Crowdfunding

startskudd
Crowdfunding, eller folkefinansiering, er en digital pengeinnsamling. Du presenterer din idé via en crowdfundingplattform og så er det opp til nettverket ditt og andre interesserte å avgjøre om de ønsker å hjelpe deg med å realisere idéen din.

Hvilke fordeler gir crowdfunding?

Både bedrifter og bidragsytere har fordeler av crowdfunding:
  • Bedriften får rask tilgang på kapital. Ideen presenteres for et nettverk av potensielle investorer og beslutningen tilhører folket, ikke et begrenset antall.
  • Bedriften kan få inn nødvendig kapital samtidig som de får en tidlig bekreftelse fra markedet på om ideen er noe å satse på eller ikke.
  • Privatpersoner får tilgang til å investere i prosjekter. Internett muliggjør dette, og kostnadene for å lage slike digitale prosjekter er lavere enn andre etablerte systemer.

Startskudd

Det finnes fire hovedformer for crowdfunding. Donasjoner hvor du støtter en god sak uten å få noe tilbake. Belønning hvor den som bidrar med penger gjerne får en fordel, et produkt eller en tjeneste i retur. Egenkapital hvor bidragsyter får en eierandel i selskapet, eller gjeld hvor man låner penger til prosjektet mot en rente.

Vi tilbyr i øyeblikket crowdfunding gjennom donasjoner og belønning i vår tjeneste Startskudd. Her kan gründere, lag og foreninger legge ut prosjektene sine til et norsk publikum på en sikker og god plattform. Tjenesten er tilgjengelig for alle med et organisasjonsnummer uavhengig av bankforbindelse.
 

6 tips for crowdfunding

1. Forbered deg godt

Du bør begynne å jobbe med kampanjen lenge før lanseringsdato.

Noe av det viktigste er å bygge et entusiastisk publikum som heier på deg og prosjektet ditt. Dette er menneskene som kommer til å dele prosjektet ditt på sosiale medier, snakke positivt om deg, og gå inn og støtte deg med penger de viktige første dagene. Prosjektets suksess avhenger altså i stor grad av dem, så begynn i god tid på forhånd å snakke med venner og kjente, bygg følgere på sosiale medier, og lag epostlister.

2. Ha klart definerte mål

En vil ofte ha så mye penger som mulig, men husk at for støttespillerne dine er det viktig å vite hvor mye du faktisk trenger, og hva pengene deres skal gå til. Målet bør altså stå i realistisk forhold til prosjektet, og være mulig å oppnå. Et klart mål gjør det også mulig å planlegge en effektiv markedsføringskampanje.

Husk at målbeløpet skal være hva dere minimum trenger, det er et gulv og ikke et tak. De fleste som når målbeløpet går forbi det, og dere kan heller forberede ekstra belønninger og stretch goals dersom kampanjen går bra.

3. Fortell en engasjerende historie

En ting alle vellykkede kampanjer har til felles er at de forteller en historie som engasjerer. Uansett om du har en gründeridé eller et veldedig prosjekt må du treffe publikum både i hodet og hjertet.

Bruk video, bilder og tekst til å fortelle en historie om deg selv, prosjektet ditt, eller de som vil nyte godt av produktet eller tjenesten din.

4. Involver dine støttespillere

Etter hvert som pengene begynner å komme inn vokser også mengden støttespillere du har å spille på. Involver dem derfor i kampanjen din.

Kom med jevnlige oppdateringer slik at de føler seg ivaretatt, be dem dele med venner og kjente, svar på spørsmål og ta mot konstruktive innspill og forslag til grep som kan tas for at kampanjen skal lykkes.

5. Bruk penger målbevisst

Dersom du skal bruke penger for å fremme kampanjen din, vær planmessig og bevisst på hvilke kanaler du bruker, og hvem du retter budskapet mot. Mange har brukt mye penger på Facebook-annonser uten å få tilbake mye annet enn liker-klikk.

Ha et klart bilde av hvem som er tilbøyelig til å støtte kampanjen din, og fokuser på dem. Se hva dine eksisterende støttespillere har til felles, og bruk det til å fokusere bedre.

6. Følg opp etter kampanjen

Når en kampanje lykkes er det lett å kaste seg over neste steg, altså produksjon av produkt eller realisering av prosjektet.

Pass på at du ikke glemmer støttespillerne dine i iveren. Hold dem oppdatert på fremdrift, send ut belønninger eller takkekort, kommuniser med dem på sosiale medier, og involver dem gjerne i mindre kreative avgjørelser.

Husk at støttespillere kan ofte bli faste kunder eller givere, så behandle dem som de verdifulle allierte de er.