Nyhet! Nå kan du spore enkelte utenlandsbetalinger. Les mer
Hjelp til utenlandsbetaling
Sende og motta betalinger internasjonalt? Her finner du alt du trenger å vite
Mange lurer på
IBAN
IBAN står for International Bank Account Number og er en internasjonal standard for kontonummer.
Slik går du frem:
Du finner IBAN-kontonummer på kontoutskriften eller ved å bruke IBAN-kalkulatoren.
BIC/SWIFT
BIC står for Bank Identifier Code, og er den koden som identifiserer banken. BIC kalles også SWIFT, og er påkrevd ved betaling til en rekke land, og alltid når man bruker IBAN.
BIC/SWIFT-adresser består av 8 eller 11 tegn
DNB sin BIC (SWIFT) adresse er DNBANOKKXXX
Forklaringsfilm
Slik mottar du betalinger fra utlandet (0:59 min)
Dersom du skal motta penger fra utlandet, eller valuta fra andre i Norge må du oppgi dette til avsender:
Priser:
Se oversikt over priser her. Omkostninger ved bank i utlandet kan komme i tillegg.
Betalingsfrister:
Her finner du informasjon om innleveringsfrister, valutering og fremføringstider:
Dette trenger du for å gjennomføre en betaling til utlandet:
Mottakers navn og adresse:
Unngå retur av betalingsoppdrag. Det er viktig at mottakers navn og adresse blir skrevet riktig og fullstendig. Bruk eventuelt første adresselinje til resten av navnet. De to første linjene i adressefeltet er obligatoriske
Mottakers IBAN eller kontonummer:
IBAN kreves ved betalinger til Europa og noen land utenfor Europa.
Se hvilke land dette gjelderMottakerbankens BIC/SWIFT-adresse:
BIC/SWIFT-adresser består av 8 eller 11 tegn
Valutasort du ønsker å betale i og beløp:
Mangler du noe av denne informasjonen?
Ta kontakt med mottaker.
Gjelder det beløp over 100 000 kroner?
Da vil du også måtte gi informasjon til Valutaregisteret. Myndighetene krever informasjon om transaksjoner til utlandet som er større enn 100 000 kroner. Dette er et ledd i å forhindre hvitvasking.
Slik rapporterer du inn til myndighetene
Dersom du ønsker å reklamere på en internasjonal betaling du har gjort, kan du enkelt gjøre dette fra nettbanken. Betalingen må være bokført før du kan starte reklamasjon.
Slik reklamerer du på en internasjonal betaling (1:59 min)
Slik gjør du det:
Trykk på menyvalget Betaling og velg Utførte betalinger
Søk opp aktuell betaling og klikk på detaljer
Velg Reklamasjon nederst på siden og les gjennom informasjonen
Velg årsak til reklamasjon og gi en kort beskrivelse av saken før du trykker deg videre og sender inn reklamasjonen
Merk! Gjelder ikke dagens transaksjoner. Dersom du ønsker å reklamere på dagens utførte betaling må du ta kontakt med oss på 915 04800.
Se prisliste for informasjon om gebyr knyttet til reklamasjon
Sjekk med avsender om de har lagt inn riktige opplysninger
For at du skal motta penger fra utlandet trenger avsender:
- Navnet ditt og adressen din
- Ditt IBAN
- Vår BIC/SWIFT som er DNBANOKKXXX
- Valutatype og beløp
Ofte er det mangelfull informasjon som er årsaken til at betalingen har kommet i retur. Slik ordner du det:
Sjekkliste:
- Har du fått riktige opplysninger fra mottaker?
- Er mottakerkontoen fremdeles i bruk?
- Ble informasjonen lagt inn riktig da du skulle sende betalingen?
- Har du valgt riktig valuta?
- Sjekk hva som eventuelt står i returmeldingen. Du finner kreditoppgaven ved å gå til postkasse/arkiv i nettbanken
Sjekk med mottaker og deretter legg inn ny betaling i nettbanken
Spør chatboten Aino...
... hele døgnet, alle dager.
Aino hjelper tusenvis av kunder hver eneste uke.
Sende til utlandet på 1-2-3
For å utføre en utenlandsbetaling må du ha følgende opplysninger:
- Mottakers konto. IBAN kreves ved betalinger til Europa og noen land utenfor Europa.
Se hvilke land som har innført IBAN - Mottakerbankens BIC/SWIFT-adresse
- Mottakers navn og adresse
- Valutasort du ønsker å betale i
- Mottakers konto. IBAN kreves ved betalinger til Europa og noen land utenfor Europa.
Skal du sende et beløp på over 100 000 kroner?
Myndighetene krever informasjon om transaksjoner til utlandet som er større enn 100 000 kroner. Dette er et ledd i å forhindre hvitvasking.
Vekslingsbeløp og kurs:
Valutakurs som vises når betaling registreres er en foreløpig beregning av kurs. Kursen svinger hele tiden, og den reelle kursen fastsettes når betalingen blir bokført.
Valutakalkulator:
Foreløpig kurs forholder seg til DNB sin valutakalkulator som oppdateres én gang per bankdag kl 09:00.
Gebyr i mottakers bank:
Vær oppmerksom på at mottakerbanken som regel tar et gebyr for å motta betaling fra utlandet. Ta kontakt med mottaker.
Pris og gebyr:
Slik gjør du det:
Klikk Betaling i hovedmenyen og deretter på Betale utland
EU-betaling (Europa):
- Benyttes for betaling i EUR eller mottakerlandets valuta til europeiske land. Du kan benytte Europa-betaling til disse landene
- Benyttes for andre europeiske valutaer til Europa
- Se forklaringsfilm nedenfor
Øvrige betalinger:
- Benyttes til land utenfor Europa
- Benyttes når du skal betale i NOK til utlandet
- Benyttes til Europa, når EU-betaling ikke kan brukes (for eksempel USD eller annen ikke europeisk valuta)
Legg inn mottakers IBAN/konto, navn og adresse samt melding til mottaker.
Informasjon om mottakers bank fylles automatisk ut etter at du har lagt inn IBAN.
Slik registrerer du en EU-betaling (3:06 min)
Motta fra utlandet
Navnet ditt, adressen din og ditt IBAN
Du finner IBAN-kontonummer på kontoutskriften eller ved å bruke IBAN-kalkulatorenVår BIC/SWIFT
DNB sin BIC (SWIFT) adresse er DNBANOKKXXXValutatype og beløp
Kursen svinger hele tiden, og den reelle kursen fastsettes når betalingen blir bokført
Bruk valutakalkulatorenBankens adresse
Dersom du blir bedt om å oppgi en adresse kan du bruke: DNB Bank ASA, Dronning Eufemias Gate 30, 0191 Oslo
Slik mottar du betalinger fra utlandet (0:59 min)
Sjekkliste:
Påse at betaler har brukt riktig betalingsinformasjon. Se punktet over "Dette trenger du å oppgi til avsender".
Hvilken kurs som vil bli benyttet for et betalingsoppdrag er avhengig av hvilket tidspunkt vekslingen utføres på.
Betale til
USA har ikke innført IBAN. Du må derfor oppgi mottakers vanlige bankkontonummer.
Bankkontonummer har ingen begrensning på antall siffer.
Betaling til bankkonto i USA må ha bankkode eller BIC – ikke begge deler. Du finner feltet for Bankkode ved å klikke på fanen Øvrige betalinger.
USD til USA: I tillegg til mottakers konto må du oppgi nasjonal bankkode (Fedwire eller ABA-nummer).
Bankkode heter ABA routing no./ FedWire., og er ofte oppgitt i faktura slik: FW+ 9 siffer. Bankkoden kan angis med kun 9 siffer i nettbanken.
Andre valutasorter til USA: I tillegg til mottakers konto må det oppgis BIC (SWIFT-adresse) i stedet for bankkode.
Du finner BIC normalt på faktura eller brev-ark fra betalingsmottakere i utlandet. BIC har 8 eller 11 tegn. Dersom du ikke har mottakerbankens BIC må du ta kontakt med mottaker for å få denne informasjonen
Foreløpig kurs forholder seg til DNB sin valutakalkulator som oppdateres én gang per bankdag kl 09:00. Kursen svinger hele tiden, og du vil ikke se gjeldende kurs før betalingen er vekslet og utført.
Canada har ikke innført IBAN. Du må derfor oppgi mottakers vanlige bankkontonummer.
Bankkontonummer inneholder 7 til 12 tegn.
I tillegg til mottakers konto må du oppgi både mottakerbankens BIC (SWIFT adresse) og nasjonal bankkode.
Canada har en 9-sifret bankkode.
Bankkode heter Bank Identifier/Transit no, og er ofte oppgitt i faktura slik: CC+ 9 siffer. Bankkoden kan angis med kun 9 siffer i nettbanken.
Har du fått oppgitt dette på en faktura skal du legge det inn i feltet for Bankkode etter du har valgt Land til mottakers bank.
Du finner feltet for Bankkode ved å klikke på fanen Øvrige betalinger.
Foreløpig kurs forholder seg til DNB sin valutakalkulator som oppdateres én gang per bankdag kl 09:00. Kursen svinger hele tiden, og du vil ikke se gjeldende kurs før betalingen er vekslet og utført.
Australia har ikke innført IBAN. Du må derfor oppgi mottakers vanlige bankkontonummer.
Bankkontonummer - ingen kontroll på antall siffer i mottakers bankkonto.
I tillegg til mottakers konto må du oppgi både mottakerbankens BIC (SWIFT adresse) og nasjonal bankkode.
Australia har en 6-sifret bankkode (på faktura står dette ofte oppgitt som BSB-nummer).
BSB (Bank State Branch), og er ofte oppgitt i faktura slik: AU+ 6siffer. Bankkoden kan angis med kun 6 siffer i nettbanken.
Har du fått oppgitt dette på en faktura skal du legge det inn i feltet for Bankkode etter du har valgt Land til mottakers bank.
Du finner feltet for Bankkode ved å klikke på fanen Øvrige betalinger.
Foreløpig kurs forholder seg til DNB sin valutakalkulator som oppdateres én gang per bankdag kl 09:00. Kursen svinger hele tiden, og du vil ikke se gjeldende kurs før betalingen er vekslet og utført.
Sør-Afrika har ikke innført IBAN. Du må derfor oppgi mottakers vanlige bankkontonummer.
Bankkontonummer - ingen kontroll på antall siffer i mottakers bankkonto.
I tillegg til mottakers konto må du oppgi både mottakerbankens BIC (SWIFT adresse) og nasjonal bankkode.
Bankkoden er oppgitt med ZA + 6 siffer i faktura.
Har du fått oppgitt dette på en faktura skal du legge det inn i feltet for Bankkode etter du har valgt Land til mottakers bank.
Du finner feltet for Bankkode ved å klikke på fanen Øvrige betalinger.
Foreløpig kurs forholder seg til DNB sin valutakalkulator som oppdateres én gang per bankdag kl 09:00. Kursen svinger hele tiden, og du vil ikke se gjeldende kurs før betalingen er vekslet og utført.
India har ikke innført IBAN. Du må derfor oppgi mottakers vanlige kontonummer.
Bankkontonummer har ingen begrensninger på antall siffer. Betaling til India krever kontonummer og Swiftkode 8 eller 11 posisjoner.
For betaling til India i INR bør i tillegg filialkode oppgis som en del av bankadresseringen, dvs IFCS (under 100 000 INR) eller RTGS (fra 200000 INR). Fire bokstaver og syv tall.
Sporing av enkelte utenlandsbetalinger
Enkelte utenlandsbetalinger som er gjort med SWIFT kan nå spores på lignende måte som du sporer varer handlet på nett.
Du finner lenke til sporingsinformasjon nederst i kvitteringen for betalingen. Gå til Betaling - Utførte betalinger og deretter detaljene for betalingen du ønsker å spore.
Ved å følge denne vil du få informasjon om hvor betalingen befinner seg, hvor lang tid hver bank har brukt på prosesseringen og hvilke gebyrer som er tatt underveis.
Trackeren er kun tilgjengelig for øvrige utenlandsbetalinger fra norske DNB-kontoer. Det er derfor ikke mulig å spore EU-betalinger, sjekker eller finansielle betalinger.
Vær også oppmerksom på at alle mellombanker må bekrefte mottak av betalingen til SWIFT-systemet for at betalingen kan spores helt frem til mottakerbanken.
For at betalingen skal kunne spores fram til mottakerbanken, må alle mellombanker bekrefte mottak til SWIFT-systemet. Hvis dette ikke gjøres, kan ikke betalingen spores videre.
Hvis betalingen ikke er mottatt, anbefaler vi at mottakeren tar kontakt med sin bank for mer informasjon. Utklipp fra trackeren kan gjerne legges ved.
Les mer om innleveringsfrister, valutering og fremføringstider
Dersom betalingen ikke er mottatt, anbefaler vi at mottakeren tar kontakt med sin bank for mer informasjon. Utklipp fra trackeren kan gjerne legges ved.
Hvis du ønsker å reklamere på betalingen, kan dette gjøres fra innlogget nettbank på samme kvitteringsside som du finner trackeren. Vær oppmerksom på at reklamasjon er en gebyrlagt tjeneste. Se prisliste
Merk! For betalinger til Asia tar det lengre tid før mottaker har pengene på konto. Dette skyldes at bankene i Asia ofte er stengt når vi sender fra Europa hvor pengene først godskrives mottakeren neste dag.
Spørsmål og svar
For beløp over 100 000 kroner (i utenlandsk valuta eller norske kroner) krever Valutaregisterloven informasjon om hva beløpet gjelder. Dette rapporteres inn med en betalingsartkode.
- I nettbanken er betalingsartkodene gjort tilgjengelig via en rullegardin
- I tillegg til betalingsartkode må du kort oppgi hva overførselen gjelder
Mer informasjon om loven og betalingskoder finner du på følgende nettsider:
DNB påtar seg ikke ansvar for eventuelle feil i listene. Banken tar heller ikke ansvar for noen form for skade/tap som skulle oppstå gjennom bruk av denne informasjonen.
Følgende må oppgis ved betaling i RUB:
Kravene for fremsending av rubler gjelder ikke bare til Russland, men uansett mottakerland.
Hvis siffer nummer 6, 7 og 8 i mottakers kontonummer er 810, betyr dette at kontoen er en RUB-konto.
I tillegg til mottakers fulle navn og adresse, må det oppgis INN nr ved betaling av skatter og avgifter til russiske myndigheter. INN anbefales oppgitt på andre betalinger hvis dette nummeret fremgår av fakturaen som skal betales. Dette er et unikt ID-nummer på skattebetaler (Identification Number of the Tax Payer), 10 siffer for bedrift, og 12 siffer for privat.
Videre må det oppgis BIK (9 sifret bankkode til banken i Russland som starter på 04) + kontonummeret som mottakers bank har i den russiske nasjonalbanken. Dette kontonummeret er på 20 siffer og starter med 30101. I tillegg må vi ha BIC (swift-adresse) til mottakers bank + bankens fulle navn og by.
Det må også oppgis VO-kode (VO+5 siffer) + tekst på engelsk hva det er betaling for. Disse opplysningene registreres i referanse-feltet (melding til mottaker).
VO-kode er en rapporteringskode som forteller hva betalingen gjelder.
Betalingen må legges inn på denne måten:
Mottakers kontonummer: 4xxxx810xxxxxxxxxxxx
Mottakers navn: Fullstendig navn og adresse + INN nummeret (hvis aktuelt)
Melding til mottaker: VO kode + tekst på engelsk hva det er betaling for
BIC til mottakers bank: For eksempel SABRRUMM
I feltet ‘Navn Adresse Mottakers bank’ registreres følgende: //RUxxxxxxxxx.30101xxxxxxxxxxxxxxx + bankens navn og by (Det som registreres etter RU er BIK kode 9 siffer, så kontonummeret som mottakers bank har i den russiske nasjonalbanken).
Se også
Betaling
Finn svar på det du lurer på om innbetalinger, fil og betalingsløsninger
Bedriftskort
Glemt PIN-kode? Her finner du svar på spørsmål om bedriftskort
Bedriftsnettbank
Nyttige tips og triks for å få mest mulig ut av bedriftsnettbanken
Konto
Det du trenger å vite om tilganger, bilag/arkiv, åpne og avslutte konto