Når du henvender deg til banken får rådgiverne mulighet til å hjelpe. Nå er det mange som tar kontakt.
På grunn av at det meste er blitt dyrere for nordmenn, får kunderådgiver Christer Berge og fagansvarlig Yuen Hui på DNBs kundesenter jevnlig henvendelser fra kunder som ser at det kan bli vanskelig å få endene til å møtes.
– Hvis du også har problemer med å betale regninger eller betjene lånene dine, bør du kontakte banken, slik at vi sammen kan finne en løsning, sier Christer.
Han presiserer at banken alltid vil være interessert i å finne en god løsning for deg som kunde.
– Hvis vi kan bidra til at du kommer deg ut av en økonomisk krevende situasjon, vil begge parter være tjent med det, fastslår kunderådgiveren.
Avtal samtale med en rådgiver her
Eller du kan kan ta kontakt på tlf. nr. 915 04 800 hver dag fra 07.00 til 23.00
I kjølvannet av at boliglånet er blitt dyrere, er det også mange som tar kontakt for å sjekke om de kan få en bedre rente enn det de har.
– Her strekker vi oss så langt vi kan, og mange blir fornøyde etter å ha tatt en prat med oss, merker Christer.
Yuen nikker samtykkende. Han legger til at DNB har individuell prising fordi sikkerhet, betalingsevne og betalingsvilje er avgjørende for hvor mye lån banken kan gi og til hvilken rente.
– Vi har konkurransedyktige priser på lån, og flere bør derfor sjekke om de kan få bedre vilkår hos oss, sier han.
Kunderådgiverne får også en del forespørsler om avdragsfrihet og fastrentelån.
– Noen har hatt fastrentelån før og ønsker å fornye. Andre lurer på hvordan fastrentelån fungerer. Dette er kunder som trenger eller ønsker forutsigbarhet, erfarer Christer.
Forespørslene om avdragsfrihet kommer oftest fra kunder som har fått strammere økonomi.
– Hvis betalingsproblemene er midlertidige, vil vi se på om vi kan tilby avdragsfrihet og/eller økt nedbetalingstid på lånet. Vi ønsker jo at kundene skal kunne klare å betale, så vi gjør det vi kan for å finne en løsning, understreker Yuen.
Han legger til at de da også tilbyr kundene en grundig gjennomgang av økonomien deres for å se om de kan kutte kostnader noe sted.
– Det kan være å flytte forsikringene sine. Eller kanskje har de annen dyr gjeld eller forbrukslån som de kan samle og refinansiere til lavere rente.
Noen lurer også på om de kan ta forbrukslånet eller billånet inn i boliglånet, som har lavere rente.
– Om dette lar seg gjøre kommer an på hvor mye boliglån de står ansvarlig for. Men mange får positivt svar, poengterer fagsjefen.