BankID-app
Digital innlogging og signering gjennom app
Enklere innlogging
En digital kodebrikke
Økt sikkerhet
Last ned BankID-app
BankID på mobil fases ut og erstattes med BankID-appen
Det er enklest å ta i bruk BankID-appen mens du fortsatt har tilgang til BankID på mobil.
Hva er BankID?
BankID er en personlig og elektronisk legitimasjon for sikker identifisering av deg på nett. BankID kan brukes som en påloggingsmulighet på de fleste offentlige nettsider, netthandel og signering av elektroniske dokumenter.
BankID er en personlig og elektronisk legitimasjon for sikker identifisering av deg på nett. BankID kan brukes som en påloggingsmulighet på de fleste offentloige nettsider, netthandel og signering av elektroniske dokumenter.
Klikk Logg inn i høyre hjørne og fyll inn ditt fødselsnummer.
Velg BankID.
Har du ikke logget inn med BankID-app før, må du klikke på Velg annen BankID og deretter BankID-app.
Valget huskes til neste gang.
Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. Har du ikke slått på varslinger, må du selv åpne appen.
Godkjenn forespørselen i appen.
Gå til innloggingsvinduet i nettbanken og skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn.
Klikk på pilen for å logge inn.
Har du glemt ditt personlige passord?
Les mer på kakadu.no
Du må ha en aktiv BankID-avtale
For å kunne bruke BankID-appen må du ha en aktiv BankID-avtale. Dette kan du sjekke ved å forsøke å logge deg inn med alternativet BankID - kodebrikke eller BankID-app i nettbanken.
Husker du ditt personlige passord?
For å aktivere og bruke BankId-appen er det viktig at du husker ditt personlige passord. Dette er det samme passordet som du bruker med kodebrikken og innloggingsalternativet BankID. Dette er et passord du selv har opprettet og består av minimum åtte tegn.
Har du glemt ditt passord, kan du ta kontakt med oss chat i nettbank, på telefon 915 04800 eller bestille nytt i nettbanken.
Spørsmål og svar om BankID-app
Nei, ikke kast kodebrikken selv om du nå kan bruke BankID-app. Du kan klare deg med appen i det daglige, men det er fortsatt lurt å ha kodebrikken i bakhånd. Det er noen få bruksområder der man fortsatt trenger den fysiske kodebrikken, så ikke kvitt deg med den.
For å aktivere BankID-appen må du ha en aktiv ordinær BankID (kodebrikken). Dersom du ikke har dette, får du heller ikke aktivert appen. Ta kontakt med oss, slik at vi kan hjelpe deg å reaktivere din BankID. Når vi har reaktivert BankID, kan du også aktivere BankID-appen.
Du kan kun ha én BankID-app aktivert om gangen. Har du ny telefon må du aktivere appen på nytt med BankID med kodebrikke eller BankID på mobil.
Fra og med 1. september 2022 vil BankID på mobil gradvis fases ut og erstattes med BankID-appen.
Fra og med 1. september vil du ikke lenger kunne bestille BankID på mobil. Det betyr at hvis du bytter mobilabonnement, skifter SIM-kort eller kjøper ny mobil med eSIM etter 1. september, vil du miste tilgangen til BankID på mobil
Da må du aktivere appen på nytt med BankID med kodebrikke eller BankID på mobil.
Har du BankID fra en annen bank, kan det være at denne banken ikke tilbyr appen enda.
Dersom du har din fire-sifrede personlige kode kan du logge inn i nettbanken ved å benytte metoden "Uten BankID".
Klikk på "Nytt passord" og følg stegene.
Får du ikke logget inn, kan du kontakte oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
For å knytte BankID-appen til DNB fra en annen bank, må du først slette appen på telefonen din, laste den ned på nytt og deretter aktivere den med BankID fra DNB.
BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk)
Dette må være på plass for at du skal kunne aktivere biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) i BankID-appen:
- Du må ha aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på enheten din
- Du må ha operativsystem iOS 14/Android 7 eller nyere
- Enheten din må ikke være rooted/jailbroken. Rooting/jailbreaking innebærer at du får administratorrettigheter til enheten din. Dersom du får en feilmelding fra BankID om at enheten er rooted/jailbreaket og du ikke har gjort dette selv så anbefaler vi at tar kontakt med de som har solgt deg telefonen, eller hjulpet deg med å sette den opp. For noen hjelper det å tilbakestille enheten til fabrikkinnstillinger
For deg som allerede har tatt i bruk appen:
- Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
- Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
- Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
For nye app-brukere:
- Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
- Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
- Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Ved å benytte deg av innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen, som samtidig ivaretar sikkerhet og personvern på en trygg måte.
En innlogging ved bruk av ansikt eller finger i BankID-appen tar under 10 sekunder, mens det tar rundt 20 sekunder å logge inn i med passord, og 30 sekunder med BankID på mobil.
Når du har aktivert biometri (ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk) i BankID-appen, er denne tjenesten klar til bruk. Når du deretter er på et nettsted hvor du må identifisere deg med BankID, så velger du «BankID-app» som metode.
I noen tilfeller vil du automatisk få opp ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk som metode, uten at du trenger å velge «BankID-app» manuelt. Du vil så få et varsel på telefonen/nettbrettet som må godkjennes. Trykk på varselet for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn, og følg instruksene i appen.
Dersom nettstedet du logger inn på har implementert biometri i sin løsning, vil du kunne fullføre innloggingen ved å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk. Tilbyr ikke nettstedet biometri fullfører du innloggingen med BankID-app med passord.
BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) rulles gradvis ut, og vil bli tilgjengelig flere og flere steder framover. Mens utrullingen pågår, vil du fortsatt måtte bruke passord i mange tilfeller.
Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de fleste tilfellene når utrullingen er ferdig, men du må fortsatt benytte passord i tilfeller som fordrer økt sikkerhet. Dette gjelder blant annet når du skal sjekke helseopplysninger, ved større transaksjoner og e-signeringer, som for eksempel ved boligkjøp.
Det er opp til hvert enkelt brukersted å velge hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte og hvilken innloggingsmetode som skal være tilgjengelig for brukerne.
De aller fleste telefoner/nettbrett støtter BankID-app med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk), men du må ha iOS 14 / Android 7 eller nyere.
Har du en telefon/nettbrett med operativsystem iOS 12, iOS 13 eller Android 6, kan du fortsatt bruke BankID-appen, men du må da taste inn passord når du skal logge inn.
Nei, det er ikke et krav, men det anbefales fordi det vil gi en raskere, tryggere og totalt sett bedre brukeropplevelse.
For å deaktivere biometri i BankID-appen må du ta kontakt med kundeservice, tlf. 915 04800