Betaling
Kontanter
Få full oversikt
Har du betalingsproblemer?
Betal med telefon eller smartklokke
Se hvordan du kommer i gang med betaling på telefon eller smartklokke.
Betal med Digipost faktura
Med Digipost faktura slipper du å skrive inn KID- og kontonummer når du skal behandle en faktura du har mottatt i Digipost. I tillegg blir alle fakturaer du mottar i Digipost tilgjengelige i nett- og mobilbanken.
Spørsmål og svar
Dette avhenger av når betalingen utføres, og om betalingen går mellom kontoer i DNB eller to forskjellige banker. Hovedregelen er:
- Har du registrert betalingen din før kl 14:30 vil pengene som regel være på mottakers konto samme dag
- Har du betalt etter kl 14:30 vil pengene som regel være på konto tidlig neste virkedag (mandag – fredag)
Straksbetaling
Hvis du har aktivert straksbetaling i DNB, vil betalingen bli utført med en gang. Har mottaker konto i DNB kommer også pengene inn på konto med en gang. Straksbetaling aktiverer du under "Innstillinger" og "Betalingsinnstillinger" i nettbanken.
Banken har følgende oppdateringer for regningsbetalinger og overføringer fra konto, alle virkedager; ca. kl 00.05, 08.15, 10.00, 11.30, 13.30 og 14.30.
Banken har følgende oppdateringer for innskudd på konto, alle virkedager; ca. kl 06.15, 09.10, 11.45, 13.45 og siste oppdatering er kl. 15.45.
Hvis du har aktivert "Straksbetaling" i DNB, vil betalingen bli utført med en gang. Har mottaker konto i DNB kommer også pengene inn på konto med en gang. Straksbetaling aktiverer du under "Innstillinger" og "Betalingsinnstillinger" i nettbanken.
Logg inn i nettbanken og velg "Innstillinger" og "Endre beløpsgrense" i hovedmenyen. Du kan selv endre beløpsgrensen opp til 5 000 000 kroner. Har du behov for en høyere beløpsgrense, kan du sende oss en melding fra postkassen i nettbanken. Du kan også starte en chat når du er innlogget eller ringe oss på 915 04800.
Til informasjon: alle elektroniske betalinger via nettbank, mobilbank, telegiro og SMS har av sikkerhetsmessige årsaker en beløpsgrense. Denne beløpsgrensen gjelder for alle betalinger i en kalendermåned. Grensen gjelder deg som kunde, uavhengig av antall kontoer du disponerer i nettbanken din.
Et fast oppdrag er en regelmessig overføring mellom dine egne kontoer, til en annen mottaker i DNB eller en annen bank.
Du endrer eller stopper et fast oppdrag i nettbanken under "Dagligbank og lån" og "Faste oppdrag". Klikk på tannhjulet til høyre for å endre/stoppe oppdraget.
Alle betalinger som ligger til forfall finner du i nettbanken under "Dagligbank og lån" og "Betalingsoversikt".
Du kan stoppe og endre en betaling i betalingsoversikten ved å reaktivere eller endre detaljer på en betaling. Klikk på tannhjulet til høyre for betalingen for å gjøre endringer.
Om betalingen din blir stoppet skyldes det oftest manglende dekning på konto på det tidspunktet betalingen skal ut av konto, eller at maksbeløpet på AvtaleGiro-avtalen er lavere enn forfallet og må økes for at forfallet kan belastes din konto.
Ved å klikke på fanen "Dagligbank og lån" og "Utførte betalinger" kan du se alle betalinger som er utført. Ved å klikke på tannhjulet til høyre for en betaling kan du se detaljene og skrive ut en kvittering.
Kontaktløs betaling med kort har blitt den dominerende betalingsmåten for norske forbrukere i fysiske butikker, og vi forstår at noen også ønsker å betale kontaktløst med mobilen.
Vi tilbyr i dag Google Pay for dette, samt Garmin Pay og Fitbit Pay for klokkebetaling.
Vi har ikke besluttet om vi skal tilby Apple Pay, men vurderer fortløpende alle relevante betalingsløsninger.