Kortsvindel er et økende problem både ved betaling i butikker på betalingsterminaler, ved uttak i minibanker og netthandel. Ta noen enkle forholdsregler og reduser sjansen for å bli svindlet.
Gode råd for trygg bruk av kort
PIN-kode og kort skal aldri oppbevares sammen
Lær deg PIN-koden utenat og ikke oppgi den til andre
Skjul PIN-koden ved inntasting
Ikke legg alle kortene i samme lommebok når du er på reise
Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen er riktig
Vær skeptisk til ”gode hjelpere” ved uttak i minibank
Bruk nettbutikker som tilbyr kjente betalingsløsninger som Verified by Visa eller Mastercard SecureCode
Får du tilbud om gratis prøvepakker når du handler på nett, anbefaler vi at du leser vilkårene nøye før du takker ja. Sjekk gjerne hvordan du kan si opp avtalen og komme i kontakt med selskapet
Visa og Mastercard på nett
Hvis du opplever problemer i forbindelse med netthandel, har du gode muligheter til å reklamere. For eksempel hvis du:
ikke får levert en vare eller tjeneste du har betalt for
blir belastet dobbelt eller feil beløp for en vare eller tjeneste
avbestiller et hotellrom innen fristen, men ikke får pengene dine tilbake
Har du oppdaget ukjente trekk fra din konto eller har du mistet kortet ditt? Det er viktig at du sperrer kortet umiddelbart. Du kan sperre kortet ditt hos vår chatbot eller i nett- og mobilbanken under mine kort/kort. Alternativt kan du ringe oss på tlf. (+47) 915 04800.