Markedsføring
Markedsføring i våre egne kanaler
Når vi kjenner deg, kan vi gi deg mer relevante råd og anbefalinger i markedsføringen av produktene og tjenestene våre. Vi kan også foreslå nye produkter som akkurat du kanskje vil like.
For å kunne tilby deg relevante nyheter og tilbud om produktene og tjenestene våre gjenbruker vi kontaktopplysninger som du ga oss da du ble kunde og opplysninger fra avtalene dine. Vi benytter også opplysninger om ditt bruksmønster i våre digitale kanaler for å kunne følge deg opp med råd og tilbud.
DNB består av mange selskaper med et rikt utvalg av produkter og tjenester innen bank, forsikring, aksjer og fond. Du er gjerne kunde i flere av disse selskapene ved å ha avtaler om konto- eller kortprodukter, forsikrings- eller spareprodukter og lån.
For å gi deg mest mulig relevante råd ønsker vi å dele opplysningene om deg mellom disse selskapene. Dette kan vi kun gjøre om du gir oss ditt samtykke. Dette samtykket finner du under innstillingene i nettbanken.
For at budskap og anbefalinger skal være mest mulig tilpasset deg, utvikler og bruker vi personprofiler. Personprofilene utledes av ulike data om deg, ditt kundeforhold, dine transaksjonsopplysninger og din digitale atferd, avhengig av hva du har samtykket til eller reservert deg mot. Personprofiler hjelper oss med å forstå hvilke produkter, tjenester eller behov for personlig oppfølging som kan være relevant for deg.
Profileringen er automatisert, men basert på en prediksjonsmodell som er forhåndsdefinert og styrt av oss. Har du mistanke om feil vurdering, eller vil klage på vurderingen, kan du finne veiledning til å klage i øverste del av denne erklæringen.
Du kan reserve deg mot at vi tilbyr produkter og tjenester ved bruk av personprofiler ved å chatte med oss eller ringe til en av våre kunderådgivere på 915 04800.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å gi råd, tilby og annonsere våre produkter og tjenester til kundene våre. Vi har en berettiget interesse i å markedsføre konsernets produkter og tjenester.
Vi er forpliktet til å innhente samtykke fra deg dersom vi baserer våre råd, tilbud og annonser på dine totale produkter i konsernet. Dette samtykket kan du gi og trekke tilbake i nettbanken.
Et unntak fra dette samtykket er når vi deler dine nøytrale kundeopplysninger mellom finansforetakene i konsernet (begrenset til DNB Bank ASA, DNB Livsforsikring AS og Fremtind Forsikring AS, DNB Asset Management AS, Boligkreditt AS). Nøytrale kundeopplysninger er informasjon om identitet, kontaktinformasjon, hvilke typer av finansielle tjenester eller produkter du har samt fødselsdato. Finansforetakene har lovhjemlet rett til å dele slike opplysninger uten hinder av taushetsplikt.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansiell informasjon
- Digitale atferdsdata
Vi oppbevarer personopplysninger samlet for denne aktiviteten i 3 år.
Vi kan dele personopplysninger med leverandører som yter analyse-, segmenterings- og profileringstjenester samt annonsering på våre vegne.
Vi benytter ulike kanaler til å kommunisere med deg, for eksempel Mobilbanken, Spare, dnb.no og via våre rådgivere.
I enkelte tilfeller benytter vi også e-post og SMS for å gi deg råd og tilbud innenfor de produktkategoriene hvor du allerede har løpende avtaler. Vi kan ikke gi råd og tilbud innenfor nye produktkategorier per e-post eller SMS uten at du samtykker. Dette samtykket finner du under innstillingene i nettbanken.
Du kan til enhver tid be om at vi ikke kontakter deg via SMS, e-post, melding i nettbanken, telefon eller brevpost for markedsføringsformål, eller be om reservasjon i alle disse kanalene, ved å ringe til en av våre kunderådgivere på 915 04800.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Markedsføring med kundekobling
Vi markedsfører produktene og tjenestene våre i sosiale medier og eksterne nyhetsmedier. Du vil alltid kunne oppleve at vi er til stede med annonsering i disse kanalene.
For å gjøre budskapet relevant for deg benytter vi en metode som kalles «kundematching», som lar oss gjenkjenne deg i eksterne kanaler. For å kunne få til dette må vi gjenkjenne deg når du bruker utvalgte sosiale plattformer og nettsider. Det gjør vi ved å koble kontaktinformasjon, som telefon og e-post som du har gitt oss, med informasjon du har gitt til den eksterne kanalen. Mottakere kan kun matche om de har samme person som bruker på sin plattform. Brukerprofilen din på den sosiale plattformen forblir ukjent for oss, da den ikke innhentes.
Kundekobling gjøres for at vi skal kunne nå ut med budskapet vårt direkte til kunders brukerprofil i sosiale medier. Etter at søket er gjennomført, sletter databehandler den krypterte kontaktlisten.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å markedsføre våre produkter og tjenester med kundekobling i eksterne kanaler.
Vi har en berettiget interesse for denne behandlingen av personopplysninger. Vår berettigede interesse er å markedsføre og annonsere produkter og tjenester til kundene våre.
Du kan reserve deg mot at personopplysningene dine blir brukt til kundekobling i eksterne kanaler. Dette kan du gjøre ved å logge inn i nettbanken for å reservere deg mot kundematching.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
Kontaktlistene som sendes til sosiale plattformer, slettes etter at koblingen er gjennomført hos mottakeren.
Vi kan dele kontaktopplysninger med sosiale medier og eksterne nyhetsmedier.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Kundearrangementer og eventer
Vi behandler personopplysninger når vi inviterer deg som kunde på et fysisk eller digitalt arrangement. Dette gjør vi for at at du kan nyte godt av en fordel vi tilbyr, møte likesinnede og få inspirerende foredrag om hvordan du kan forbedre din personlige eller bedriftens økonomi.
DNB Bank ASA er normalt ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine, men vil ha et felles behandlingsansvar med de selskaper i konsernet som samarbeider om arrangementet.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å sende invitasjoner om kundearrangementer og kampanjer samt å gjennomføre disse. Det rettslige grunnlaget for behandlingen av personopplysninger kan være berettiget interesse, for eksempel når det gjelder et arrangement knyttet til dine eksisterende produkter eller tjenester fra oss, eller vi innhenter ditt samtykke.
Dersom vi serverer mat, bestemmer du om du vil registrere allergi eller andre preferanser dom du vil at vi skal ta hensyn til.
Dersom du takker ja til arrangementet, kontakter vi deg om arrangementet og dets innhold. Det er frivillig å gi en evaluering i etterkant.
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Særlige kategorier av personopplysninger (allergi)
Vi oppbevarer personopplysningene i 12 måneder fra registrering for oppfølging av deltakers krav til refusjon eller annen kommunikasjon med deltakeren.
Vi kan dele personopplysninger med eventbyråer som behandler personopplysninger for påmelding og administrasjon av deltakelse og betaling, samt gjennomføring og evaluering av arrangement.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".