Hjelp til filoverføring
Her forklarer vi hvordan du kan sende og hente filer gjennom bedriftsnettbanken
feilmelding
De vanligste feilmeldingene
Om du får melding om feil i sekvenskontroll må seksvenstelleren justeres før filen kan sendes på nytt.
Slik endrer du sekvensteller (2:09 min)
Endre sekvensteller:
Du kan endre på sekvenstelleren under Administrasjon - Administrer - Divisjoner / Filsending. Klikk Endre på den aktuelle divisjonen og endre sekvensnummeret til et tall lavere enn det filen starter på.
Du kan nå sende filen på nytt.
Får du fortsatt feil kan du starte en chat med oss fra bedriftsnettbanken, så hjelper vi deg.
Det kan være to årsaker til at du får denne feilmeldingen.
Kontroller Format/Kunde:
- Når du får denne feilmeldingen er det feil kundenummer/organisasjonsnummer i filen som du har sendt
- Du skal alltid bruke kundenummeret/organisasjonsnummeret til bedriften som eier nettbanken du sender til, ikke eier av kontoen som skal belastes
- Du må endre kundenummeret/organisasjonsnummeret i regnskapssystemet ditt og produsere en ny fil
Kontroller Format/Divisjon:
- Når du får denne feilmeldingen er det feil divisjonsnavn i filen som du har sendt
- Det er viktig at divisjonsnavn er skrevet med store bokstaver i filen og at det stemmer overens med divisjonen som du skal sende på
- Du må endre divisjonsnavnet i regnskapssystemet ditt og produsere en ny fil
Om du fortsatt får feil etter å ha kontrollert og endret divisjonsnavnet i filen, så kan du starte en chat med oss fra bedriftsnettbanken, så hjelper vi deg.
Avvist fil
Om en fil ikke kommer frem under Filoverføring - Godkjenne filer, kan det være at filen har blitt avvist eller at du mangler rettigheter til å godkjenne filer.
Om en fil har blitt avvist vil dette fremkomme i nettbanken under Filoverføring - Status innsendte filer.
Filsti ikke definert
Klikk på Filoverføring - Filoppsett/Filsti - Legg til. Her velger du filtype og divisjon.
Klikk på pilen ved siden av Fil inn/fra banken og velg riktig mappe. Husk å lagre.
Filen dukker ikke opp
Dette kan det være fordi filen ikke ligger i filstien.
Gå til mappen som regnskapssystemet lagrer filen i for å se om den ligger der.
Det er viktig å passe på at du har samme filsti fra regnskapssystemet og til bedriftsnettbanken. Du kan se hvilken filsti som er lagt opp til nettbanken under Filoverføring - Filoppsett/filsti.
Mangler tilgang til filsti
Dette betyr at du ikke har tilgang til mappen på din datamaskin eller serveren du jobber på.
Her må du ta kontakt med administrator i din bedrift.
Det kan være flere årsaker til at du får feil når du skal sende filer i bedriftsnettbanken.
Slik kan du sende, godkjenne og hente filer (3:56 min)
Velg det som passer:
Hent knapp mangler
Hvis Hent-knappen ikke er synlig er det problemer med Java.
Forsøk en annen nettleser eller oppdater Java.
Filen dukker ikke opp
Om filen ikke dukker opp under Hente Filer må administrator sjekke dine tilganger for å hente filer under Administrasjon - Rettigheter - Divisjoner / Filsending.
Om du ikke henter filer manuelt fra nettbanken, men de blir sendt automatisk til regnskapsprogrammet kan du kontakte en rådgiver ved å starte en chat i bedriftsnettbanken.
Det kan være flere årsaker til at du får feil når du skal hente filer i bedriftsnettbanken.
Slik kan du sende, godkjenne og hente filer (3:56 min)
Velg det som passer:
Støtte for Java i din nettleser
Du må ha Java innstallert på datamaskinen for å kunne hente og sende filer i nettbanken.
Har du problemer med å bruke det selv om Java er installert? En av årsakene kan være at Java ikke er aktivert i nettleseren.
Følg stegene:
- Sjekk om du har siste versjon av Java installert (Java.com)
- Disse nettleserne har støtte for Java:
- Internet Explorer (PDF)
- Mozilla Firefox
- Safari
Fungerer det fortsatt ikke så hjelper det ofte å avinstallere eksisterende Java og installere på nytt.
komme i gang
For å kunne sende og hente filer gjennom bedriftsnettbanken må nettbanken være integrert.
En administrator eller bestiller kan sende oss en forespørsel via e-post eller chat i innlogget nettbank og be om denne oppgraderingen.
Integrert nettbank koster 0 kroner i etablering og 150 kroner per måned.
Slik kan du sende, godkjenne og hente filer (3:56 min)
Integrert løsning
Dette er løsningen for deg som skal sende og hente filer gjennom nettbanken. Se "Dette trenger du for å sende og hente filer" på venstre side.
Bankintegrasjon
Bankintegrasjon er en løsning som gjør det mulig å sende filer direkte fra regnskapssystemet til bedriftsnettbanken.
Bestilling av bankintegrasjon gjøres gjennom hjemmesiden til din regnskapsleverandør.
Direkte remittering
Direkte remittering er en løsning hvor filene sendes direkte fra regnskapsprogrammet til Nets.
Merk: Per nå tillater DNB kun ERP-systemene Duett og UniMicro/Uni Økonomi i V3 til å fortsette med denne tjenesten.
Du kan remittere/sende filer til og fra nettbanken gjennom ditt regnskapsprogram med integrert løsning eller bankintegrasjon.
Les mer om:
Filoppsett for sending av betalingsfiler
Gå til menyvalget Filoverføring - Filoppsett/Filsti.
Klikk på Legg til-knappen.
Fyll ut følgende verdier:
- Filtype:Telepay (med mindre det gjelder en annen filtype)
- Divisjon: HOVED (med mindre det gjelder en annen divisjon)
- Fil inn til banken: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tiltb.tbd, og klikker Åpne. Da blir filstien synlig i nettbanken.
- Mottaksretur: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tbri.dat, og klikker på Åpne.
- Avregningsretur: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tbai.dat, og klikker på Åpne.
- Avvisningsretur: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tbai.dat, og klikker på Åpne.
Husk å lagre
Filoppsett for henting av OCR-filer
Gå til menyvalget Filoverføring - Filoppsett/Filsti.
Klikk på Legg til-knappen.
Fyll ut følgende verdier:
- Filtype: OCR-Innbetaling
- Divisjon: HOVED (med mindre det gjelder en annen divisjon)
- Fil fra banken: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tboc.dat, og klikker på Åpne. Da blir filstien synlig i nettbanken.
Husk å lagre
Filoppsett for henting av kontoinformasjonsfiler
Gå til menyvalget Filoverføring - Filoppsett/Filsti.
Klikk på Legg til-knappen.
Fyll ut følgende verdier:
- Filtype: Kontoinformasjon
- Divisjon: HOVED (med mindre det gjelder en annen divisjon)
- Fil fra banken: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tbwk.dat, og klikker på Åpne. Da blir filstien synlig i nettbanken.
Husk å lagre
Filsti/filoppsettet forteller nettbanken hvor filer som skal sendes og hentes ligger.
Du lager og endrer filstier i nettbanken under Filoverføring - Filoppsett.
Slik oppretter du divisjon for å sende filer (4:13 min)
Les mer om de ulike filoppsettene:
Filsti ikke definert
Det er ikke lagt opp et filoppsett for den aktuelle filtypen/divisjonen.
Se "Slik setter du opp filsti/filoppsett" på venstre side, og opprett i henhold til denne.
Mangler tilgang til filsti/mangler tilgang
Du mangler fysisk tilgang til filstien satt opp i filoppsettet. For eksempel har du definert filsti q:/OCR/ocr.dat, men har ikke tilgang til området q eller mappen OCR som følge av en intern omlegging hos dere.
Se "Slik setter du opp filsti/filoppsett" på venstre side for å endre filsti, eller ta kontakt med din IT-avdeling.
Systemfeil 607
Dette er en systemfeil som forteller at noe har gått galt uten at vi klarer å identifisere feilen. Vi ber deg om å logge ut og inn av bedriftsnettbanken og forsøke igjen.
Filoverføring gikk feil 525
Du forsøker å hente gamle filer hvor innholdet er slettet.
Ta kontakt med oss via chat fra bedriftsnettbanken eller ring oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Mangler Hent-knappen/knappen er et rødt kryss
Feilen skyldes som regel feil i Java på din PC og/eller at du ikke har installert Java.
Her er noen av de vanligste feilene som kan oppstå når du skal hente filer i bedriftsnettbanken.
Velg det som passer:
Telepay
Telepay versjon 2 (T) og høyere, er filformatet banken foretrekker at betalingsfiler sendes i.
Formatet er en nasjonal standard. Beskrivelsen av formatet finner du hos Bits. Les mer hos Bits.no
XML
XML er et filformat som kan benyttes ved sending og mottak av filer.
P001 (pain001): Betalingsfil (innfil for innland og utland).
P002 (pain002): Mottaks- og avvisningsretur.
C54D (camt054d): Avregningsretur.
C54C (camt054c): Cremul-fil, innbetalinger (egiro innbetalinger).
C053 (camt053): Kontoinformasjon.
Dirrem
Dirrem er filformatet benyttet og utviklet av Nets.
Dette formatet blir primært brukt til OCR konteringsdata og AvtaleGiro-/eFaktura-filer, men kan også brukes til innsending av remitteringsfiler. Da bankens systemer ikke leser dette fullt ut, vil alle remitteringsfiler sendt i Dirrem bli konvertert til Telepay.
Edifact/Paymul
Edifact er en internasjonal standard for elektronisk betalingsformidling og er et kraftig og komplekst format.
Bedriftsnettbanken støtter transport av en rekke filtyper med ulike funksjoner. Hør med ditt regnskapsprogram om hvilke filformat de støtter.
Om du skal lage en ny divisjon for filsending, registrerer du hvilket filformat som skal sendes på divisjonen. Administrator kan se og endre dette under Administrasjon - Administrer - Divisjoner / Filsending.
Under finner du en oversikt over de vanligste formatene:
Kontoinformasjonsfiler er digitale kontoutskrifter som sendes eller lastes opp til deres regnskapssystem.
Hvis du ønsker fast levering av TBWK (kontoinformasjonsfiler) levert til nettbanken, kan du fra innlogget bedriftsnettbank sende oss en e-post eller starte en chat og be om dette.
Merk! Det er kun mulig å få dette levert daglig.
Skal du ha dette levert direkte til ERP (regnskapsystem) må du opprette avtale gjennom regnskapsprogrammet.
innbetaling
Mange lurer på
Ved fakturering med KID lages det en fil med alle innbetalinger og KID-nummer. Slike filer kalles OCR-filer. OCR-filer hentes i din nettbank eller blir sendt direkte til ditt regnskapsprogram.
Når OCR-filen er lest inn i regnskapsprogrammet, matches innbetalinger med fordringer og bokføring skjer automatisk.
Slik fungerer innbetalinger med bankintegrasjon (3:40 min)
Om dere har bestilt DIP/Cremul så innebærer det en fil som inkluderer alle innbetalinger, med og uten KID, som sendes til dere på fil.
Denne filen hentes i nettbanken eller sendes direkte til regnskapssystemet deres. Om dere har denne avtalen så legger ikke bilag seg i nettbanken da alle detaljer blir sendt i filen.
Slik fungerer innbetalinger med bankintegrasjon (3:40 min)
Om ikke alle KID-innbetalinger i en sumpost blir lest inn i regnskapsprogrammet er det mest sannsynlig tastet feil KID-nummer på betalingen.
Du må da åpne filen manuelt i ditt regnskapsprogram for å finne betalingsdetaljer som du kan bruke for å finne avsender i Nets Arkiv.
Med Nets Arkiv kan du søke opp bilag på betalinger som for eksempel har kommet inn med feil KID.
Du finner Nets Arkiv i nettbanken under Betaling - Innbetaling - Arkiv Nets.
Start en chat med oss når du er logget inn i bedriftsnettbanken så legger vi Arkiv Nets opp for deg om du ikke har tilgang fra før.
utbetaling
Mange lurer på
Funksjonen Sende filer brukes når filer skal sendes til nettbanken via filsti. Når filen er sendt vil du finne status under Filoverføring - Status innsendte filer
Filer som er merket "OK" vil ligge til godkjenning under Filoverføring - Godkjenne filer
Slik kan du sende, godkjenne og hente filer (3:56 min)
Filer må godkjennes før de legges i forfallsregisteret
Under Filoverføring - Godkjenne filer kan man se sum og detaljer på innsendte filer og godkjenne filer ihht. brukertilganger og godkjenningsnivå brukeren har
Man kan også slette enkeltbetalinger og endre forfallsdato i filen
Slik kan du sende, godkjenne og hente filer (3:56 min)
Se også
ERP og integrasjoner
Bankintegrasjon, regnskapsfører og regnskapsgodkjente betalinger
Konto
Det du trenger å vite om tilganger, bilag/arkiv, åpne og avslutte konto
Betaling
Finn svar på det du lurer på om innbetalinger og betalingsløsninger
Utenlandsbetaling
Her er alt du trenger for å sende og motta utenlandsbetaling
Bedriftskort
Glemt PIN-kode? Her finner du svar på spørsmål om bedriftskort
Bedriftsnettbank
Nyttige tips og triks for å få mest mulig ut av bedriftsnettbanken