Kontaktløse kort

Vi bytter fortløpende ut våre kombinerte BankAxept/VISA og Mastercard med nye kontaktløse kort.

I tillegg til å ha alle dagens muligheter, kan du med kontaktløse kort betale kun ved å berøre betalingsterminalen med kortet ditt. På beløp under 200 kroner slipper du til og med å taste inn PIN-kode. Ved bruk i utlandet vil beløpsgrensen for kontaktløs betaling settes av det enkelte land, men vil i hovedsak være tilsvarende som i Norge.

Slik kommer du i gang:

For å ta i bruk den nye betalingsmåten, må kortet først aktiveres. Aktivering av kortet gjøres ved å benytte det til et vanlig kjøp ved å sette kortet i terminalen. Vips - så er du klar til å betale kontaktløst!

Sånn bruker du det:

  • Se etter symbolet på betalingsterminalen for kontaktløs betaling kontaktlost betaling symbol
  • Betal ved å holde kortet inntil terminalen
  • Betalingen er OK når du hører ett pip.
  • Ved beløp over 200 kroner vil du bli bedt om å taste PIN-kode.

Fordeler for deg:

  • Betal kun ved å berøre betalingsterminalen med kortet ditt.  
  • Du trenger ikke å taste inn PIN-kode på beløp under 200 kroner når du betaler kontaktløst.
  • Sparer deg for tid og enkelt å bruke.
  • Like sikkert som før.

Hvordan vet jeg om jeg har et kort med kontaktløs funksjon?

Da skal kortet ha dette symbolet på forsiden: symbol for kontaktls betaling

Hvordan vet jeg om betalingsterminalen aksepterer kontaktløs betaling?

Da skal terminalen vise dette symbolet – noen butikker har også dette symbolet plassert ved inngangen (er du i tvil spør betjeningen): kontaktlse kort symbol p terminal

Hvordan er sikkerheten ivaretatt i et kontaktløst kort?

Kontaktløs betaling er veldig sikkert og følger internasjonale standarder, og er underlagt sertifiseringer osv. Maks tillatt beløp uten PIN-kode er 200 kroner per transaksjon (eller tilsvarende i andre land). Fra tid til annen blir du spurt om å taste PIN-koden din for å verifisere at du er riktig eier av kortet. Ved beløp over 200 kroner vil du bli bedt om å taste PIN-kode. Kortholder er underlagt et meget godt forbrukervern også på kontaktløse betalinger.

Hva skjer hvis jeg mister kortet eller det blir stjålet?

Kortholdere som blir svindlet stilles kun økonomisk ansvarlige dersom de har opptrådt uaktsomt (kritikkverdig) i forhold til regelverket. Hvis du tror at du har blitt utsatt for svindel, har mistet eller blitt frastjålet kortet, må du umiddelbart ta kontakt med oss på 915 04800 og få kortet sperret.