Nye og strengere krav ved kortbetalinger på nett

Mobiltelefon
PSD2 (EU’s betalingsdirektiv) krever fra 01.01.2021 at sterk kundeautentisering (SKA) benyttes ved bruk av kort på netthandel. Dette gjøres for å øke sikkerheten ved kortbetalinger på nett og medfører at du som kunde oftere vil oppleve krav om sterk kundeautentisering når du bruker kortet ditt ved netthandel. Sterk kundeautentisering betyr at du som kortholder identifiserer deg ved hjelp av to av tre følgende elementer: 
 
1. Noe du har (for eksempel: betalingskort, kodebrikke, telefon eller nettbrett) 
2. Noe du er (for eksempel: ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk) 
3. Noe du vet (for eksempel: PIN eller passord)
 
Når du som kunde handler på nett vil du normalt bli bedt om å bekrefte betalingen med 3-D Secure. Normalt bekreftes 3-D Secure ved bruk av BankID eller BankID på Mobil. Denne løsningen har vært i bruk ved netthandel i mange år. Det vil imidlertid kunne være netthandelssteder, både i Norge og i utlandet, som ikke har fått etablert løsninger i samsvar med kravene. På slike netthandelssteder vil du kunne oppleve at betalingstransaksjoner ved bruk av kort blir avvist.  
 
Noen eksempler som ikke omfattes av sterk kundeidentifisering:
Transaksjoner der brukerstedet er registrert utenfor EU/EØS inkl Storbritannia og Gibraltar. Brukerstedsinitierte korttransaksjoner, som for eksempel ved abonnement. 
  
Vi anbefaler at du:
Forsikrer deg om at du har tilgang til BankID eller BankID på Mobil, og sørger for at du kan kode/passord. 
 

Har du ikke BankID på mobil anbefaler vi at du bestiller det

 

BankID og BankID på mobil

Hva er BankID?

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. BankID kan brukes på tvers av de bankene du har kundeforhold i, og som en påloggingsmulighet på de fleste offentlige nettsider. BankID tilbys av bankene i Norge og er basert på en felles infrastruktur som er utviklet av banknæringen i felleskap.

Din BankID er personlig og skal ikke overdras eller på annen måte overlates til eller brukes av andre enn deg. Passord, personlige koder og andre sikkerhetsprosedyrer må ikke røpes for noen, heller ikke overfor politiet, banken eller husstandsmedlemmer.

Hvordan opprette BankID

Du kan opprette BankID når du er innlogget i nettbanken. Gå til "Innstillinger" og "BankID".

Før du logger inn kan du sjekke ut denne veiledningen: slik oppretter du BankID (PDF).

Kan jeg ha flere BankID-er?

Du kan opprette BankID i alle banker der du har kundeforhold. Imidlertid så holder det med en BankID siden denne kan brukes på tvers av banker og brukersteder.

Jeg har glemt BankID-passordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har andre påloggingsmuligheter enn BankID så kan du logge deg inn i nettbanken og få et engangspassord tilsendt på SMS. Før du logger inn kan du sjekke ut denne veiledningen: BankID nytt passord på SMS (PDF).

» Trykk her for å lage et nytt personlig passord

Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter kontakt oss på 915 04800 så vil vi hjelpe deg.

Min BankID er sperret. Hva gjør jeg?

Dersom du har din fire-sifrede personlige kode kan du logge inn i nettbanken ved å benytte metoden "Uten BankID". Når du har kommet deg inn i nettbanken kan du åpne din BankID og lage nytt personlig passord ved å gå til "Innstillinger" - "BankID". Kontakt oss eventuelt på 915 04800 så vil vi hjelpe deg.

Hvordan eSignerer jeg med BankID?

Med BankID kan du elektronisk signere avtaler, dokumenter, kontrakter og lignende. Du signerer ved å bruke engangskode og personlig passord. Har du BankID på mobil, kan du bruke denne i kombinasjon med ditt personlige passord for å signere.

Hva er BankID på mobil?

BankID på mobil er en tjeneste for sikker digital identifisering ved hjelp av mobiltelefonen. Med BankID på mobil så behøver man ikke kodebrikken. Man trenger kun mobiltelefonen og en egenvalgt kode. Slik kommer du i gang med BankID på mobil:

Steg 1 - Test din mobil hos BankID Norge. 
Steg 2
- Opprett BankID på mobil i nettbanken

Hvordan aktiverer jeg BankID på mobil?

Merk at du må logge inn med kodebrikke fra DNB, når du skal opprette BankID på mobil. Før du logger inn i nettbanken kan du sjekke ut denne veiledningen: slik oppretter du BankID på mobil (PDF).
 
Steg 1 - Test din mobil hos BankID Norge. 
Steg 2
- Opprett BankID på mobil i nettbanken

BankID for ungdom (15-18 år) bestilles her

Får du feilmelding som starter med BID eller C?

Det finnes flere feilmeldinger som starter med BID og C. Se forklaring på disse feilmeldingene her. 

Jeg får feil ved aktivering av BankID på mobil?

Opplever du å få feil når du skal starte aktivering på selve mobiltelefonen, se løsningsforslag her.

Slik kommer du i gang med BankID på mobil: