Innlogging nettbank

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål og andre nyttige tips om innlogging i nettbanken.
Innlogging
Hvilke muligheter har jeg?
Med eller uten kodebrikke fra PC, nettbrett eller mobil logge-inn
 BankID Ofte stilte spørsmål
Forklaring på vanlige feilmeldinger bankid
BankID på mobil Kom i gang
Logg inn helt uten kodebrikke opprett
Ofte stilte spørsmål
Byttet SIM-kort? feilsok
Tips Slik vedlikeholder du PC-en din
Hvordan slette midlertidige filer og oppdatere PC-en? vedlikeholde







Det er flere måter å logge inn i nett- og mobilbanken på

Vi anbefaler å logge inn med BankID på mobil eller BankID med kodebrikke.

Alternativer
Gjelder
Du trenger

Informasjon
BankID på mobil
(Anbefalt metode)

Bruk mobiltelefonen som kodebrikke.
Privat- og bedriftskunder Telefon med SIM-kort og ID-PIN.

ID-PIN er en egenvalgt kode på 4-8 siffer som du taster på telefonen når referanseordene vises på telefonen og i nettleseren.
Krever at du har et norsk mobilnummer.

Har du BankID på mobil fra en annen bank kan du også logge inn hos oss med denne.
BankID med kodebrikke
(Anbefalt metode)
Privat- og bedriftskunder Kodebrikke og ditt Personlige passord - som kan bestå av tall og/eller bokstaver. Passordet kan endres når du logger inn. Vi har to ulike typer kodebrikker. Som kunde har du kun én av disse.
KodebrikkePassordkalkulator

Har du BankID fra en annen bank, kan du også logge inn hos oss med denne.
Uten BankID
Privatkunder Kodebrikke og personlig kode - som består av 4 siffer. Også kjent som kontofonkoden.

Personlig kode kan du lage selv i nettbanken 
Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra oss.
Uten BankID Bedriftskunder Kodebrikke og PIN-kode Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra oss.
Passordkalkulator

















Trenger du ny kodebrikke?
  • Ring 04800, så hjelper vi deg.

Til toppen


Ofte stilte spørsmål om BankID

Feil BID 1439

BID 1439 oppstår vanligvis fordi man taster feil engangskode for mange ganger. Det kan for eksempel skje hvis du:
  • har flere banker og benytter feil kodebrikke når du skal logge inn
  • bruker en annen kodebrikke enn din egen
  • har BankID i en annen bank og ikke velger riktig bank før du logger inn - det gjør du ved å klikke på hengelåsen til venstre for inntastingsfeltet

Ta kontakt med oss på telefon 04800, så hjelper vi deg i gang igjen.

Feil BID 2031

Det er hovedsakelig to årsaker til at feilkode BID 2031 oppstår:

1. Du bruker en PC med Internet Explorer 9, 10 eller 11 på et jobbnettverk
Løsning: Her må administrator (IT-ansvarlig) i bedriften gjøre en tilpasning i Internet Explorer (9/10/11) for at BankID skal fungere. Det finnes informasjon om hvordan dette gjøres på BankID Norge sine nettsider

2. Du bruker en nettleser som ikke er oppdatert
Løsning: Oppdater nettleseren slik at du har siste tilgjengelige versjon installert.

Forsøk gjerne å logge inn med en annen nettleser hvis du har det installert på din PC.

Feil BID 2033

Feil BID 2033 oppstår stort sett hvis du har en utdatert versjon av Internet Explorer. Vi anbefaler derfor at du oppdaterer din nettleser til en nyere versjon, og prøver igjen.

Feil BID 2032, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1

Disse feilkodene kan bety flere ting. Som oftest får du disse feilmeldingene fordi du har en gammel versjon av nettleseren din, eller fordi du har en dårlig/ustabil internettforbindelse.

Vi anbefaler derfor at sjekker to ting:
  1. At du har siste versjon av din nettleser.
  2. At du har en god internettforbindelse. Prøve å slå av eller trekke ut strømmen på ditt modem/ruter. Du bør også skru av/på din datamaskin. Opplever du fortsatt at internett er ustabilt bør du ta kontakt med din nettleverandør.

Hva gjør jeg hvis jeg har glemt Personlig passord?


Til toppen


Slik kommer du i gang med BankID på mobil

Med BankID på mobil har du alltid med deg et alternativ til kodebrikken din når du skal i nettbanken eller handle på nett. Sikkert og enkelt. Følg stegene under for å komme i gang:

Har du byttet SIM-kort se feil C161.
 
Steg 1 - Test din mobil hos BankID Norge. 
Steg 2
- Opprett BankID på mobil i nettbanken

Får du ikke opprettet tjenesten?
Les vår sjekkliste med gode tips til forskjellige telefoner

Ofte stilte spørsmål om BankID på mobil

Feil C106

C161 betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på det mobilnummeret du tastet inn. De to vanligste årsakene er enten at du har bestilt eller mottatt et nytt SIM-kort fra mobiloperatøren din, eller gjort endringer på abonnementet ditt.

Du kan logge deg inn i nettbanken med vanlig BankID, eller Personlig kode og engangskode, og opprette BankID på mobil på nytt igjen. Velg Innstillinger og BankID på mobil i hovedmenyen.

Feil C131

C131 oppstår som oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess på dit mobilnummer. Det betyr at forrige handling fortsatt foregår.

Vi anbefaler at du venter noen minutter, og prøver igjen.

Feil C161

C161 betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på det mobilnummeret du tastet inn. De to vanligste årsakene er enten at du har bestilt eller mottatt et nytt SIM-kort fra mobiloperatøren din, eller gjort endringer på abonnementet ditt.

Du kan logge deg inn i nettbanken med vanlig BankID, eller Personlig kode og engangskode, og opprette BankID på mobil på nytt igjen. Velg Innstillinger og BankID på mobil i hovedmenyen.

Feil C167

C167 betyr at du trolig har gjort endringer på ditt mobilabonnement.
Eksempel:
  • endret mobilnummer
  • ny teleoperatør
  • endret adresse hos teleoperatør

Dette fikser du ved å slette BankID på mobil og opprette det på nytt i din nettbank eller mobilbank.

Feil C190

Feil C190 oppstår dersom du har tastet feil mobilnummer eller PIN.

Vi anbefaler at du prøver igjen om noen minutter med ditt korrekte mobilnummer og PIN.

Feil C302

C302 er en kommunikasjonsfeil, dvs. at vi ikke får kontakt med mobiltelefonen din. Noen ganger skyldes det problemer hos mobiloperatøren, så det kan hjelpe å vente noen minutter før du prøver å logge inn på nytt.
  • Hvis du har en smarttelefon med operativsystemet Windows Phone hjelper det å oppheve tastelåsen på telefonen før du logger inn
  • Forsøke gjerne å slå telefonen din av og på igjen hvis feilen gjentar seg.

Feil C307

Feil C307 oppstår fordi din BankID på mobil er sperret. BankID på mobil blir sperret dersom du taster feil PIN mer enn 3 ganger.

Logg deg inn i nettbanken/mobilbanken med BankID med kodebrikke, for å slette og aktivere BankID på mobil på nytt.

Tips hvis du har problemer med BankID på mobil

  • Sjekk at du taster riktig telefonnummer
  • Vent fem minutter før du forsøker å logge inn på nytt
  • Slå mobiltelefonen din av og på
Får du andre feilmeldinger enn de som er nevnt over? Sjekk ut Vanlige feilmeldinger på bankid.no
 

Se hvordan du gjør det


Til toppen

Slik vedlikeholder du datamaskinen din

Tar det lang tid å logge inn i nettbanken eller jobber maskinen litt saktere enn før? Her er noen tips til hva du kan gjøre.

Steg 1 - Slett midlertidige internettfiler i nettleseren
Når du surfer på internett lagres mye av den informasjonen du ser (tekst, bilder, osv.) i en mappe på maskinen din. Et godt tips er å slette disse midlertidige internettfilene med jevne mellomrom.

NB: Fremgangsmåten i Firefox og Chrome kan variere avhengig av operativsystemet du har (Windows eller Mac).



Steg 2 - Hold datamaskinen oppdatert
Sikkerhet på nett er viktig. Vi er opptatte av at våre tjenester er trygge og enkle i bruk. Samtidig må du som kunde også bidra ved å holde datamaskinen din oppdatert. Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) har laget artikler som viser dette for både Windows og Mac, og det er ikke så vanskelig å gjøre det selv.

Trygg bank

Du skal føle deg trygg når du bruker våre digitale tjenester. Vi jobber for å sikre at våre tjenester og løsninger er sikre i bruk, men vi har også flere gode tips til deg om hvordan du kan beskytte deg mot svindel og virus når du surfer på nettet.

Få gode tips og råd på våre Trygg bank-sider
Til toppen

Var dette nyttig for deg?