1. Hvis du
ikke allerede er kunde i DNB, må du starte bankbytteprosessen med å bli kunde. Du kan opprette så mange kontoer du vil helt kostnadsfritt.
Noter deg de nye kontonumrene dine, du vil trenge dem når du skal overføre pengene dine til dine nye kontoer lenger ned i veiledningen.
2. Bestill bankkort under «
Dagligbank og lån» i
nettbanken. Du vil motta de nye kortene i posten i løpet av en uke.
» Les mer om våre kort
3. Start en chat med oss i nettbanken for å bestille kodebrikke. Du kan også ringe oss på 915 04800.
4. For å få BankID i DNB må du legitimere deg med pass på et av våre bankkontor. Hvis du allerede har gjort det, trenger du ikke gjøre det på nytt. Dersom det er vanskelig for deg å møte på et av våre bankkontor, anbefaler vi at du beholder minst en konto i din tidligere bank for å opprettholde din BankID derfra.
OBS. På grunn av omstendighetene rundt Covid-19, må alle møter i våre banklokaler avtales på forhånd.
5
. Gi beskjed til arbeidsgiveren din og andre som overfører penger til deg på fast basis, om at du ønsker lønn inn på din nye konto.
6. Logg deg inn i din tidligere nettbank. Her er det tre oppgaver du skal gjennomføre:
Avslutte Avtalegiro: Har du regninger som venter på forfallsdato? Endre betalingsdatoen på alle til dagens dato. Når de er betalt, kan du slette alle Avtalegiroavtaler. Utsteder vil da sende deg faktura for neste betaling. Når du betaler denne regningen i nettbanken i DNB vil du få spørsmål om å opprette Avtalegiro. Svar ja til dette og ny Avtalegiro avtale er etablert.
eFaktura trenger du ikke å gjøre noe med da de er knyttet til ditt fødsel- og personnummer og følger deg automatisk.
Overføre penger: Overfør pengene fra dine gamle kontoer til dine nye kontoer på samme måte som om du skulle betalt en regning. Har du BSU-konto eller aksjesparekonto? Ta kontakt med oss på chat i nettbanken eller ring oss på 915 04800.
Avslutte kontoer og kort: Sjekk at ditt nye DNB kort og kode virker før du avslutter konto og kort i din tidligere bank.
Du er klar, velkommen til oss! Dersom du har noen spørsmål underveis kan du når som helst starte en chat i nettbanken eller ringe oss på 915 04800.
Viktig å tenke på:
Husk å endre konto-/kortnummer på faste abonnementer, betalingsapper og vipps.