Innlogging nettbank

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål og andre nyttige tips om innlogging i nettbanken.
Innlogging
Hvilke muligheter har jeg?
Med eller uten kodebrikke fra PC, nettbrett eller mobil logge-inn
 BankID Ofte stilte spørsmål
Forklaring på vanlige BID-koder bankid
BankID på mobil Kom i gang
Logg inn helt uten kodebrikke opprett
Ofte stilte spørsmål
Byttet SIM-kort? feilsok
Tips Slik vedlikeholder du PC-en din
Hvordan slette midlertidige filer og oppdatere PC-en? vedlikeholde







Hvordan logge inn i nettbanken til DNB?

Alternativer
Gjelder
Du trenger

Informasjon
BankID med kodebrikke
Privat- og bedriftskunder Kodebrikke og ditt Personlige passord - som kan bestå av tall og/eller bokstaver. Passordet kan endres når du logger inn. Vi har to ulike typer kodebrikker. Som kunde har du kun én av disse.
KodebrikkePassordkalkulator

Har du BankID fra en annen bank, kan du også logge inn hos oss med denne.
BankID på mobil

Innlogging skjer via mobiltelefonen som vil fungere som "kodebrikke".

Privat- og bedriftskunder Telefon med SIM-kort og ID-PIN.

ID-PIN er en egenvalgt kode på 4-8 siffer som du taster på telefonen når referanseordene vises på telefonen og i nettleseren.

Krever at du har et norsk mobilnummer.

Har du BankID på mobil fra en annen bank kan du også logge inn hos oss med denne.

Uten BankID
Privatkunder Kodebrikke og personlig kode - som består av 4 siffer. Også kjent som kontofonkoden.

Personlig kode kan du lage selv i nettbanken 
Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra oss.
Uten BankID Bedriftskunder Kodebrikke og PIN-kode Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra oss.
Passordkalkulator

















Trenger du ny kodebrikke?
  • Ring 04800, så hjelper vi deg.

Til toppen


Ofte stilte spørsmål om BankID

Hva gjør jeg hvis jeg har glemt Personlig passord?

Ta kontakt med oss på telefon 04800, så hjelper vi deg med et nytt passord.

Feilkode BID-1439

BID 1439 oppstår vanligvis fordi man taster feil engangskode for mange ganger. Det kan for eksempel skje hvis du:
  • har flere banker og benytter feil kodebrikke når du skal logge inn
  • bruker en annen kodebrikke enn din egen
  • har BankID i en annen bank og ikke velger riktig bank før du logger inn - det gjør du ved å klikke på hengelåsen til venstre for inntastingsfeltet

Ta kontakt med oss på telefon 04800, så hjelper vi deg i gang igjen.

Feilkode BID-2031

Det er hovedsakelig to årsaker til at feilkode BID 2031 oppstår:

1. Du bruker en PC med Internet Explorer 9, 10 eller 11 på et jobbnettverk
Løsning: Her må administrator (IT-ansvarlig) i bedriften gjøre en tilpasning i Internet Explorer (9/10/11) for at BankID skal fungere. Det finnes informasjon om hvordan dette gjøres på BankID Norge sine nettsider

2. Du bruker en nettleser som ikke er oppdatert
Løsning: Oppdater nettleseren slik at du har siste tilgjengelige versjon installert. Lurer du på hvordan du gjør det? Les mer på hjelpesiden for hvordan du oppgraderer nettleseren din (bankid.no)

Forsøk gjerne å logge inn med en annen nettleser hvis du har det installert på din PC.

Hvordan finner jeg ut hvilken nettleser jeg bruker?

Kan jeg slette Java fra PC-en nå?

Selv om innlogging i nettbanken nå er Java-fri for de fleste, anbefaler vi at du ikke sletter Java fra PC-en din helt enda. Det vil ta noe tid før alle nettsider støtter innlogging med Java-fri BankID. Dessuten brukes Java for andre tjenester på nettet. I vår bedriftsnettbank brukes blant annet Java for filoverføring (sende og hente filer).

Til toppen


Slik kommer du i gang med BankID på mobil

Med BankID på mobil har du alltid med deg et alternativ til kodebrikken din når du skal i nettbanken eller handle på nett. Sikkert og enkelt. Følg stegene under for å komme i gang:

Steg 1 - Test din mobil hos BankID Norge
  • Sjekk om ditt mobilabonnement og SIM-kort støtter tjenesten

Steg 2 - Opprett BankID på mobil i nettbanken


Får du ikke opprettet tjenesten?

Ofte stilte spørsmål om BankID på mobil

Feilkode C161

C161 betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på det mobilnummeret du tastet inn. De to vanligste årsakene er enten at du har bestilt eller mottatt et nytt SIM-kort fra mobiloperatøren din, eller gjort endringer på abonnementet ditt.

Du kan logge deg inn i nettbanken med vanlig BankID, eller Personlig kode og engangskode, og opprette BankID på mobil på nytt igjen. Velg Innstillinger og BankID på mobil i hovedmenyen.

Feilkode C302

C302 er en kommunikasjonsfeil, dvs. at vi ikke får kontakt med mobiltelefonen din. Noen ganger skyldes det problemer hos mobiloperatøren, så det kan hjelpe å vente fem minutter før du prøver å logge inn på nytt igjen.
  • Hvis du har en smarttelefon med operativsystemet Windows Phone hjelper det å oppheve tastelåsen på telefonen før du logger inn
  • Forsøke gjerne å slå telefonen din av og på igjen hvis feilen gjentar seg

Generelle tips hvis du ikke får logget inn

  • Sjekk at du taster riktig telefonnummer
  • Vent fem minutter før du forsøker å logge inn på nytt
  • Slå mobiltelefonen din av og på
Får du andre feilmeldinger enn de som er nevnt over? Sjekk ut Vanlige feilmeldinger på bankid.no
 

Se hvordan du gjør det


Til toppen

Slik vedlikeholder du datamaskinen din

Tar det lang tid å logge inn i nettbanken eller jobber maskinen litt saktere enn før? Her er noen tips til hva du kan gjøre.

Steg 1 - Slett midlertidige internettfiler i nettleseren
Når du surfer på internett lagres mye av den informasjonen du ser (tekst, bilder, osv.) i en mappe på maskinen din. Et godt tips er å slette disse midlertidige internettfilene med jevne mellomrom.

NB: Fremgangsmåten i Firefox og Chrome kan variere avhengig av operativsystemet du har (Windows eller Mac).



Steg 2 - Hold datamaskinen oppdatert
Sikkerhet på nett er viktig. Vi er opptatte av at våre tjenester er trygge og enkle i bruk. Samtidig må du som kunde også bidra ved å holde datamaskinen din oppdatert. Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) har laget artikler som viser dette for både Windows og Mac, og det er ikke så vanskelig å gjøre det selv.

Trygg bank

Du skal føle deg trygg når du bruker våre digitale tjenester. Vi jobber for å sikre at våre tjenester og løsninger er sikre i bruk, men vi har også flere gode tips til deg om hvordan du kan beskytte deg mot svindel og virus når du surfer på nettet.

Få gode tips og råd på våre Trygg bank-sider
Til toppen

Var dette nyttig for deg?
  • [printicon]
Kontaktinformasjon