Innlogging i nett - og mobilbanken

BankID p mobil

Kodebrikke

Har du BankID på mobil kan du bestille ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og sende oss en melding fra postkassen eller starte en chat med oss. Du kan også ta kontakt med oss på telefon 915 04800, så hjelper vi deg.

» Bestill ny kodebrikke

Personlig passord

Hvis du har andre påloggingsmuligheter enn BankID, kan du logge deg inn i nettbanken og få et engangspassord tilsendt på SMS. Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter kontakt oss på 915 04800 så vil vi hjelpe deg.

 » Lag nytt personlig passord
 

Feilmeldinger

Under finner du forklaring på feilmeldingene vi får mest spørsmål om:

BID 1439

Feil BID 1439 oppstår vanligvis fordi man taster feil engangskode for mange ganger. Det kan for eksempel skje hvis du:
  • Har flere banker og benytter feil kodebrikke når du skal logge inn.
  • Har flere banker og benytter feil BankID når du skal logge inn. Du må velge hvilke BankID du skal bruke når du logger inn.
  • Bruker en annen/feil kodebrikke enn din egen.

BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1

Disse feilkodene betyr vanligvis dårlig/ustabil internettforbindelse ved bruk av BankID. Vi anbefaler derfor at du gjør dette:
  • Prøv på nytt. Feilen kan ha vært midlertidig.
  • Sjekk om nettet går tregt. Husk at faktisk båndbredde ikke er det samme som den nettleverandøren din oppgir.
  • Prøv å slå av eller trekke ut strømmen på modem/ruter. Du bør også starte datamaskin eller nettbrett på nytt.
  • Får du fortsatt slike feilkoder bør du ta kontakt med din nettleverandør.

C131 eller C293

Denne feilmeldingen oppstår som oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess på ditt mobilnummer. Det betyr at forrige handling fortsatt foregår. Vi anbefaler at du venter noen minutter, og prøver igjen.

C161

Denne feilien betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på det mobilnummeret du tastet inn eller at du har tastet feil mobilnummer. Din BankID på mobil kan også være slettet. Årsaken til dette kan være nytt SIM-kort eller at det er blitt gjort endringer på abonnementet ditt.

Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke fra DNB og opprett BankID på mobil på nytt igjen.

C167

C167 betyr at du trolig har gjort endringer på ditt mobilabonnement. Eksempel:
  • endret mobilnummer
  • ny teleoperatør
  • endret adresse hos teleoperatør 
Dette fikser du ved å slette BankID på mobil og opprette det på nytt i din nettbank eller mobilbank.

C302

Vi får ikke kontakt med mobiltelefonen din. Har du husket å oppheve tastelåsen? Prøv gjerne å slå telefonen din av og på hvis feilen gjentar seg.
 

Hvordan få nettbank?

Nettbank gir deg full oversikt over egen økonomi. Du kan utføre banktjenester raskt og enkelt - når det passer deg. Du får også tilgang til vår mobilbank.

» Bli nettbankbruker i dag

Slik kommer du i gang med BankID på mobil:

 

Nett - og mobilbank

Hvordan får jeg nettbank i DNB?

Nettbank gir deg full oversikt over egen økonomi. Du kan utføre banktjenester raskt og enkelt - når det passer deg. Du får også tilgang til vår mobilbank.

» Bli nettbankbruker i dag

Hvorfor kommer jeg ikke inn i nettbanken?

Det kan være flere gunner til at du ikke kommer inn i nettbanken. Det kan være feil med nettleseren, BankID, kodebrikken eller at systemene er midlertidig utilgjengelig. Slik oppdaterer du nettleseren:
Får du feilmelding som starter med BID eller C?
Det finnes flere feilmeldinger som starter med BID og C. Se forklaring under punktet "feilmeldinger" på denne siden.

Feil med kodebrikken?
Ring 915 04800, så hjelper vi deg med å undersøke kodebrikken nærmere.

Jeg er kunde i annen bank og skal eSignere. Hvordan?

Du kan logge deg inn med BankID eller BankID på mobil fra annen bank. Oppdrag til signering finner du på høyre hånd i innlogget nettbank under "Mine oppdrag". Se også punkt for eSignering under BankID.

Må jeg ha avtale om nettbank for å bruke mobilbanken?

Ja, du må ha en nettbankavtale og sikkerhetsinstrumenter for å logge deg inn hos oss.

Hvordan bestiller jeg ny kodebrikke?

Har du BankID på mobil kan du bestille ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og sende oss en melding fra postkassen eller starte en chat med oss. Du kan også ta kontakt med oss på telefon 915 04800, så hjelper vi deg.

» Bestill ny kodebrikke

Jeg har fått nytt SIM-kort. Hva gjør jeg?

Har du byttet SIM-kort, telefon eller gjort endringer i ditt mobilabonnement? Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke fra DNB og opprett BankID på mobil på nytt igjen.

Hvordan oppdaterer jeg telefon?

Android
Åpne Innstillinger og velg videre Om telefonen (nederst). Trykk så på Last ned oppdateringer manuelt.  Dersom det finnes en oppdatering tilgjengelig vil du nå få spørsmål om å laste ned og oppdatere telefonen.

iPhone
Åpne Innstillinger og velg Generelt. Trykk på Oppdatering for å se etter tilgjengelige oppdateringer til telefonen.

Windows
Åpne Innstillinger og gå videre til Oppdatering og sikkerhet. Trykk på Telefonoppdatering og deretter Se etter oppdateringer. Du får nå enten beskjed om at enheten er oppdatert eller at det finnes oppdatering tilgjengelig som du laste ned og installere.

Merk at veiledningene er basert på nyere versjoner av de ulike operativsystemene og kan avvike dersom du har en eldre telefon, samt at menyene kan variere hos de ulike produsentene.

Hvordan oppdaterer jeg apper?

Android
Start Play Butikk, gå til menyen øverst til venstre (tre streker) og velg Mine apper og spill. Den søker da etter tilgjengelig oppdateringer til dine installerte apper. Du kan oppdatere utvalgte eller trykke på Oppdater alle øverst til høyre.

iPhone
Start App Store og velg videre Oppdateringer nede til høyre for å se etter oppdateringer til installerte apper. Du kan velge å oppdatere enkelte eller trykke Oppdatere alle øverst.

Windows
Start Store, trykker på menyknappen øverst til venstre (tre streker) og velger så Nedlastninger og oppdateringer. Dersom tilgjengelige oppdateringer ikke starter automatisk trykker du på Se etter oppdatering og deretter pilen øverst til høyre.

Hva gjør jeg om appen stopper opp?

Dersom en app stopper opp på telefon eller nettbrett anbefales det å lukke alle programmer samt slå den helt av og på igjen om det vedvarer.

Hvordan lukker jeg programmer på telefonen?

Android
Trykk på appveksler nede til høyre eller venstre avhengig av telefon (knappen kun tilgjengelig og synlig når skjermen er aktiv). Programmene lukkes ved å sveipe de til siden eller trykke på krysset oppe i hjørnet. Om du scroller ned på denne listen kan du også velge Lukk alle for å lukke alle kjørende programmer.

iPhone
Dobbeltklikk på Home-knappen på forsiden av telefon for å vise appveksler. Sveipe programmene opp eller ned for å avslutte.

Windows
Hold inne pilen nede til venstre på skjermen (knappen kun tilgjengelig og synlig når skjermen er aktiv) for å vise appveksler. Sveipe programmene ned eller trykk på krysset oppe til høyre for å lukke gjeldende app.


BankID og BankID på mobil

Hva er BankID?

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. BankID kan brukes på tvers av de bankene du har kundeforhold i, og som en påloggingsmulighet på de fleste offentlige nettsider. BankID tilbys av bankene i Norge og er basert på en felles infrastruktur som er utviklet av banknæringen i felleskap.

Hvordan opprette BankID

Du kan opprette BankID når du er innlogget i nettbanken. Gå til "Innstillinger" og "BankID".

Kan jeg ha flere BankID'er?

Du kan opprette BankID i alle banker der du har kundeforhold. Imidlertid så holder det med en BankID siden denne kan brukes på tvers av banker og brukersteder.

Jeg har glemt BankID-passordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har andre påloggingsmuligheter enn BankID så kan du logge deg inn i nettbanken og få et engangspassord tilsendt på SMS.

» Trykk her for å lage et nytt personlig passord

Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter kontakt oss på 915 04800 så vil vi hjelpe deg.

Min BankID er sperret. Hva gjør jeg?

Kontakt oss på 915 04800 så vil vi hjelpe deg.

Hvordan eSignerer jeg med BankID?

Med BankID kan du elektronisk signere avtaler, dokumenter, kontrakter og lignende. Du signerer ved å bruke engangskode og personlig passord. Har du BankID på mobil, kan du bruke denne i kombinasjon med ditt personlige passord for å signere.

Hva er BankID på mobil?

BankID på mobil er en tjeneste for sikker digital identifisering ved hjelp av mobiltelefonen. Med BankID på mobil så behøver man ikke kodebrikken. Man trenger kun mobiltelefonen og en egenvalgt kode. Slik kommer du i gang med BankID på mobil:

Steg 1 - Test din mobil hos BankID Norge. 
Steg 2
- Opprett BankID på mobil i nettbanken

Hvordan aktiverer jeg BankID på mobil?

Merk at du må logge inn med kodebrikke fra DNB, når du skal opprette BankID på mobil.
 
Steg 1 - Test din mobil hos BankID Norge. 
Steg 2
- Opprett BankID på mobil i nettbanken

BankID for ungdom (15-18 år) bestilles her

Får du feilmelding som starter med BID eller C?

Det finnes flere feilmeldinger som starter med BID og C. Se forklaring på disse feilmeldingene øverst på denne siden.

Jeg får feil ved aktivering av BankID på mobil?

Opplever du å få feil når du skal starte aktivering på selve mobiltelefonen, se løsningsforslag her.
 

Måter å logge inn på

Det finnes flere måter å logge inn i nett-og mobilbanken. Felles for de alle er at du starter med å fylle inn ditt fødselsnummer øverst i høyre hjørnet og klikker "logg inn". Vi anbefaler metoden som heter "BankID på mobil", men du velger selvfølgelig hva som passer best for deg.
bankid p mobil
Mobiltelefonnummer:
Ditt telefonnummer på 8 siffer (kan være samme nummer som benyttes i andre banker).
Referanse:
Sammenlign referanse i nettleser med den som fremkommer på telefonen
ID-pin:
Egenvalgt pin på 4-8 siffer som tastes på telefonen
» Last ned BankID på mobil
BankID med kodebrikke
Engangskode:
Benytt kodebrikken din til å lese av engangskoden (6 siffer).
Personlig passord:
Egenvalgt passord på minst 8 tegn (bokstaver og/eller siffer). Kan endres ved innlogging
Har du BankID fra en annen bank, kan du også logge inn hos oss med denne.
Uten bankid
Personlig kode:
Egenvalgt kode som kan endres i nettbanken (4 siffer).
Engangskode:
Benytt kodebrikken din til å lese av engangskoden (6 siffer).
Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra oss.
Finger ID
Engangskode:
8 siffer fra DNB fingerID app.
DNB fingerID App:
Velg digital kodebrikke i appen. Hent ny engangskode.
 

Se hvordan du oppretter BankID

Slik logger du inn i nettbanken med BankID på mobil