Betale til utlandet
Send og motta penger fra utlandet trygt og enkelt.
Trygge transaksjoner på tvers av landegrensene
Send betalinger til utlandet enkelt fra nettbanken
Trygg og sikker utenlandsbetaling
Når du skal betale til utlandet i nettbanken er det viktig at du har skrevet inn riktig betalingsinformasjon. Du må ha med mottakerens navn og kontonummer i rett format, for eksempel IBAN, og i tillegg BIC/SWIFT-adresse til landet og banken du skal sende penger til.
Mangler du betalingsinformasjon, eller er usikker på om informasjonen er riktig, bør du kontakte mottaker eller mottakers bank.
Hva er IBAN, BIC og SWIFT?
IBAN står for International Bank Account Number og er en internasjonal standard for kontonummer.
BIC står for Bank Identifier Code, og er den koden som identifiserer banken. BIC kalles også SWIFT, og er påkrevd ved betaling til en rekke land, og alltid når man bruker IBAN.
BIC/SWIFT-adresser består av 8 eller 11 tegn, for eksempel er DNB sin adresse DNBANOKKXXX.
Slik fungerer utenlandsbetaling
Du må ha klart noen opplysninger før du kan sende en betaling:
- Mottakers konto, navn og adresse
- Noen land krever IBAN nummer. Se oversikt over land du må og bør bruke IBAN til
- Mottakerbankens BIC/SWIFT-adresse
- Valutasort du ønsker å betale i
NB! For beløp over 100 000 kroner krever Valutaregisterloven informasjon om hva beløpet gjelder. Dette rapporteres inn med en betalingsartkode.
I nettbanken er betalingsartkodene gjort tilgjengelig via en rullegardin.
I tillegg til betalingsartkode må du kort oppgi hva overførselen gjelder.
SEPA (Single Euro Payments Area) innebærer felles regler for betalinger i euro innenfor EU, Norge, Island, Liechtenstein, Sveits, Monaco, San Marino, Andorra og Vatikanet.
En SEPA betaling er basert på bruk av det internasjonale kontonummeret IBAN. I praksis betyr det at du må bruke IBAN dersom du skal gjøre en SEPA betaling i et euroland.
Hvis du som bedriftskunde har eurobetalinger og bankbehov i flere SEPA-land, kan vi sette opp den kontostrukturen og de betalingsløsningene som dekker dine behov.
Kontoer kan plasseres i DNBs filialer og datterbanker i området.
Der hvor det er behov for lokale tjenester i land hvor DNB ikke selv driver bankvirksomhet, kan kontoer i samarbeidsbanker inkluderes i løsningen.
Avsender benytter ditt IBAN-nummer, samt navn og adresse for din konto. Finn ditt IBAN-nummer
Avsender må bruke DNB sin BIC/SWIFT-adresse som er DNBANOKKXXX.
NB! Merk at det fra andre land kan være mer informasjon som er nødvendig. Ring oss på 915 04800 for hjelp.
Viktig informasjon om betaling
Vær oppmerksom på at det er ulike priser for ulike land du mottar og sender betalinger til.
Reduser risiko med valutakonto
Har du inn- og utbetalinger i fastsatt valuta, kan du redusere valutarisiko med en valutakonto. Kontoen åpner du enkelt i bedriftsnettbanken.
Ofte stilte spørsmål om utenlandsbetaling
Her er et eksempel:
Legg merke til at man alltid skriver IBAN i grupper på 4 tegn som vist i eksempelet under.
Bank: DNB
BIC: DNBANOKKXXX
IBAN for internasjonale betalinger:
NO49 7001 XXXX XXXX
Betalinger til enkelte land kan ikke gjennomføres etter regelverket om internasjonale sanksjoner. Sanksjonene kan rette seg mot personer, selskap, varer, tjenester, bestemte sektorer og/eller geografiske områder m.m.
Du må selv forsikre seg om at betalingen ikke bryter sanksjonsregelverket, og for å ha gjort de nødvendige undersøkelsene. Det norske regelverket kan du finne på Regjeringen.no
Legg merke til at transaksjoner som kan omfattes av sanksjonsregelverket kan prises med et tillegg som fastsettes basert på estimert tidsbruk ved avklaring om betalingen er i strid med regelverket.
Norske aktører må også overholde det amerikanske sanksjonsregelverket så lenge aktiviteten involverer en amerikansk aktør («US person»), import eller eksport av varer med amerikansk innhold eller opprinnelse, eller dersom en transaksjon gjøres i amerikanske dollar (USD).
En oversikt over det amerikanske regelverket og søkesiden finnes her: Sanctions Programs and Country Information og Sanctions List Search
Er betalingen allerede belastet konto vil en tilbakekalling av betalingen vil bli tilbakeført etter bankens kjøpskurs i den aktuelle valuta. Vekslingen vil normalt medføre et tap.
Legg merke til at en reklamasjon som skyldes feil fra kunde, herunder stopp eller tilbakekalling av betaling, skjer mot et gebyr på 300 kr.
For å åpne en konto i en av våre filialer i utlandet må du være kunde i DNB og oppfylle minst ett av følgende krav:
- Omsetning per år: minimum NOK 1 000 000
- Transaksjoner per måned: minimum 10
- Gjennomsnittlig innskudd: minimum NOK 100 000
Før man kan etablere konto, må man fylle ut skjemaet "Company Profile" sammen med rådgiver i banken.
Ta kontakt med din rådgiver eller 915 04800 for å få hjelp til å etablere konto.
Lurer du på noe mer?
Start en chat og skriv inn det du lurer på, for eksempel "hva er mitt IBAN nummer?"
Våre betalingsprodukter
Betaling på nett
Effektive betalingsløsninger på nett
Fysisk betalingsløsning
Mobile og fastmonterte terminaler
Kontanthåndtering
Ta ut og sett inn kontantbeløp
Vipps Bedrift
Smart betaling for bedrifter, organisasjoner og lag
Betale til utlandet
Gjør utenlandsbetalinger i bedriftsnettbanken
Faktura med KID
Spar tid og penger med KID-nummer på fakturaene
eFaktura og EHF
Send og motta regninger fra kunder og leverandører
AvtaleGiro
Spar tid med automatisk betaling av faste regninger