Hjelp til kort
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål og andre nyttige tips om kort og pin-kode.
Mange lurer på
Sperre kort i nettbanken
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Finn kortet du ønsker å sperre, klikk på "Snarveier" og velg "Sperre kort".
Bekreft ved å klikke på "Sperre kort".
Sperre kort i mobilbanken
Gå til "Meg" og velg "Kort".
Trykk på kortet du ønsker å sperre.
Bekreft ved å trykke på knappen til høyre for Sperr kort.
Sperre kort
Er kortet ditt tapt må det sperres umiddelbart.
Du kan sperre kortet selv i nettbanken eller mobilbanken. Alternativt kan du starte en chat med oss, eller ringe oss på 915 04800.
Åpne sperret kort i nettbanken
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Finn kortet du ønsker å åpne, klikk på "Snarveier" og velg "Åpne kort".
Bekreft ved å klikke på "Åpne kort".
Åpne sperret kort i mobilbanken
Gå til "Meg" og velg "Kort".
Trykk på kortet du ønsker å åpne.
Trykk på knappen til høyre for Sperr kort.
Åpne sperret kort
Har du funnet igjen kortet ditt, kan du åpne sperren i nettbanken eller mobilbanken.
Merk at det er ikke mulig å åpne sperren som følge av tyveri eller reklamasjon. Har du allerede bestilt nytt kort er det ikke mulig å fjerne sperren.
Du kan sperre eller åpne kortet ditt i nettbanken og mobilbanken.
Har du fornyet kortet ditt, kan du se status på bestillingen i mobilbanken.
Klikk på "Meg" ➡ "Kort" og velg aktuelt kort.
Kortet ditt er gyldig til og med siste dag i den utløpsmåneden som står på kortet.
For eksempel vil utløpsdato 08/22 si at du kan bruke kortet til og med 31.08.22.
Vi sender automatisk ut nytt kort i god tid før denne datoen, og du bør senest ha mottatt kortet 30 dager før.
Dersom du ikke har mottatt kortet ditt i tide, kan du logge inn i nettbanken og starte en ny chat så vil en rådgiver hjelpe deg.
Har du selv bestilt nytt bankkort, vil du normalt motta kortet i løpet av en til to uker. Du bruker ditt gamle kort helt til du begynner å ta i bruk det nye.
Erstatte eksisterende kort i nettbanken
Logg inn ved help av lenken under.
Finn kortet du ønsker å erstatte.
Klikk på "Snarveier" og velg erstatte kort.
Les informasjonen og bekreft ved å klikke "Erstatt kort".
Nytt bankkort mottar du normalt i løpet av en uke.
Kortet du har, kan du bruke helt til du begynner å ta i bruk det nye. Du beholder samme PIN-kode.
Bestille nytt kort i nettbanken
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Bestille kort".
Velg hva du ønsker å bestille fra listen.
Følg stegene og bekreft bestillingen.
Bestille eller erstatte kort i nettbank
Erstatte kort i mobilbank
Logg inn i Mobilbank-appen.
Gå til "Meg", velg "Kort" og trykk på "Bestill nytt kort".
Finn kortet du ønsker å erstatte, trykk på "Snarveier" og velg "Erstatt kort".
Les gjennom informasjonen og bekreft ved å klikke "Erstatt kort".
Nytt bankkort mottar du normalt i løpet av en uke.
Kortet du har, kan du bruke helt til du begynner å ta i bruk det nye. Du beholder samme PIN-kode.
Du kan erstatte kortet ditt innlogget i nettbanken eller mobilbanken.
I nettbanken kan du også bestille et ekstra bankkort eller bankkort til en konto du ikke har kort på fra før.
Går kortet ditt snart ut på dato, trenger du ikke gjøre noe. Vi sender automatisk nytt kort i posten i god tid før utløpsdato.
Vise PIN i nettbank
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Velg kortet du ønsker å vise PIN-koden til.
Fyll inn informasjonen du blir bedt om og bekreft med BankID.
PIN-koden vises i 30 sekunder.
Vise PIN i mobilbank
Logg inn i Mobilbank-appen.
Gå til "Meg", velg "Kort", og trykk på "Vis PIN-kode på kort".
Finn kortet du ønsker å vise PIN-koden til, trykk på "Snarveier" og velg "Vis PIN-kode".
Fyll inn informasjonen du blir bedt om og bekreft med BankID.
PIN-koden vises i 30 sekunder.
PIN-kode til kort er tilgjengelig i den mindreåriges nettbank ved å gå til Dagligbank og lån - Vise PIN-kode.
Har du ikke tilgang til egen nettbank? Ring oss på 915 04800 eller logg deg inn og start en ny chat i nettbanken, så hjelper vi dere.
Du finner PIN-koden din innlogget i nettbanken eller mobilbanken.
Har bankkortet ditt blitt sperret fordi du har tastet PIN-kode fire ganger feil, må du vente minst 24 timer før du forsøker å bruke kortet ditt på nytt.
Har du fått ditt Mastercard midlertidig sperret grunnet feil PIN-kode, må du kontakte oss.
Betale inn ekstra på Mastercardet i nettbanken