Partnerbankportalen
Nyttig informasjon samlet på ett sted
Betalinger til og fra Sudan
DNB har besluttet at vi midlertidig stanser betalingsoverføringer til og fra Sudan, med bakgrunn i at konflikter i landet blusset kraftig opp den siste måneden. De fleste vestlige ambassader og hjelpeorganisasjoner er evakuert, og annen internasjonal tilstedeværelse sterkt redusert, som følge av den uoversiktlige og urolige situasjonen. Det er ikke folk på jobb i bankene for å håndtere betalingsstrømmer og annen bankvirksomhet, og DNB kan for øyeblikket ikke garantere at pengene kommer frem.
Aktuelt nå
Intern informasjon for Partnerbankene - situasjonen i Ukraina
Som følge av den russiske invasjonen av Ukraina natt til 24. februar er det mange spørsmål rundt internasjonale betalinger. Situasjonen er ekstraordinær og uoversiktlig, og DNB følger den nøye basert på tilgjengelige kilder.
Det er innført sanksjoner mot russiske personer, selskaper og banker, både fra USA, EU og Storbritannia. Det er ventet at det vil bli ytterligere sanksjoner fremover. Handel med Russland og Ukraina kan derfor bli svært utfordrende fremover, og regelverket endres fra dag til dag.
Det er meldt om omfattende cyberangrep mot ukrainske banker. DNB er ikke kjent med hvorvidt ukrainske bankers infrastruktur er intakt til å ta imot penger, eller om de er lammet av angrepene. Ved en videre invasjon mot byer som Kyiv, kan ukrainske banker bli underlagt russisk kontroll. Ingen vet hvordan dette vil påvirke transaksjoner til Ukraina. Grunnet den svært usikre situasjonen i landet, risiko for innføring av sanksjoner og pågående cyberangrep mot ukrainske banker er det forbundet med usikkerhet om betalinger til mottakere i Ukraina vil komme frem. Det er for øvrig ikke mulig å føre penger til eller fra følgende områder: Krim, Sevastopol, Donetsk og Luhansk.
I den gjeldende situasjonen kan banker og betalingssystemer bli rammet på en slik måte at din bedrift risikerer å ikke få oppgjør for varer eller tjenester dere har levert. Tilsvarende kan det bli utfordrende å få gjennomført betalinger til mottakere i Russland og Ukraina, og det samme gjelder for transaksjoner fra disse landene til Norge. DNB har mange korrespondentbanker for å kunne føre frem internasjonale betalinger, og alle disse bankene gjør en selvstendig vurdering av risikoen. DNB kan derfor ikke garantere at betalinger som blir initiert i nettbanken faktisk vil komme frem. Transaksjonene kan bli fryst på veien og det kan ta tid før pengene vil bli returnert.
Norske banker kan ikke gjennomføre transaksjoner som er underlagt internasjonale sanksjoner. Det er deres kunders ansvar å vurdere sanksjonsrisikoen for egen virksomhet. Bankens kunder må ha nødvendig kunnskap om sanksjons- og eksportkontrollregelverket når man opererer i land underlagt restriksjoner. Er kunden i tvil, må de søke juridisk rådgivning hos et advokat- eller revisjonsfirma med sanksjonskompetanse. De kan også ta kontakt med Utenriksdepartementet for veiledning.
Mer generell informasjon fra DNB om sanksjonsregelverket finner du her:
Dette er reglene som gjelder for sanksjoner - DNB Nyheter
Nyttige sider om internasjonale sanksjoner:
News - EU Sanctions (europeansanctions.com)
Press releases and statements - Consilium (europa.eu)Restrictive measures (sanctions) | European Commission (europa.eu)Ukraine-/Russia-related Sanctions | U.S. Department of the Treasury
UK sanctions relating to Russia - GOV.UK (www.gov.uk)
Har dere behov for ytterligere informasjon, f.eks i forbindelse med gjennomføring av konkrete transaksjoner så ta kontakt med oss på: iat@dnb.no legg igjen kontaktinformasjon – så tar vi kontakt så snart vi kan.
Kundekommunikasjon
Se også
DNB Asset Management
Norges største og eldste fondsforvalter
DNBs arbeid med bærekraft og samfunnsansvar
Se våre mål og ambisjoner innen bærekraft
DNB Developer
Finn informasjon om våre PSD2 APIer og lisenser
DNB Bank ASA - Wolfsberg CBDDQ (PDF)
Wolfsberg Group Correspondent Banking Due Dilligence Questionnaire