Sikkerhet på nett

Passer du på informasjonen din? Som nettbruker kan du være utsatt for en rekke trusler.
Sikkerhet p nett Svindlere kan forsøke å få tak i din påloggingsinformasjon eller annen informasjon for å misbruke denne. Digitale angrep fra kriminelle miljøer i både inn- og utland øker, og angrepene er i stor grad rettet mot den enkelte kunde. Din egen bruk og atferd påvirker risikoen for å bli svindlet.

Vi anbefaler alle våre kunder til å være oppmerksomme og følge bankens råd om sikkerhet. Ved mangelfull etterlevelse av sikkerhetsrutiner eller avtalevilkår risikerer du som kunde å bli holdt helt eller delvis ansvarlig for svindel-transaksjoner.
 

Fem råd for å øke nettsikkerheten

Oppdater programmene dine

Du bør ha installert antivirus-program som holdes løpende oppdatert. Programmer som ikke er oppdatert vil være en inngangsport for kriminelle og andre som vil inn i datamaskinen eller mobiltelefonen din for å stjele, ødelegge eller annet.

Beskytt sensitive opplysninger for uvedkommende

Phishing (fisking etter personlig informasjon) er en vanlig metode for å lure kunder til å gi fra seg fortrolig informasjon som for eksempel passord og koder til innlogging og lignende.  Vær derfor forsiktig med å gjenbruke passordet ditt og sørg for å oppdatere det løpende.

Ikke glem sikkerhet på dine mobile enheter

Sikkerhet på mobile enheter vil fremdeles være en utfordring. Mobil brukes nå som innlogging til enkelte tjenester, som to-faktor autentisering. E-posten din kan også bli tilgjengelig for andre dersom du mister smarttelefonen din og noen får tilgang til den. Beskytt derfor mobiltelefon og nettbrett med påloggingskode.

Vær oppmerksom ved besøk på ukjente nettsider

Kriminelle kan lure deg til å klikke på lenker eller å åpne infiserte vedlegg, som infiserer din PC med et virus (trojanere), som senere kan benyttes til å åpne bakdører inn i nettverket ditt. En trojaner er skadelig programvare som kan ta kontroll over PC'en din og pålogging i nettbanken for så å gjennomføre transaksjoner.

Noen nettsider smitter også ondsinnet programvare ved besøk, så vær alltid kritisk til hvilke nettsider du besøker.

Utvis sunn skepsis til lenker og vedlegg i en e-post eller SMS. Er du usikker, ikke klikk.

Vi vil aldri be om at du oppgir opplysninger som passord, kontonummer etc. over telefon, SMS eller e-post. At noe haster og må utføres umiddelbart, hvis ikke stenges for eksempel "kontoen", er også ofte en indikasjon på at noe ikke stemmer. Om du mistenker at du har mottatt en phishing e-post eller SMS, slett den med det samme.
Er uhellet først ute og du har klikket på en falsk "lenke" som utgir seg for å være fra DNB, kontakt oss med det samme på telefon 915 04800.
 

Våre råd mot IT-svindel i bedrifter

  • Bruk BankID på mobil når du logger inn i nett- og mobilbanken. I tillegg bør du godkjenne betalinger med BankID på mobil.
  • Sett opp dualkontroll slik at to personer må godkjenne en betaling.
  • Bedriften må ha installert Antivirus-program som holdes løpende oppdatert.
  • Ha kontroll på hvilke brukere som til enhver tid har tilgang til nettbanken.
  • Husk å melde ut brukere som ikke lenger skal ha tilgang.

Hvordan sette opp dualkontroll i bedriftsnettbanken?

  • Gå til Administrasjon
  • Velg Administrer konto
  • Endre fra en til to godkjenninger i feltet for «antall godkjenninger»
  • Husk å lagre endringen
 

Nyttige lenker

» Nettvett.no
» Svindel via e-post