Levere produkter og tjenester
Konto og betalingstjenester
Vi behandler personopplysninger når du oppretter konto og inngår avtale om betalingstjenester hos oss. Dette gjør vi for å kunne behandle faktura, gjennomføre betalingstransaksjoner på dine kontoer og oppfylle andre tjenester som du har knyttet til din konto etter avtale med oss eller tredjepart.
Opplysningene henter vi direkte fra deg, fra våre interne systemer, kredittopplysningsforetak og andre offentlig registre. Vi må bekrefte identiteten din etter hvitvaskingsregelverket.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby, følge opp og levere konto og betalingstjenester. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg.
Dersom du er bedriftskunde, har vi en berettiget interesse i å behandle personopplysningene dine. Den berettigete interessen vår er å tilby, følge opp og levere konto og betalingstjenester til bedriften du er kontaktperson for.
Vi er ansvarlige for å etterleve lovpålagte rapporteringsplikter og forhindre hvitvasking og terrorfinansiering som del av hele kundeforholdet for å oppfylle våre rettslige forpliktelser.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
- For bedriftskonto behandles opplysninger om den som oppretter konto eller representerer bedriften.
Vi lagrer opplysningene i 13 år etter avsluttet avtaleforhold, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Hvis du sender en nettsøknad, vil vi oppbevare opplysninger om deg i 95 dager etter søknadsdato selv om det ikke inngås en avtale.
Vi benytter databehandlere i tilknytning til våre betalingsløsninger- og skytjenester.
Vi kan i henhold til vår rapporteringsplikt utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter og registre.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Kredittkort og forbrukslån (usikret kreditt)
Vi behandler personopplysninger når du søker om kredittkort og forbrukslån hos oss. Opplysningene henter vi fra våre interne systemer, slik som søknad, betalings- og transaksjonshistorikk for lån, kreditt og kontoer som du har avtale om. Vi kan også hente opplysninger fra Skatteetaten, Gjeldsregisteret og kredittopplysningsforetak.
Når du har inngått en avtale, behandler vi opplysninger som del av kundeforholdet, blant annet for utbetaling, nedbetaling, fakturering og for å informere om renteendringer og følge opp eventuelt mislighold ved misbruk av kortet. Ved bruk av kortet behandler vi også dine løpende transaksjoner for å beregne SAS EuroBonus og eventuelle ekstrapoeng, og for å gi deg oversikt på din kredittkortfaktura.
For å ivareta vår økonomiske interesse vil vi i noen tilfeller overføre personopplysninger til et inkassobyrå. Dersom et mislighold har endt i tap, er vi lovpålagt å lagre visse personopplysninger om deg til framtidige kredittvurderinger.
Kredittvurderingen som gjennomføres er automatisert, men basert på en modell som er forhåndsdefinert og styrt av oss. Dersom du har mistanke om feil vurdering, eller vil klage på vurderingen, kan du gjøre dette via klageportalen vår.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby, følge opp og levere produkter til deg. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg.
Dersom du er medlem av en fagforening som gir deg bankfordeler, behandler vi opplysninger om ditt fagforeningsmedlemskap med ditt samtykke.
Ved mislighold av lån har vi en berettiget interesse i å sende personopplysninger til inkassobyråer. Den berettigete interessen vår er å sikre bankens økonomiske rettigheter.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
- Særlige kategorier av opplysninger (fagforeningsmedlemskap)
Vi lagrer opplysningene i 13 år etter avsluttet avtaleforhold, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Hvis du sender en nettsøknad, vil vi oppbevare opplysninger om deg i 95 dager etter søknadsdato selv om det ikke inngås en avtale.
Vi lagrer misligholdssaker med tilhørende opplysninger opp til 4 år etter at saken er løst, i våre interne systemer. Deretter plasseres saken i skjermet status i 9 år som krever særskilt tilgang fra våre ansatte.
Vi deler opplysninger med våre databehandlere som utfører kredittvurderings- og transaksjonstjenester på våre vegne.
Videre deler vi opplysninger med våre samarbeidspartnere når du har meldt forsikringsskade eller -tap ved reise, samt ved din oppgradering av kredittkort med Mastercard Upgrade. Vi vil i disse tilfeller sende melding til SAS Eurobonus om å knytte kredittnummeret ditt til din SAS Eurobonus-konto. Se personvernerklæringen til SAS Eurobonus her.
Vi vil også sende melding til våre samarbeidspartnere ved oppgradering av SAGA kredittkort for å sikre din tilgang til LoungeKey. Se personvernerklæringen til Loungekey her.
Dersom du melder behov for nødkontanter når du er ute og reiser, vil vi dele opplysninger med vår samarbeidspartner som yter denne tjenesten til deg.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Sikret lån
Vi behandler personopplysninger når du søker om ulike produkter knyttet til sikret lån hos oss. Produktene vi tilbyr er sikret lån med pant i fast eiendom og sikret lån med pant i bil eller båt (gjenstandsfinansiering). Opplysningene henter vi direkte fra deg, fra våre interne systemer og offentlig registre. Vi kan også hente opplysninger fra Skatteetaten, Gjeldsregisteret og kredittopplysningsforetak.
Når du har inngått en avtale, behandler vi opplysninger for å følge opp kundeforholdet, herunder din løpende nedbetaling, for å kunne hindre at du misbruker produktet, og for å forebygge og avdekke hvitvasking og terrorfinansiering.
For å ivareta vår økonomiske interesse vil vi i noen tilfeller overføre personopplysninger til et inkassobyrå. Dersom et mislighold har endt i tap, må vi lagre visse personopplysninger om deg til framtidige kredittvurderinger.
Kredittvurderingen som gjennomføres er automatisert, men basert på en modell som er forhåndsdefinert og styrt av oss. Dersom du har mistanke om feil vurdering, eller vil klage på vurderingen, kan du gjøre dette via klageportalen vår.
DNB Bank ASA og DNB Boligkreditt AS har et felles behandlingsansvar når du inngår avtale om sikret lån med pant i fast eiendom. Behandlingsansvaret til DNB Boligkreditt AS gjelder for låneprodukter med pant i fast Eiendom i Norge.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine som gjelder sikret lån med pant i bil eller båt (gjenstandsfinansiering).
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby, følge opp og levere produkter til deg. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg.
Dersom du er medlem av en fagforening som gir deg bankfordeler, behandler vi opplysninger om ditt fagforeningsmedlemskap med ditt samtykke.
Ved mislighold av lån har vi en berettiget interesse i å sende personopplysninger til inkassobyråer. Den berettigete interessen vår er å sikre bankens økonomiske rettigheter.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
- Særlige kategorier av opplysninger (fagforeningsmedlemskap)
Vi lagrer opplysningene i 13 år etter avsluttet avtaleforhold, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Hvis du sender en nettsøknad, vil vi oppbevare opplysninger om deg i 95 dager etter søknadsdato selv om det ikke inngås en avtale.
Vi benytter databehandlere som utfører panteverdi, kredittvurderingstjenester og transaksjonstjenester på våre vegne.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Investeringstjenester
Vi behandler personopplysninger for å kunne tilby og yte våre investeringstjenester. Opplysningene henter vi direkte fra deg og fra våre interne systemer.
For å kunne tilby investeringsrådgivning og porteføljeforvaltning må vi også gjennomføre en egnethetsvurdering av deg. Det innebærer at vi blant annet må hente opplysninger om din arbeidserfaring, kunnskap, utdannelse, finansielle situasjon, herunder risikovillighet, risikoprofil og målsetting.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby og yte investeringstjenester til kundene våre. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg.
Vi er også rettslig forpliktet til å utføre en egnethetsvurdering av om den aktuelle investeringstjenesten og de finansielle instrumentene egner seg for kunden etter verdipapirhandelloven.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
Vi lagrer opplysninger om investering og investeringsplaner i 13 år i systemene våre.
Vi benytter en software-leverandør som databehandler for behandling av personopplysninger.
Personopplysninger om deg kan i henhold til vår rapporteringsplikt, utleveres til offentlige myndigheter og registre og andre som har en lovhjemmel i å få utlevert personopplysningene.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Lydopptak og oppbevaring av elektronisk kommunikasjon
For å kunne yte våre investeringstjenester er vi lovpålagt å gjøre lydopptak av telefonsamtalene med deg og oppbevare elektronisk kommunikasjon. Det gjør vi når du som kunde får råd om lån, sparing, investering eller lignende tjenester. Vi vil gjøre opptak av alle samtaler som du har med våre rådgivere eller meklere, for eksempel i Markets og Private Banking.
DNB vil kunne lytte til samtaler og se på annen elektronisk kommunikasjon i kvalitetskontrolløyemed. All informasjon som er lydlogget, beskyttes med streng tilgangstyring og interne pålagte rutiner mot uautorisert innsyn.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å gjennomføre lydopptak av telefonsamtaler og lagre elektronisk kommunikasjon for å sikre nødvendig dokumentasjon av rådgivningen.
Vi er rettslig forpliktet til å foreta lydopptak av telefonsamtaler i henhold til verdipapirhandelloven.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Lydlogg
- Finansielle opplysninger
Vi lagrer opptakene i fem år for å sikre korrekt dokumentasjon.
Vi benytter et programvareselskap som databehandler for behandlingen av personopplysninger. Databehandleren administrerer lydloggsystemet og gjør opptak av samtaler tilgjengelige på vegne av oss.
Vi kan bli lovpålagt å utlevere informasjon til offentlige myndigheter. I tillegg vil personopplysninger om deg kunne utleveres til Finansklagenemnda i forbindelse med behandling av klagesaker.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Kundeservice
Vi tilbyr kundeservice og svarer på henvendelser, både digitalt, via brev og telefon. I den forbindelse behandler vi personopplysninger. Du kan ringe inn til vårt kunde- og bedriftssenter eller ta kontakt via vår chat. Vi er også tilgjengelig på sosiale medier, hvor vi benytter et verktøy som samler inn henvendelser for å gjøre det enklere for vår kundeservice å løse forespørsler fra deg som kunde.
Dersom du ringer inn til vårt kunde- eller bedriftssenter, må vi behandle personopplysninger for å kunne hjelpe deg med å løse henvendelsen din. Kunde- og bedriftsrådgiveren vil i disse tilfellene ha tilgang til opplysninger om ditt kundeforhold, dine produkter og dine grunnleggende personalia i bankens kundesystemer eller i de applikasjoner du bruker, slik som nettbank, om du trenger støtte for å bruke dem.
Dersom du tar kontakt med vår chatbot Aino på åpne sider, vil Aino stille deg noen generelle spørsmål. Aino behandler i utgangspunktet ingen personopplysninger som kan knyttes direkte til deg. Dersom du selv oppgir personopplysninger, vil ikke Aino bruke disse, men de vil likevel lagres i chatloggen. På innloggete sider, behandler Aino generelle opplysninger om deg, som navn, fødselsdato og kundeprogram.
DNB Bank ASA, DNB Asset Management og DNB Livsforsikring er selvstendig behandlingsansvarlig for personopplysninger som behandles ved henvendelser som gjelder kundeforhold i disse selskapene.
Formålet med behandlingen er å tilby kundeservice, svare på henvendelser og rådgi i våre ulike kanaler. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Finansielle opplysninger
Vi lagrer personopplysninger i chatlogger i 45 dager.
Vi oppbevarer opplysninger i 5 år ved øvrig kundeservice.
Vi benytter Telenor som databehandler for behandling av personopplysninger.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Avtale møte med rådgiver
Vi behandler personopplysninger når du avtaler møte med en av våre rådgiver i DNB. Dette gjør vi for at rådgiverne har mulighet til å søke og kontrollere din identitet i våre interne systemer og offentlige systemer og følge opp din henvendelse.
Vi henter kontaktopplysninger direkte fra deg i skjemaet du selv fyller ut. Innhenting av øvrige finansielle opplysninger skjer først i dialog med en rådgiver.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av opplysninger er å avtale møte med deg som person, slik at vi kan tilby og følge opp din henvendelse.
Det rettslige grunnlaget er å utføre et oppdrag på dine vegne, herunder en avtale som vi har med deg.
- Kontaktopplysninger
Vi lagrer opplysningene i 5 år etter registrering av dine kontaktopplysninger.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".