Skattemeldingen (selvangivelsen) finner du på Skatteetaten sine hjemmesider fra 4.april.
BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. BankID kan brukes på tvers av de bankene du har kundeforhold i, og som en påloggingsmulighet på de fleste offentlige nettsider. BankID tilbys av bankene i Norge og er basert på en felles infrastruktur som er utviklet av banknæringen i felleskap.
For å få BankID må du være over 18 år. Du må også være legitimert med pass i den banken som skal utstede BankID til deg. Du kan ha BankID i flere banker.
Du bestiller BankID i din private nettbank, og lager samtidig et personlig passord som blir din BankID. Dette passordet og kodebrikken bruker du når du logger inn i nettbanken, mobilbanken eller handler på nett.
Din BankID må av sikkerhetsmessige årsaker fornyes med jevne mellomrom. Du vil få automatisk beskjed når tiden er inne for fornyelse.
Du oppretter BankID når du er innlogget i nettbanken. Gå til Innstillinger - BankID.
» Se brukerveiledningMerk at du må logge inn med kodebrikke fra DNB når du skal opprette BankID på mobil. BankID mobil opprettes i nettbanken ved å gå til Innstillinger - BankID Mobil og følge stegene der.
» Test din mobil hos BankID Norge
» Opprett BankID på mobilIkke nødvendigvis. Hvis du bruker kodebrikken din sammen med et personlig passord på minst 8 tegn (noen tidligere Postbanken-kunder har 6 tegn), har du BankID, og du får dermed logget deg inn for å kontrollere selvangivelsen/skattemeldingen.
Bruker du kodebrikken din sammen med en kode på fire siffer er det innloggingsmetoden "Uten BankID". Dette er bankens egen innloggingsmetode, denne kan kun benyttes hos oss.
Logg inn i nettbanken, og trykk på Innstillinger - BankID for å opprette BankID.
*Har du begge deler, men har glemt BankID-passordet ditt, lager du deg et nytt passord fra den samme siden.
Hvis du har andre påloggingsmuligheter enn BankID så kan du logge deg inn i nettbanken og få et engangspassord tilsendt på SMS.
Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter kan du kontakte oss på 915 04800 så vil vi hjelpe deg.
» Trykk her for å lage et nytt personlig passordHar du BankID på mobil kan du bestille ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og sende oss en melding fra postkassen eller starte en chat med oss. Du kan også ta kontakt med oss på telefon 915 04800, så hjelper vi deg.
» Bestill ny kodebrikkeHar du nylig avsluttet din konto må du ta kontakt med Skatteetaten for å informere om nytt kontonummer. Du kan også endre kontonummer elektronisk på hjemmesiden til Skatteetaten. Husk at frist for å endre kontonummer elektronisk er 15. mai.