Folkefinansiering med DNB Startskudd

startskudd

Har du en forretningsidé og trenger finansiering? På DNB startskudd.no kan gründere finansiere sine prosjekter gjennom pengeinnsamling fra folket.

 
 

Hva er DNB Startskudd?

DNB Startskudd er en plattform for folkefinansiering, eller crowdfunding som mange kaller det. Folkefinansiering er en type pengeinnsamling, eller en økonomisk dugnad, hvor alle kan bidra med det beløpet de ønsker – for å realisere prosjekter og gode gjerninger de har tro på. Det er ikke alltid banken kan hjelpe til med lån, men vi ønsker å vise deg alternativer veier til å nå dine mål.

Hvordan funker det?

Har du en idé lager du en kampanjeside på Startskudd.no, der du forteller om prosjektet ditt. Deretter deler du kampanjen på sosiale medier og blant venner og kjente, for å be om støtte. Folk som støtter prosjektet kan få belønninger som for eksempel rabatterte produkter, invitasjon til lansering, eller heder og ære.

 

Hvordan registrere et prosjekt på DNB Startskudd?

  1. Opprett et prosjekt på startskudd.no. Du kan enkelt registrere deg med mailadresse, Facebook eller Vipps.
  2. Legg inn bedriftens organisasjonsnummer og lag din kampanjeside. For å få fullføre prosjekt må du ha et organisasjonsnummer. Har du ikke organisasjonsnummer, kan du registrere deg på brreg.no.
  3. Send prosjektet ditt til "godkjennelse" og del det med folket. Lykke til!

Vi veileder deg gjerne i prosessen, og gir deg tips og råd til hvordan du lager en innsamlingskampanje.  Vi anbefaler at du bruker tid på å lage en skikkelig engasjerende kampanje – så du får folket med deg!

 

Hvordan lykkes med folkefinansiering?

1. Forbered deg godt

Du bør begynne å jobbe med kampanjen lenge før lanseringsdato.

Noe av det viktigste er å bygge et entusiastisk publikum som heier på deg og prosjektet ditt. Dette er menneskene som kommer til å dele prosjektet ditt på sosiale medier, snakke positivt om deg, og gå inn og støtte deg med penger de viktige første dagene. Prosjektets suksess avhenger altså i stor grad av dem, så begynn i god tid på forhånd å snakke med venner og kjente, bygg følgere på sosiale medier, og lag epostlister.

2. Ha klart definerte mål

En vil ofte ha så mye penger som mulig, men husk at for støttespillerne dine er det viktig å vite hvor mye du faktisk trenger, og hva pengene deres skal gå til. Målet bør altså stå i realistisk forhold til prosjektet, og være mulig å oppnå. Et klart mål gjør det også mulig å planlegge en effektiv markedsføringskampanje.

Husk at målbeløpet skal være hva dere minimum trenger, det er et gulv og ikke et tak. De fleste som når målbeløpet går forbi det, og dere kan heller forberede ekstra belønninger og stretch goals dersom kampanjen går bra.

3. Fortell en engasjerende historie

En ting alle vellykkede kampanjer har til felles er at de forteller en historie som engasjerer. Uansett om du har en gründeridé eller et veldedig prosjekt må du treffe publikum både i hodet og hjertet.

Bruk video, bilder og tekst til å fortelle en historie om deg selv, prosjektet ditt, eller de som vil nyte godt av produktet eller tjenesten din.

4. Involver dine støttespillere

Etter hvert som pengene begynner å komme inn vokser også mengden støttespillere du har å spille på. Involver dem derfor i kampanjen din.

Kom med jevnlige oppdateringer slik at de føler seg ivaretatt, be dem dele med venner og kjente, svar på spørsmål og ta mot konstruktive innspill og forslag til grep som kan tas for at kampanjen skal lykkes.

5. Bruk penger målbevisst

Dersom du skal bruke penger for å fremme kampanjen din, vær planmessig og bevisst på hvilke kanaler du bruker, og hvem du retter budskapet mot. Mange har brukt mye penger på Facebook-annonser uten å få tilbake mye annet enn liker-klikk.

Ha et klart bilde av hvem som er tilbøyelig til å støtte kampanjen din, og fokuser på dem. Se hva dine eksisterende støttespillere har til felles, og bruk det til å fokusere bedre.

6. Følg opp etter kampanjen

Når en kampanje lykkes er det lett å kaste seg over neste steg, altså produksjon av produkt eller realisering av prosjektet.

Pass på at du ikke glemmer støttespillerne dine i iveren. Hold dem oppdatert på fremdrift, send ut belønninger eller takkekort, kommuniser med dem på sosiale medier, og involver dem gjerne i mindre kreative avgjørelser.

Husk at støttespillere kan ofte bli faste kunder eller givere, så behandle dem som de verdifulle allierte de er.