eFaktura
Enkel og sikker måte å utveksle regninger med kunder og leverandører.
Enkelt og tidsbesparende
Trygg måte å få betalt fra kunder
Reduserer kostnadene for porto og papir
Derfor er det lurt med eFaktura
eFaktura gjør det enklere å motta og betale fakturaer i nettbanken. Fakturaene lagres i nettbanken. Du kan enkelt søke etter fakturaer og sende kopi til kunder. Du trenger ikke å være bekymret for at fakturaen ikke mottas av riktig mottaker.
Med eFaktura effektiviserer du fakturahåndteringen, og tilrettelegger for at kunden kan betale deg raskere og på en trygg måte.
Ønsker du å motta eFaktura (EHF) i nettbanken?
Med eFaktura (EHF) kan du betale en eFaktura i nettbanken, og du får varsel på e-post og i nettbanken når du mottar den. Da blir det lettere å huske å betale regningen.
Sender eller mottar du et stort antall fakturaer hver måned?
eFaktura på fil integreres med økonomisystemet, og er en tidsbesparende løsning hvor du kan utveksle fakturaer samlet med kunder og leverandører. Dette effektiviserer fakturahåndteringen, og innbetalingsinformasjonen oppdateres automatisk.
Les mer om mottak av eFaktura
Ofte stilte spørsmål om eFaktura
Viktig informasjon om eFaktura
Påminnelse om overgang til eFaktura 2.0
Næringen besluttet 01.12.2021 å sanere eFaktura 1.0, også kalt JTTB – ja takk til bestemte. Fra 15.5.2022 er det også krav om at eFaktura-mottakere må ha gitt JTTA-samtykke (JTTA – ja takk til alle) for å motta eFaktura. Endringene blir gjennomført i løpet av 18.5.2022, og omfatter alle banker.
Det betyr at du som utsteder og/eller innsender av eFaktura B2C betalingskrav, og som fortsatt sender i eFaktura 1.0, må endre formatet til eFaktura 2.0.
Dette betyr endringen
Alle eFaktura-krav basert på JTTB-funksjonalitet til forbrukere som ikke har samtykket til JTTA, vil bli avvist i koblingsenheten for eFaktura. Etter 18.05.2022 vil dermed aktive JTTB-kunder uten JTTA-samtykke ikke lenger motta eFaktura betalingskrav.
eFaktura utstedere vil få avvist innsending av eFaktura-krav til kunder som ikke har inngått og registrert JTTA-samtykke i koblingsenheten.
Det vil fortsatt være mulig for utstedere å sende krav basert på JTTB-funksjonalitet til forbrukere som har samtykket til JTTA.
Dersom forbruker deaktiverer et JTTA-samtykke etter endringen, vil forbruker ikke lenger motta noen eFakturaer. Utsteder må da finne andre distribusjonskanaler for å fremsende fakturakrav til forbruker
Spørsmål og svar
Våre betalingsprodukter
Betaling på nett
Effektive betalingsløsninger på nett
Fysisk betalingsløsning
Mobile og fastmonterte terminaler
Kontanthåndtering
Ta ut og sett inn kontantbeløp
Vipps Bedrift
Smart betaling for bedrifter, organisasjoner og lag
Betale til utlandet
Gjør utenlandsbetalinger i bedriftsnettbanken
Faktura med KID
Spar tid og penger med KID-nummer på fakturaene
eFaktura og EHF
Send og motta regninger fra kunder og leverandører
AvtaleGiro
Spar tid med automatisk betaling av faste regninger
Konto- og adresseringsregisteret (KAR)
Verifisering av konto og kontoeiere
Bankintegrasjon ERP
Integrer banken med regnskapssystemet