Kvinnelige gründere blir fort forbilder
Gründer av AWAN, Anette Miwa Dimmen, er veldig bevisst på at hun er én av få kvinner i det norske gründermiljøet.
«As We Are Now»
– Jeg har ikke gått inn for å bli et forbilde, men kvinnelige gründere blir fort forbilder for andre kvinner i oppstartsmiljøet og i klesindustrien i Norge, sier Dimmen.
Kleskonsepet AWAN er en forkortelse for As We Are Now.
AWAN ble etablert i 2018 og designer bærekraftige klær for kvinner som ønsker å føle seg komfortabel i sin egen kropp. Merket selger gjennom egen nettbutikk, med fokus på on-demand produksjon, data-dreven markedsføring og sirkulære prinsipper.
– I all for lang tid har kvinner blitt fortalt at vi må lide for skjønnheten og passe inn i en smal mal. I AWAN lager vi klær som alle kan føle seg fine i, og vi ønsker at kvinner skal tørre å kle seg komfortabelt – i alle situasjoner. Derfor er vårt budskap; «For Women, As We Are Now».
Utrolig viktig med kvinnelige rollemodeller
Dimmen føler selv at det er viktig å ha kvinnelige rollemodeller som inspirasjon og støtte på en utfordrende gründerreise.
– Det er utrolig viktig å ha kvinnelige rollemodeller for å ta et skritt oppover mot mer likestilling og mangfold innen gründerskap, sier hun.
Flere kvinnelige frontfigurer i gründermiljøene, kan bidra til at flere kvinner tør å starte sin egen bedrift.
– Nå har vi flere kvinner som driver økosystemet med kvinnelige gründere og investorer og heier oss frem. Vi støtter hverandre, heier på hverandre og inspirerer hverandre.
"I vårt community kan kvinner vise at de har en stemme og at de tør å satse"
Lojal kundegruppe
Gründeren forteller at de har bygget et klesmerke og et tett community på samme tid.
– Mange av våre kunder er kvinner som «stemmer på oss med lommeboka» og som deler gründerreisen sammen med oss, flere nå også som investorer i selskapet.
Det har vært mye jobb med å bygge det selskapet vi har i dag, forklarer Dimmen.
– Vi har en sterk merkevare og en veldig lojal kundegruppe med 48 prosent gjensalg, og det forteller oss mye om hvor godt vi har truffet med klærne våre, sier hun.
– I vårt community kan kvinner vise at de har en stemme og at de tør å satse.
Trenger kapital for å utvide
Dimmen forteller at selskapet hun styrer akkurat nå er inne i en spennende, men også en litt frustrerende periode.
– Vi er veldig klare for å skalere opp, altså utvide, men vi trenger kapital for å produsere nok produkter for å møte eksisterende etterspørsel.
Selskapet har derfor åpnet opp for folkefinansiering som gir kunder og mindre investorer mulighet til å bli med på reisen som medeiere. Da selskapet startet opp brukte de folkefinanseringsplattformer som Kickstarter for forhåndssalg, men dette er deres første folkefinansiering for aksjer.
– Vi inviterer nå våre kunder og andre til å eie en bit av vårt selskap. Vi når ut til investorene via våre sosiale mediekanaler, og i denne kapitalinnhentingsperioden kan du bli investor i AWAN for minimum 5.000 kroner, sier Dimmen.
Selskapet har som mål å hente inn 2-4 millioner kroner i denne runden, og så langt har de hentet inn 800.000 kroner.
– Folkefinansiering handler ikke bare om å hente penger, for oss er dette også en fantastisk måte å nå ut til flere ambassadører, og styrke AWAN felleskapet, sier gründeren.
– Investorenes engasjement teller masse for oss. Vi jobber hardt for å gi en god avkastning på investeringen, samtidig som vi skaper banebrytende bærekraftige løsninger i en motebransje i konstant utvikling.
" Det er din egen overbevisning som alltid må ligge i bunn, uten den kommer du ikke så langt"
Mamma som forbilde
Dimmen forteller at hun som ung fikk lov til å følge drømmene sine, og at morens personlighet har vært en inspirasjon for henne.
– Mamma er energisk og positiv, dette har formet meg og hun er mitt forbilde. Mamma lot meg få styre og tørre, og det påvirket meg tidlig til å finne min lidenskap.
Rett etter videregående skole dro derfor Dimmen til London og ble der i åtte år, før hun etablerte seg i Oslo.
– Livet i London hvor jeg fulgte drømmen om å bli sanger og låtskriver var en ekstremt god skole for å bli gründer, sier hun.
– Det går ikke an å gjøre dette halvhjertet
Gründeren forteller at det å være gründer er ekstremt altoppslukende.
– Det går ikke an å gjøre dette halvhjertet. Det å bygge et skalerbart gründerselskap krever mye, sier hun.
Dimmen mener at som gründer må du tåle å forsake forutsigbarhet og økonomisk trygghet, og ha tro på deg selv slik at kommer gjennom tøffe tider.
– Det er din egen overbevisning som alltid må ligge i bunn, uten den kommer du ikke så langt.
Slik finansierer du gründerdrømmen
Hvor mye trengs og hvordan får man tak i kapital?
Fem gode finansieringstipsKom deg videre
Gründerens beste tips dersom du står i en vanskelig situasjon, er å ta en avgjørelse og så komme seg videre.
– Det er greit å ta en litt feil avgjørelse, for den kan du rette på underveis, sier Dimmen.
Hun mener at noe av det beste med å være gründer er at har du en sjanse til å bygge noe som større enn deg selv og bidra til å løse et problem for mange. Og er bedriften din underveis, har du gjort mye rett.
En gründerreise er en livsreise. Alt du lærer vokser du på personlig, bare det i seg selv er verdt mye. Det finnes ikke så mange andre ting i livet som vil gi deg slik en fantastisk utdannelse som det å bygge et selskap.