Gjennom nettbanken, mobilbanken og andre tjenester vil du få tydelig beskjed om muligheten til å koble opp andre bankers kontoer når det er tilgjengelig.
Dette er avhengig av tjenesten du vil benytte. Alle banker og godkjente tredjeparter hvor du kan knytte til kontoer vil tilpasse det i sine tjenester. Fellesnevneren er at det skal være tydelig for deg og at du alltid må gi et samtykke.
Tredjepartsaktører, det vil si andre tilbydere av betalingstjenester enn bankene, vil være underlagt de samme kravene som andre betalingsforetak når det gjelder autorisasjon og sikkerhet.
Dersom du ønsker å bruke en annen bank eller en tredjepart er det viktig å lese samtykket slik at du vet hva dine data kan brukes til. Hvis du ønsker at andre tjenester skal få tilgang til dine DNB kontoer, er det i den tjenesten du gir samtykke.
Retten til å gi samtykke ligger hos deg som eier eller disponerer kontoen, det gjelder også fullmakter til kontoer, eksempelvis et familiemedlem, eller fullmakt på en bedriftskonto.
Et samtykke har varighet på maks 90 dager, og ved utløp må det fornyes. DNB har ikke mulighet til å endre på et samtykke gitt til en tredjepart - det er du som har kontrollen.
Nei, det finnes ingen reservasjon, men du kan velge å ikke benytte denne type løsninger.
Din informasjon deles kun dersom du eller en disponent på din konto har samtykket til dette. Dersom du velger å dele kontoinformasjon med en tredjepart, vil det stå i samtykket til tredjeparten hvordan tilgangen behandles.
Det er i utgangspunktet du som må holde oversikten over tilgangene du gir, men vi skal også lage en oversikt i nettbank på hvilke aktører som du har gitt tilgang til dine DNB kontoer. Ønsker du å fjerne en tilgang, må det gjøres hos den aktøren eller i den tjenester hvor tilgangen er gitt.
Ønsker du å utvikle tjenester som bruker DNB sine tjenester og APIer, vil du finne informasjonen du trenger på:
developer.dnb.no