Levere produkter og tjenester
Inngå og administrere produktavtale med deg eller din arbeidsgiver
Vi behandler personopplysninger når du velger å inngå en spare-, pensjon- eller forsikringsavtale med oss. Tilsvarende behandler vi opplysninger om deg dersom din arbeidsgiver ønsker å inngå en forsikrings- eller pensjonsavtale med oss der du er medlem.
Dette gjør vi for å kunne tilby, etablere og følge opp de forpliktelsene vi har påtatt oss etter avtale med deg eller din arbeidsgiver, slik som fornyelse og administrasjon av produktene, beregning av pris, oppgjør, utbetalinger og flytting av avtaler.
Når du administrerer din pensjonskonto (for eksempel endrer din pensjonsprofil) gjennom vår selvbetjeningsløsning, behandler vi de finansielle opplysninger du gir oss og som er nødvendig for å gjennomføre administrasjonen.
Opplysninger henter vi direkte fra deg eller din arbeidsgiver, fra våre interne systemer, og andre offentlige registre. Vi er pålagt å bekrefte identiteten din etter hvitvaskingsregelverket. Ved vurdering av avtaleinngåelse, og under avtaleforholdet behandler vi også opplysninger om andre personer som har tilknytning til avtaleforholdet, for eksempel betaler, begunstiget og medlemmer i en kollektiv avtale. Enkelte av våre produkter tilsier at vi må ta stilling til din helse før avtalen inngås. I disse tilfellene vil det være nødvendig å behandle helseopplysninger om deg.
DNB Livsforsikring AS er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby, følge opp og levere spare-, pensjons- eller forsikringsavtalen du eller din arbeidsgiver har inngått med oss.
De tilfeller avtalen er inngått med deg direkte er det rettslige grunnlaget for behandlingen å kunne oppfylle avtalen vi har inngått med deg. Dersom vi må behandle helseopplysninger som er nødvendig for å inngå avtalen vil vi be om samtykke til dette.
Hvis avtalen er inngått med din arbeidsgiver har vi en berettiget interesse i å behandle personopplysningene dine. Vår berettigede interesse er å levere konkurransedyktige pensjons- og personalforsikringsprodukter som oppfyller gjeldende lovkrav og ivaretar våre medlemmers rettigheter. Dersom vi må behandle helseopplysninger som er nødvendig for å inngå den kollektive avtalen hvor du er medlem er dette med grunnlag i viktige allmenne interesse. De viktige allmenne interessene er å sikre medlemmene sine pensjonsrettigheter og våre forpliktelser etter pensjonslovgivningen. Pensjon er et viktig samfunnsmessig gode som skal gi økonomisk og sosial trygghet.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger (for eksempel opplysninger om familie eller andre rettighetshavere etter avtalen)
- Finansielle opplysninger
- Helseopplysninger dersom dette er relevant for avtaleinngåelsen
Vi lagrer personopplysninger så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet med behandlingen.
Personopplysninger vi behandler for å inngå og administrere en produktavtale med deg eller din arbeidsgiver lagrer vi så lenge avtalen er aktiv. Etter at avtalen er sagt opp lagrer vi nødvendige opplysninger i inntil 20 år for de fleste avtaler, mens for yrkesskade er lagringsperioden inntil 30 år. Grunnlaget for lagringsperioden er for å sikre din rett til å fremme krav i avtalen innenfor gjeldende foreldelsesfrister.
Ved tilbud om en produktavtale som ikke blir akseptert av deg eller din arbeidsgiver lagrer vi opplysningene i inntil 5 måneder.
Vi viderebehandler opplysningene vi samler inn når du inngår spare- pensjon- eller forsikringsavtale med oss til flere andre formål.
Du kan lese mer om disse behandlingene under: gjennomføre forsikringsoppgjør og utbetaling, gi informasjon tilknyttet våre produkter og tjenester, antihvitvasking og -terrorfinansiering og sikre kontroll, rapportering og analyse.
Vi kan i henhold til vår rapporteringsplikt utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter og registre, herunder følgende tredjeparter:
- Register for forsikringssøkere og forsikrede (ROFF)
- Forsikringsselskapenes sentrale skaderegister (FOSS)
- Nemda for helsevurdering etter et konkret samtykke fra deg
- Norsk Pensjon for å kunne gi deg en samlet oversikt over dine pensjonsavtaler
- Pensjonskontoregisteret, for at du som har pensjonskapitalbevis skal kunne flytte ditt eller dine kapitalbevis. Tilsvarende gjelder dersom du ønsker å flytte egen pensjonskonto
- Vi deler opplysninger med din arbeidsgiver i tilfeller hvor det innvilges ytelser grunnet arbeidsuførhet.
- Vi deler opplysninger med et annet forsikringsselskap i forbindelse med at en avtale flyttes til eller fra oss.
Vi benytter DNB Bank ASA som databehandler i forbindelse med tilbudsberegning av kollektive avtaler og for å svare opp kundehenvendelser fra deg eller din arbeidsgiver
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Gi informasjon tilknyttet våre produkter og tjenester
Vi behandler personopplysninger for å gi deg relevant informasjon om hva det betyr å være medlem i en kollektiv pensjonsavtale eller ha opptjening fra en slik avtale. Eksempelvis behandler vi dine kontaktopplysninger, fødselsdato og informasjon om avtalene du er tilknyttet til å sende deg informasjon om “pensjonsreisen” din hos oss.
Hvis du er kontaktperson for en avtale din arbeidsgiver har med oss, behandler vi dine kontaktopplysninger for å gi relevant informasjon om avtalen.
DNB Livsforsikring AS er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å gi relevant informasjon om din pensjon hos oss.
Vi er forpliktet til å gi deg grunnleggende informasjon om din pensjonsavtale i henhold til forsikringsavtaleloven. I tillegg har vi en berettiget interesse i å gi deg annen viktig og relevant informasjon om din pensjon hos oss.
Hvis vi orienterer deg om at du kan ha rett til erstatning behandler vi informasjon fra din arbeidsgiver om at du ikke lenger er i fullt arbeid. Dette anser vi som en helseopplysning. Grunnlaget for denne behandlingen er viktige allmenne interesser. De viktige allmenne interessene er å sikre deg dine pensjonsrettigheter og våre forpliktelser etter pensjonslovgivningen.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger (for eksempel opplysninger om familie eller andre rettighetshavere etter avtalen)
- Finansielle opplysninger
- Helseopplysninger dersom dette er relevant for avtaleinngåelsen
Vi lagrer personopplysninger så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet med behandlingen.
Personopplysninger vi behandler for å inngå og administrere en produktavtale med deg eller din arbeidsgiver lagrer vi så lenge avtalen er aktiv. Etter at avtalen er sagt opp lagrer vi nødvendige opplysninger i inntil 20 år for de fleste avtaler, mens for yrkesskade er lagringsperioden inntil 30 år.
Grunnlaget for lagringsperioden er for å sikre din rett til å fremme krav i avtalen innenfor gjeldende foreldelsesfrister.
Ved tilbud om en produktavtale som ikke blir akseptert av deg eller din arbeidsgiver lagrer vi opplysningene i inntil 5 måneder.
Vi kan i henhold til vår rapporteringsplikt utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter og registre, herunder følgende tredjeparter:
- Register for forsikringssøkere og forsikrede (ROFF)
- Forsikringsselskapenes sentrale skaderegister (FOSS)
- Nemda for helsevurdering etter et konkret samtykke fra deg
- Norsk pensjon for å kunne gi deg en samlet oversikt over dine pensjonsavtaler
- Pensjonskontoregisteret, for at du som har pensjonskapitalbevis skal kunne flytte ditt eller dine kapitalbevis. Tilsvarende gjelder dersom du ønsker å flytte egen pensjonskonto
- Vi deler opplysninger med din arbeidsgiver i tilfeller hvor det innvilges ytelser grunnet arbeidsuførhet.
Vi benytter DNB Bank ASA som databehandler i forbindelse med tilbudsberegning av kollektive avtaler og for å svare opp kundehenvendelser fra deg eller din arbeidsgiver
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
For å gjennomføre forsikringsoppgjør og utbetaling
Vi behandler personopplysninger for å gjennomføre forsikringsoppgjør og utbetaling etter en avtale med deg eller din arbeidsgiver hvor du er medlem. Dette gjør vi for å sikre at saken blir behandlet korrekt og for å ta stilling til om vilkårene i avtalen er oppfylt.
I denne forbindelse benytter vi en modell som scorer alle krav om forsikringsoppgjør og utbetaling med en sannsynlighet for svik. Modellen er et saksbehandlingsverktøy som er trent på tidligere saker og hjelper oss å vurdere om en sak bør gjennomgås grundigere. Selve scoringen er automatisert, men saker som gir høy score kan manuelt bli vurdert nærmere av en saksbehandler.
Avhengig av avtalens vilkår, må vi samle inn opplysninger fra deg, din arbeidsgiver, NAV, skattemyndigheter og lege/helseinstitusjoner. Opplysningene vi typisk behandler er skatteopplysninger og pensjonsopptjeningsopplysninger fra din arbeidsgiver. Vi behandler finansielle opplysninger, av typen kontonummer, for å sikre utbetaling til korrekt mottaker. Videre er vi ansvarlig for å innhente opplysninger for å avklare hvem som er den korrekte mottakeren av utbetalingen. Dersom det fremsettes et krav i forbindelse med skade eller uførhet må vi i tillegg behandle helseopplysninger om deg.
Dersom vi mottar en klage på avgjørelsen om utbetaling og erstatning vil vi vurdere din klage og dens opplysninger opp mot de opplysninger som lå til grunn for behandlingen av saken. Dersom du har klaget på vår avgjørelse til Finansklagenemda vil vi oversende de opplysninger som er nødvendig til nemnda. Mer informasjon om Finansklagenemdas behandling av personopplysninger finner du i deres personvernerklæring.
DNB Livsforsikring AS er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å vurdere det enkelte kravet om erstatning eller utbetaling, samt foreta korrekt behandling av den enkelte oppgjørssaken.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har inngått med deg direkte. Vi benytter samtykke fra deg i de tilfeller vi må behandle helseopplysninger knyttet til din avtale.
De tilfeller avtalen er inngått med din arbeidsgiver er det rettslige grunnlaget for behandlingen berettiget interesse. Vår berettigede interesse er å levere konkurransedyktige pensjons- og personalforsikringsprodukter som oppfyller gjeldende lovkrav og ivaretar våre medlemmers rettigheter.
Dersom vi må behandle helseopplysninger som er nødvendig for å inngå den kollektive avtalen hvor du er medlem er dette med grunnlag i viktige allmenne interesse. De viktige allmenne interessene er å sikre medlemmene sine pensjonsrettigheter og våre forpliktelser etter pensjonslovgivningen. Pensjon er et viktig samfunnsmessig gode som skal gi økonomisk og sosial trygghet.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger (for eksempel opplysninger om familie eller andre rettighetshavere etter avtalen)
- Finansielle opplysninger
- Helseopplysninger dersom dette er relevant for saken
Vi lagrer personopplysninger så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet med behandlingen.
Personopplysninger vi behandler for å inngå og administrere en produktavtale med deg eller din arbeidsgiver lagrer vi så lenge avtalen er aktiv. Etter at en avtale er sagt opp lagrer vi nødvendige opplysninger i inntil 20 år for de fleste avtaler, mens for yrkesskade er lagringsperioden inntil 30 år. Grunnlaget for lagringsperioden er for å sikre din rett til å fremme krav i avtalen innenfor gjeldende foreldelsesfrister.
Vi kan i henhold til vår rapporteringsplikt utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter og registre, herunder følgende tredjeparter:
- Register for forsikringssøkere og forsikrede (ROFF)
- Forsikringsselskapenes sentrale skaderegister (FOSS)
- Norsk Pensjon for å kunne gi deg en samlet oversikt over dine pensjonsavtaler
- Pensjonskontoregisteret, for at du som har pensjonskapitalbevis skal kunne flytte ditt eller dine kapitalbevis. Tilsvarende gjelder dersom du ønsker å flytte egen pensjonskonto.
- Vi deler opplysninger med din arbeidsgiver i tilfeller hvor det innvilges ytelser grunnet arbeidsuførhet.
- Finansklagenemda dersom du klage en avgjørelse inn for dem.
- Vi deler opplysninger med et annet forsikringsselskap dersom det er nødvendig for å gjennomføre forsikringsoppgjøret eller utbetalingen.
Vi benytter DNB Bank ASA som databehandler for å gjennomføre utvikling, vedlikehold, sikkerhet og service i tilknytning til våre IT-tjenester og skytjenester.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".