Investor i et av fondene DNB Næringseiendom forvalter
Behandling av opplysninger om deg som investor.
DNB Næringseiendom har konsesjon som forvalter av alternative investeringsfond (AIF). Vi forvalter eiendomsfondene DNB Scandinavian Property Fund og DNB Eiendomsfond Core Plus.
Du finner informasjon om eiendomsfondene her.
Les mer om hvordan vi behandler opplysninger knyttet til deg som investor nedenfor:
Kjøp, salg og forvaltning av andeler i eiendomsfond
For at du som investor eller kontaktperson for investor skal kunne tegne andeler i et alternativt investeringsfond som forvaltes av DNB Næringseiendom AS, må vi innhente og registrere ditt fulle navn, fødselsnummer og andre opplysninger om deg.
Vi samler inn opplysninger direkte fra deg, DNB Asset Management eller DNB Private Banking, dersom du har tegnet andeler via DNB Asset Management eller Private Banking.
Fondsavtalen din, kundeopplysninger om deg og eventuelle utbetalinger og transaksjoner ved kjøp av fond lagres i andelseierregisteret vårt.
Vi behandler opplysninger for å sikre at din investering til enhver tid er avstemt og korrekt, og at vi rapporterer riktig innhold til riktig tid, både til deg som kunde og til offentlige myndigheter. Dette innebærer at vi årlig gir deg en oversikt over kostnader i forbindelse med handel i fond siste året, herunder en kostnadsrapport.
Det er lagt til grunn at til det enkelte eiendomsfond har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til fondet, mens DNB Næringseiendom AS i all hovedsak er databehandler.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby, følge opp og levere fondsandeler knyttet til de fondene DNB Næringseiendom forvalter.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg. Dersom du er en kontaktperson for kunden vår, har vi en berettiget interesse i å behandle personopplysningene dine. Den berettigete interessen vår er å tilby, følge opp og levere fondsandeler til kunden som du er kontaktperson for.
Vi har en rettslig forpliktelse til å gjennomføre en årlig rapportering til kundene våre med formål om å styrke kundebeskyttelsen og fremme åpenhet rundt kostnader knyttet til andeler i Alternative investeringsfond.
- Identitetsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Skattetilhørlighet
- Relasjonsopplysninger
Vi lagrer personopplysninger i 13 år etter avsluttet avtaleforhold, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Som følge av rapporteringsplikten vår, kan vi utlevere personopplysningene dine til offentlige myndigheter, registre og andre som har lovhjemmel til å kreve slike opplysninger.
Vi benytter databehandler til registrering av investorinformasjon.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Markedsføring av fond
Vi behandler personopplysninger knyttet til markedsføring av våre eiendomsfond.
Som investor kan du være representant for et selskap eller en privatperson. Opplysningene vi behandler er typisk knyttet til din identitet eller kontaktperson hos leverandøren. Vi samler inn opplysningene direkte fra deg eller fra selskapet du tilhører, våre interne systemer og offentlige registre.
Vi trenger opplysningene for å kunne ta kontakt med deg og følge opp en mulig investering i eiendomsfond.
Det er lagt til grunn at til de ulike eiendomsfond har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til selskapet, mens DNB Næringseiendom AS i all hovedsak er databehandler.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby fondsandeler knyttet til de fondene vi forvalter.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen er berettiget interesse knyttet til salg av andeler i eiendomsfond.
Dersom du er en kontaktperson for kunden vår, har vi en berettiget interesse i å behandle personopplysningene dine. Den berettigete interessen vår er å tilby, følge opp og levere fondsandeler til kunden som du er kontaktperson for.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
Vi lagrer personopplysninger i våre interne systemer i ett år etter at kontakten med deg er avsluttet.
For markedsaktiviteter knyttet til løpende kundeforhold lagrer vi opplysningene om deg i 13 år etter at kontrakten er avsluttet, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Kundearrangementer og eventer
Vi behandler personopplysninger når vi inviterer kunden av det enkelte selskap under forvaltning til et fysisk eller digitalt arrangement. Dette gjør vi for at du som kunde skal nyte godt av en fordel vi tilbyr, møte likesinnede og få tilbud om inspirerende arrangementer.
Det er lagt til grunn at det enkelte selskap under forvaltning har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til selskapet, mens DNB Næringseiendom AS i all hovedsak er databehandler.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å sende invitasjoner om kundearrangementer og kampanjer, samt å gjennomføre disse. Det rettslige grunnlaget for behandlingen av personopplysninger er berettiget interesse. Vår berettigede interesse er å kunne vise hvilke muligheter som kan være interessante og gunstige for kundene våre.
Dersom vi serverer mat, bestemmer du selv om du vil registrere allergi eller andre preferanser som du vil at vi skal ta hensyn til.
Dersom du takker ja til et arrangement, kan vi kontakte deg om arrangementet og dets innhold. Det er frivillig å gi en evaluering i etterkant.
- Kontaktopplysninger
- Særlig kategorier av personopplysninger (allergi)
Vi lagrer opplysningene i våre interne systemer i ett år etter at arrangementet er gjennomført.
Vi kan dele personopplysningene dine med eventbyråer som behandler personopplysninger for påmelding og administrasjon av deltakelse og betaling, samt gjennomføring og evaluering av arrangementet.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Antihvitvasking - og antiterrorfinansiering (AML)
Vi er forpliktet til å kjenne og foreta risikoklassifisering av kundene våre. For at du skal kunne bli kunde hos oss, må vi derfor behandle en rekke personopplysninger om deg. Vi stiller flere spørsmål, og vi krever dokumentasjon, eksempelvis identifikasjonspapir, kontaktinformasjon, statsborgerskap og fødeland. Opplysninger om adressen din henter vi fra Bisnode/Folkeregisteret. Du må oppgi hva som er formålet med kundeforholdet hos oss, og du må også svare på spørsmål om relasjon til politisk eksponerte personer (PEP).
For å sikre korrekt oppfølging av kundene våre vil vi vurdere om det er behov for en forsterket oppfølging. Enkelte kunder vil derfor markeres med et behov for forsterket oppfølging, basert på noen forhåndsdefinerte kriterier.
Vi er videre pålagt å ha elektroniske overvåkningssystemer for å avdekke forhold som kan indikere hvitvasking og terrorfinansiering, inkludert å risikolassifisere deg som kunde. Det enkelte foretak i DNB behandler personopplysninger om egne kunder dersom det kommer varsler fra det elektroniske overvåkningssystemet, inkludert varsler knyttet til tjenesten Kontant i Butikk, sanksjonsvarsler og PEP-varsler.
Som del av kundeforholdet er vi er forpliktet til å screene kunder og transaksjoner mot sanksjonslister fra FN, EU og OFAC. Vi screener også kunder for å avdekke om kunden eller andre aktører i kundeforholdet er PEP eller nærstående til PEP. Vi må også identifisere om kunden, representanter og disponenter er reelle rettighetshavere etter hvitvaskingsloven.
Dersom vi avdekker noe mistenkelig i løpet av kundeforholdets varighet, har vi undersøkelsesplikt som vi følger opp og eventuelt rapporterer til Økokrim.
Du kan lese mer utfyllende informasjon om arbeidet vi gjør for å forhindre hvitvasking- og terrorfinansiering ved å følge lenken her.
Det er lagt til grunn at det enkelte selskap under forvaltning har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til selskapet, mens DNB Næringseiendom AS i all hovedsak er databehandler.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å etterleve regelverket for antihvitvasking- og terrorfinansiering ved kundeetablering og underveis i kundeforholdet.
Det rettslige grunnlaget vårt er hvitvaskingsloven med tilhørende forskrifter samt sanksjonsregelverket.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger