Å betale med kort i butikken eller på internett er enkelt og trygt hvis du tar noen enkle forholdsregler.

KortsikkerhetKortsvindel er et økende problem også i Norge. Både ved betaling i butikker på betalingsterminaler, ved uttak i minibanker og netthandel. Ved å ta noen enkle forholdsregler, reduserer du sjansen for å bli svindlet.

Har du oppdaget ukjente trekk fra din konto? Ta kontakt med oss.

Du er godt beskyttet når du handler med Visa og Mastercard på nett

Hvis du opplever problemer i forbindelse med netthandel, har du gode muligheter til å reklamere. For eksempel hvis du:
  • ikke får levert en vare eller tjeneste du har betalt for
  • blir belastet dobbelt eller for feil beløp for en vare eller tjeneste
  • avbestiller et hotellrom innen fristen, men ikke får pengene dine tilbake
Får du tilbud om gratis prøvepakker når du handler på nett, anbefaler vi at du leser vilkårene nøye før du takker ja. Sjekk gjerne hvordan du kan si opp avtalen og komme i kontakt med selskapet.
 
Du kan reklamere på transaksjoner elektronisk i nettbanken din. Her ber vi deg skrive en kort forklaring om hendelsesforløpet, og hvilke transaksjoner det gjelder.

Gode råd for trygg bruk av kort

  • PIN-kode og kort skal aldri oppbevares sammen
  • Lær deg PIN-koden utenat og ikke oppgi den til andre
  • Skjul PIN-koden ved inntasting
  • Ikke legg alle kortene i samme lommebok når du er på reise
  • Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen er riktig
  • Vær skeptisk til ”gode hjelpere” ved uttak i minibank
  • Bruk nettbutikker som tilbyr kjente betalingsløsninger som Verified by Visa eller Mastercard SecureCode

Dersom du mister kortet ditt, ring oss på telefonnummer 04800 så raskt som mulig. Ringer du fra utlandet, er nummeret +47 915 04800. Husk å lagre disse numrene før du reiser på ferie.


Se spørsmål og svar om sikker kortbruk på Visa.no

Nyttige lenker

Mer om kortsikkerhet (visa.no)