis. Det koster heller ingenting å opprette konto.
For mer informasjon om priser, se vår prisliste

Tar det lang tid å motta bankkort?

Normalt tar det en ukes tid å motta nytt bankkort.

Når kan jeg starte å bruke konto og nettbank?

Du kan starte å bruke nettbanken og tilhørende kontoer med en gang ditt kundeforhold er opprettet.

Hvordan flytter jeg eFaktura og AvtaleGiro?

eFaktura trenger du ikke å flytte da de er knyttet til ditt fødsel- og personnummer og følger deg automatisk.

Har du avtalefakturabetalinger som venter på forfallsdato i din tidligere bank? Endre betalingsdatoen på alle til dagens dato. Når de er betalt, kan du slette alle Avtalegiroavtalerene dine. Utsteder vil da sende deg faktura for neste betaling. Når du betaler denne regningen i nettbanken i DNB, vil du få spørsmål om å opprette Avtalegiro. Svar ja til dette og ny Avtalegiro avtale er etablert. 

Hvordan opprette BankID og BankID på mobil?

For å få BankID må du være over 15 år.

Alle nettbankkunder bestiller BankID i nettbanken, og da må du lage et personlig passord som blir din BankID. Dette passordet og kodebrikken bruker du når du logger inn i nettbanken, mobilbanken eller handler på nett.

BankID på mobil kan du enkelt aktivere her

BankID for ungdom (15-18 år) bestilles her

Hvordan flytter jeg aksjesparekonto?

Du kan flytte din aksjesparekonto her. Du kan flytte til en aksjesparekonto du allerede har i DNB eller du kan opprette en ny aksjesparekonto her. Du kan opprette inntil fem Aksjesparekontoer i nettbanken. Har du behov for flere kan dette gjøres ved å ringe oss på 915 04800. 

​Husk at du må oppgi ditt eksisterende Aksjesparekonto-nummer i flytteskjemaet. Ditt eksisterende Aksjesparekonto-nummer finner du hos din eksisterende tilbyder. Les mer om aksjesparekonto.

​ Hvordan flytter jeg IPS-konto (individuell pensjonssparing)?

Du kan bestille flytting av IPS-konto her. ​
NB! Før du bestiller flytting, må du opprette en IPS her.

Hvordan bytter jeg bank for mindreårige?

For å bytte bank for mindreårige må du benytte et manuelt bankbytteskjema. Skjemaet kan fylles ut digitalt men må skrives ut, signeres med penn og sendes til oss per post. Ferdig utfylt skjema sendes til DNB Bank ASA, Drift Konto PM, 0021 Oslo. 
Bankbytteskjemaet finner du her. Ta kontakt med oss dersom du ønsker å få skjemaet tilsendt pr. post ved vedlagt svarkonvolutt.
​Husk å fylle ut ett skjema per barn. Begge verger må signere på bankbytteskjemaet. Unntaket fra dette er når eneverge er registrert og det er dokumentert med bekreftelse på foreldreansvar.

​ Hvordan flytter jeg BSU Start / BSU 2.0 / Boligsparekonto?

Det er ikke flytteavtale mellom bankene for boligsparing utover ordinær BSU. Vi tar i mot inntil kr. 25.000,- på BSU Start. Midler utover dette må enten bli igjen på boligsparingskontoen i tidligere bank eller settes på andre typer kontoer i DNB. Kontakt oss gjerne ved å starte en chat i nettbanken eller ringe oss på 915 04800 dersom du har spørsmål rundt dette

Hvordan bytter jeg/innfrir kredittkort i annen bank?

Du kan innfri kredittkort i annen bank selv eller benytte et bankbytteskjema for å få hjelp med å innfri og avslutte din kredittkortkonto hos kortutsteder. 
Skjema for bankbytte og innfrielse av kredittkort finner du her. Skjemaet kan fylles ut digitalt men må skrives ut, signeres med penn og sendes til oss per post. Ferdig utfylt skjema sendes til DNB Bank ASA, Drift Konto PM, 0021 Oslo. Du kan også ta kontakt med oss på 915 04800 dersom du ønsker tilbud på å refinansiere kreditt hos oss.​

Svar på andre ofte stilte spørsmål finner du på Kundeservice privat.