BankID
Enkel identifisering og signering på nett
Logg på enkelt i nettbanken
Snart forsvinner BankID på mobil
- BankID på mobil gradvis fases ut og erstattes med BankID-appen.
- Det betyr at du ikke lenger vil kunne bestille ny BankID på mobil.
- De fleste vil ha tilgang til tjenesten en god stund framover og kodebrikken vil bestå.
Hva betyr det for deg?
Bytter du mobilabonnement, skifter SIM-kort eller kjøper ny mobil med eSIM, mister du tilgangen til BankID på mobil.
Det er enklest å ta i bruk BankID-appen mens du fortsatt har tilgang til BankID på mobil.
Hva er BankID?
BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. BankID kan brukes på tvers av de bankene du har kundeforhold i, og som en påloggingsmulighet på de fleste offentlige nettsider.
BankID tilbys av bankene i Norge og er basert på en felles infrastruktur som er utviklet av banknæringen i felleskap.
Hvordan får du BankID?
For å få BankID må du være over 13 år. Du må også være legitimert med pass eller norsk nasjonalt ID-kort i den banken som skal utstede BankID til deg. Du kan ha BankID i flere banker. Du må ha norsk fødselsnummer for å kunne få BankID hos oss. Har du D-nummer kan du bruke innloggingsalternativet Uten BankID.
Alle nettbankkunder bestiller BankID i nettbanken, og da må du lage et personlig passord som blir din BankID. Dette passordet og kodebrikken bruker du når du logger inn i nettbanken, mobilbanken eller handler på nett.
Bruk av BankID
Identifisering skjer ved at du bruker BankID som legitimasjon, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken eller på et nettsted som benytter BankID.
Signering benyttes når du bruker BankID som din personlige signatur, for eksempel når du handler varer og tjenester på nettet.
Din BankID er personlig og skal ikke overdras eller på annen måte overlates til eller brukes av andre enn deg, selv ikke familiemedlemmer eller andre du stoler på.
Har du allerede BankID?
Du kan endre eller bestille ny BankID i nettbanken.