AvtaleGiro og eFaktura
Betal regninger enkelt
Du slipper å fylle ut kontonummer og KID-nummer
Regningene blir betalt i tide
eFaktura
- Med eFaktura finner du regningen din i nettbanken. Du slipper å taste inn lange KID-nummer og annen betalingsinformasjon, og kan endre beløp og forfallsdato ved behov
- eFaktura blir ikke belastet kontoen din før du bekrefter regningen i nettbanken, mobilbanken eller med SMS
- Du kan se fakturaene i nettbanken, og skrive dem ut ved behov
- Siden regningene kommer i nettbanken din, og du kan velge å bli varslet på e-post eller SMS, er du ikke avhengig av posten, hvis du for eksempel er på ferie
AvtaleGiro
- Du slipper å registrere betalingen og tenke på forfallsdato
- Du trenger ikke å forholde deg til lange KID-nummer og annen betalingsinformasjon
- Banken sørger for at regningen betales automatisk og i tide
- Ønsker du å endre fast trekkdato må du kontakte betalingsmottaker. Du kan stoppe og endre enkeltbetalinger i betalingsoversikten
- Ønsker du å endre belastningskonto gjør du det i nettbanken under AvtaleGiro og eFaktura - Mine avtaler
AvtaleGiro med eFaktura
- AvtaleGiro med eFaktura er automatisk betaling av de eFakturaene du har mottatt i nettbanken
- Du slipper å registrere betalingen og tenke på forfallsdato
- Banken sørger for at regningen betales automatisk og i tide
- Du kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto, i tillegg til at du kan stoppe betalingen
- Du kan til enhver tid se fakturaene i nettbanken din, og skrive dem ut ved behov
Slik melder du inn en ny avtale
- Når du betaler en regning i nettbanken din, til en som tilbyr AvtaleGiro og/eller eFaktura, vil du få spørsmål om du vil inngå avtale om AvtaleGiro og/eller eFaktura neste gang. Dermed er det bare å si ja takk!
- For å gjøre det enklere for deg, kan du la banken opprette nye eFaktura-avtaler automatisk. Du kan når som helst slå av automatisk innmelding.
Se veiledning for opprettelse av eFaktura (PDF)
Se veiledning for opprettelse av AvtaleGiro (PDF)
Manuelt:
- Noter ned KID-nummer/eFaktura-referanse til den du ønsker AvtaleGiro og/eller eFaktura fra. Dette finner du på den siste regningen du har mottatt. Logg deg inn i nettbanken, finn frem til AvtaleGiro og eFaktura, og søk etter ønsket betalingsmottaker fra menyvalget >Meld inn ny avtale. Når du registrerer avtalen(e) må du registrere KID-nummeret eller eFakturareferansen.
- Bruker du ikke nettbank kan du sende oss skjema for opprettelse av AvtaleGiro per post.
Spørsmål og svar eFaktura
Med eFaktura får du regningene dine ferdig utfylt rett i nettbanken din. eFaktura må alltid bekreftes i nettbanken for at betalingen skal gjennomføres.
Med Alltid eFaktura kan du velge å si ja til å få eFaktura fra alle bedrifter som tilbyr dette. Du må altså ikke lenger inngå eFaktura-avtale med den enkelte bedriften du skal betale til. Les mer om Alltid eFaktura.
Hvis du ønsker å motta alle regninger som eFaktura, logg deg inn i nettbanken, klikk på «Dagligbank og lån», så nest nederst under «Betale og overføre», klikk på «AvtaleGiro og eFaktura». Der finner du en lenke til å opprette avtale om å motta alle regninger som eFaktura.
For å opprette ny avtale går du til "Dagligbank og lån" - "Avtalegiro og eFaktura" - "Meld inn ny avtale" i nettbanken. Skriv inn navn til mottaker og trykk Søk. Velg deretter riktig mottaker og gå videre. Skriv inn oppgitt eFakturareferanse og meld inn avtalen.
NB: Dette gjelder ikke hvis du har opprettet Alltid eFaktura, da avtalene meldes inn automatisk.
Du betaler eFaktura i nettbanken under "Dagligbank og lån" og "Betale Faktura". Den blir deretter betalt på forfallsdatoen du har valgt.
Ja, du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr AvtaleGiro i kombinasjon med eFaktura. Dine regninger betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via dine eFakturaer.
eFaktura-referansen varierer fra bedrift til bedrift. Du finner din referanse på tidligere papirregninger, eller ved å kontakte betalingsmottaker.
Når du har betalt regningen, oppbevares den elektronisk i nettbanken. Alle betalte eFaktura finner du under "Dagligbank og lån" og "Utførte betalinger".
Du kan åpne fakturagrunnlaget i PDF-format ved å klikke på det blå eFaktura-ikonet bak regningen i Betalingsoversikten. Trenger du bilag for en betalt faktura, kan den hentes under Utførte betalinger.
Du kan åpne fakturagrunnlaget i PDF-format ved å klikke på det blå eFaktura-ikonet bak regningen i Betalingsoversikten. Trenger du bilag for en betalt faktura, kan den hentes under Utførte betalinger.
Spørsmål og svar om AvtaleGiro
AvtaleGiro er en avtale mellom deg og betalingsmottaker for automatisk betaling av dine regninger. Etter at avtalen er opprettet, vil du se betalingen i Betalingsoversikten din, og betalingen skjer automatisk på forfallsdatoen.
Du oppretter ny AvtaleGiro i nettbanken under "Dagligbank og lån" og "AvtaleGiro og eFaktura". Trykk Opprette ny avtale. Bruk KID-og kontonummeret du har fått fra betalingsmottaker.
Det kan ta inntil 8 uker før AvtaleGiroen trer i kraft. Frem til da må du betale regningene på vanlig måte. AvtaleGiroen fungerer når regningen automatisk har lagt seg i Betalingsoversikten.
Du sletter en AvtaleGiro-avtale under "Dagligbank og lån" og "AvtaleGiro og eFaktura". Velg snarveien "Slett AvtaleGiro-avtale".
Maksbeløpet angir hvor mye betalingsmottaker maksimalt kan belaste din konto. Dersom beløpet er høyere enn maksbeløpet, blir den stoppet.
For å endre maksbeløpet gå til "Dagligbank og lån" - "AvtaleGiro og eFaktura" - "Endre AvtaleGiro-avtale".
Det kan være flere årsaker til at ikke AvtaleGiro-trekket har blitt betalt.
- Manglende dekning på konto
- Maksbeløpet på AvtaleGiro-avtalen er lavere enn betalingen og må økes
- Du har stoppet AvtaleGiro-betalingen i Betalingsoversikten
- Du har slettet selve AvtaleGiro-avtalen
Dersom en AvtaleGiro-betaling er stoppet, kan det reaktiveres igjen under "Dagligbank og lån" og "Betalingsoversikt".
Om du ikke ønsker at betalingen skal belastes konto kan du stoppe forfallet i "Betalingsoversikten" under "Dagligbank og lån". Klikk på tannhjulet til høyre for betalingen for å gjøre endringer.
Dersom beløp eller forfallsdato er feil kan du endre dette under "Dagligbank og lån" og "Betalingsoversikt".
Ønsker du varig endring av forfallsdato bør du kontakte betalingsmottaker.
Du finner detaljene i nettbanken din under "Dagligbank og lån" og "AvtaleGiro og eFaktura". Velg snarveien "Detaljer AvtaleGiro-avtale".
- Beløpet er høyere enn din valgte maksgrense for avtalen
- Manglende dekning på belastningskonto
- Det kan ta inntil 8 uker før betalingsmottaker sender inn første regning
- Kontroller med betalingsmottaker at KID-og kontonummer er riktig