Dette lurer mange på
Her kan du finne informasjon om åpningstider og betalingsfrister for våre banktjenester.
Åpne depositumskonto
Opprettelse av depositumskonto gjøres av utleier i leieforholdet. Vær oppmerksom på at både utleier og leietaker må være, eller bli kunde i DNB før kontoen opprettes.
Åpne depositumskonto
En bruker med bestillerrolle i utleiers nettbank kan opprette konto ved å:
Klikk på Konto - Åpne konto. Velg Depositumskonto og Åpne depositumskonto
Fyll ut informasjon i skjemaet og klikk Neste. Les gjennom oppsummeringen av bestillingen og vilkårene for depositumskonto
Huk av for at du har lest og forstått vilkårene, klikk Bekreft for å fullføre opprettelsen
Kontoen vil nå bli opprettet
For utleiere
Slik avslutter du depositumskonto (2:18)
Slik gjør du det:
Velg Konto - Avslutte konto
Velg Depositumskonto - Avslutt depositumskonto. Fyll ut informasjon i skjemaet og klikk Neste
Les gjennom oppsummeringen av avslutningen og klikk på Bekreft for å fullføre avslutning
Vi kontakter den andre parten og informerer om at det er bedt om avslutning
Tips: Hvis begge parter sender inn avslutningsskjema vil avslutningen gå raskere
For leietakere
Slik avslutter du depositumskonto (2:04)
Slik gjør du det:
Velg Konto - Avslutte konto
Velg Depositumskonto - Avslutt depositumskonto. Fyll ut informasjon i skjemaet og klikk Neste
Les gjennom oppsummeringen av avslutningen og klikk på Bekreft for å fullføre avslutning
Vi kontakter den andre parten og informerer om at det er bedt om avslutning
Tips: Hvis begge parter sender inn avslutningsskjema vil avslutningen gå raskere.
Avslutte depositumskonto
Avslutning av depositumskonto kan startes av enten utleier eller leietaker og må gjøres av en bruker med bestillerrolle i nettbanken.
Er du utleier eller leietaker?
Uenighet om fordeling av beløp
Dersom utleier og leietaker er uenige om fordeling, skal begge parter sende inn skjema fra nettbanken.
Her er informasjonen du må ha med:
For utleier:
- Depositumskontonummer
- Dato for avsluttet leieforhold
- Skyldig beløp, skyldig forfalt husleiebeløp og periode det gjelder for
- Utleiers kontonummer for innbetaling av husleie
- Kontonummer for utbetaling av krav til utleier
For leietaker:
- Depositumskontonummer
- Dato for avsluttet leieforhold
- Fordeling av depositumsbeløpet
- Kontonummer for eventuell utbetaling av depositumsbeløpet til leietaker
- Banken sender skriftlig varselbrev til motparten med frist
Opprette eFaktura/EHF
eFaktura/EHF for bedrift er litt annerledes enn slik du kanskje kjenner det privat. Det må legges opp en avtale som gjør det mulig for dere å motta eFaktura/EHF.
Når denne er på plass kan dere oppgi organisasjonsnummeret deres til leverandørene og be dem om å sende dere eFaktura/EHF.
Du kan endre dato på eFaktura-trekket i bedriftsnettbanken under Betaling - Betalingsoversikt. Trykk på blyanten til høyre for betalingen for å endre forfallsdato.
Ønsker du å endre trekkdatoen for fremtidige betalinger må du ta kontakt med brukerstedet.
eFakturaer trekkes fra den kontoen som du velger når du bekrefter betalingen. Gjør du ingen endringer trekkes betalingen fra din primærkonto.
Du kan endre primærkonto i bedriftsnettbanken under Administrasjon - Mine Innstillinger - Kontoer.
Endre eFaktura/EHF
Merk: Det er ikke beløpsgrense på eFaktura/EHF.
Velg det du ønsker å endre:
Avslutte eFaktura/EHF
Om du ikke ønsker å motta eFaktura/EHF fra en leverandør må du kontakte leverandøren direkte.
Hvis du ønsker å fjerne muligheten for å motta eFaktura/EHF i bedriftsnettbanken må du kontakte oss ved å starte en chat i bedriftsnettbanken.
Merk! Kopiene av tidligere eFakturaer vil ikke være tilgjengelig etter avslutning av eFaktura/EHF. Last derfor ned det du eventuelt trenger før avslutning.
Problemer
Sende eFaktura/EHF: Her må administrator først kontrollere om du har tilganger til eFaktura i bedriftsnettbanken. Rettigheter tildeles under Administrasjon - Rettigheter - eFaktura.
Motta eFaktura/EHF: For at du skal kunne motta eFaktura må administrator gi deg tilgang til eFaktura i bedriftsnettbanken. Administrator kan tildele rettigheter under Administrasjon - Rettigheter - eFaktura. I tillegg må dere bestille tjenesten for å kunne motta eFaktura.
Mottatt eFaktura finner du under Betaling - Betal eFaktura.
Kopi av sendte og utførte/betalte eFaktura finner du i eFaktura-arkivet ditt under Betaling - eFaktura Bedrift.
Kopi er tilgjengelig i eFaktura-arkivet i 16 måneder.
Hva er forskjellen?
I eFaktura 1.0 melder en fakturamottaker seg aktivt på per fakturautsteder i en betalingsflate (ofte nettbank eller mobilbank).
Denne løsningen kalles også «Ja takk til bestemte/JTTB». I eFaktura 2.0 gjør fakturamottaker en generell aksept av eFaktura. Denne løsningen kalles også «Alltid eFaktura/Ja takk til alle/JTTA».
Hva må du gjøre som utsteder?
Dersom din bedrift er fakturautsteder, og sender i gammelt format, bør du ta kontakt med din leverandør av regnskapssystem og/eller Fakturahotell (Innsender). Leverandøren skal være kjent med endringen, og de fleste har allerede løsninger klare for å håndtere dette.
Er du utsender og innsender selv, må du ta kontakt med din IT-avdeling.
Hvilke fordeler har det?
Som utsteder kan du sende allerede første faktura som eFaktura, og du kan sende purring og inkassovarsel i samme løp.
eFakturaen sendes alltid til korrekt juridisk mottaker. eFaktura 2.0 gir din bedrift et potensial for økt volum på eFaktura, bedre kvalitet på innbetalingene og økt digitalisering – noe som er bra for miljøet.
For forbrukeren gir eFaktura allerede fra første eFaktura bedre kundeopplevelse. Flere bedrifter bekrefter også at de fjerner unødvendige kostnader gjennom effektivisering av rutiner, og de får raskere betalt fra sine kunder.
Hva skjer hvis jeg ikke gjør noe?
Hvis du som utsteder/innsender ikke har gjort nødvendige endringer før 01.03.24, vil du, etter saneringsdatoen, ikke kunne sende eFaktura til forbrukere.
Dette gjelder også for din leverandør av regnskapssystem. Utsteder må da finne andre distribusjonskanaler for å fremsende fakturakrav til forbruker.
Les mer om eFaktura 2.0
Det er per Q1 2021, 3,4 millioner mottakere av eFaktura 2.0, og ca. 95 % av alle aktive eFaktura-mottakere har gjort en generelt aksept av eFaktura.
eFaktura 2.0 gir din bedrift et potensial for økt volum på eFaktura, bedre kvalitet på innbetalingene og økt digitalisering - noe som er bra for miljøet. For forbrukeren gir eFaktura allerede fra første eFaktura bedre kundeopplevelse. Flere bedrifter bekrefter også at de fjerner unødvendige kostnader gjennom effektiviseringen av rutiner, og de får raskere betalt fra sine kunder.
Overgang til eFaktura 2.0
Bankene har, gjennom Bits (bank- og finansnæringens infrastrukturselskap), besluttet at eFaktura 1.0 skal saneres 01.12.2021. Denne saneringen omfatter alle banker. Det betyr at du som utsteder og/eller innsender av eFaktura B2C betalingskrav, og som fortsatt sender i eFaktura 1.0, må endre formatet til eFaktura 2.0.
Hva ønsker du å lese om?
Innbetalingsbilag
Du finner innbetalingsbilag i bedriftsnettbanken under fanen Betaling - Innbetalinger. Velg periode og klikk Søk.
Du finner også bilag for både inn- og utbetalinger under Ny Kontoinformasjon / Siste transaksjoner i bedriftsnettbanken.
Gjelder det en KID-innbetaling?
Om ikke alle KID-innbetalinger i en sumpost blir lest inn i regnskapsprogrammet er det mest sannsynlig tastet feil KID-nummer på betalingen.
Du må da åpne filen manuelt i ditt regnskapsprogram for å finne betalingsdetaljer, disse kan du bruke for å finne avsender i Nets Arkiv.
Bilag
Hvor bilaget legger seg i nettbanken påvirkes av hvordan betalingen er utført.
Slik finner du bilag (2:43 min)
Slik gjør du det:
Velg Konto i hovedmenyen. Under fanen Kontoinformasjon velger du Ny kontoinformasjon / Siste transaksjoner
Velg aktuell konto og dato, og klikk "Vis oversikt"
Finn den aktuelle betalingen og klikk på forstørrelsesglasset under Bilag
Finnes ikke bilaget her kan du søke etter bilag i nettbanken under Betaling - Innbetaling, eller i arkivet. Arkivet finner du under Betaling - Arkiv.
Les mer om:
Jeg finner ikke årsoppgaven
Hvis du ikke finner årsoppgaven for den aktulle kontoen, kontakt administrator i nettbanken din. Oversikt over administratorer finner du til høyre på startsiden i bedriftsnettbanken.
Tips! Årsoppgaver produseres kun dersom opptjente renter er mer enn 1 kr. Vi anbefaler at du benytter siste kontoutskrift. Denne viser også saldo og opptjente renter slik som årsoppgaven.
Årsoppgave for konto
Slik finner du årsoppgave (1:44 min)
Slik finner du årsoppgave for konto:
Klikk på informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg Arkiv
Velg meldingstype Kontoutskrift/Årsoppgave
Velg kontonummer, periode og klikk på "Hent meldinger"
I arkivet i nettbanken finner du årsoppgave for inntil 10 år tilbake i tid.
Årsoppgave for lån
Det er kun administrator i bedriftsnettbanken som kan hente ut årsoppgave for lån. Du ser hvem som er administrator til høyre på startsiden i nettbanken.
Slik finner du årsoppgave (1:44 min)
Slik finner du årsoppgave for lån:
Klikk på informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg Arkiv
Velg meldingstype Årsoppgave
Velg organisasjonsnummer, periode og klikk "Hent meldinger"
I arkivet finner du årsoppgaver for inntil 10 år tilbake i tid.
Kredittkort - DNB Corporate Mastercard
Årsoppgaven produseres kun til kortholdere med personlig ansvar og som har aktivert delbetalingsmulighet. Årsoppgaven sendes per post til kortholder.
For spørsmål, ta kontakt med DNB Corporate Mastercard på tlf: 21015001 eller e-post: kundeservice@corporatemastercard.no
Innskuddspensjon/yrkespensjon - DNB Liv
Informasjon hentes fra kundeportalen til DNB Liv via Andre tjenester - Pensjon og personalforsikring - Administrer avtaler. Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i løpet av uke 4.
Slik gjør du det:
Velg Rapporter på venstre side i menyen, velg Type rapport og klikk på Fakturahistorikk/Kontoutdrag.
Velg ønsket format og tidsintervall
Klikk Lag rapport
NB! Portalen er kun tilgjengelig for deg med pensjon eller personalforsikring hos oss. Har du spørsmål, eller mangler du tilgang kan du kontakte DNB Liv på 915 04800 (kl. 8-18)
Factoring
Årsoppgaven for factoring sendes per post og er ikke tilgjengelig i nettbanken.
Aksjehandel/VPS
Alle brukere kan hente årsoppgaven under Andre tjenester - Investortjenester - Postkasse. Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i arkivet i løpet av uke 8.
Har du ikke tilgang?
Fond
Administrator i nettbanken kan hente årsoppgaven via Arkiv - Årsoppgave. Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i arkivet i løpet av uke 3.
Ligger ikke utskriftene her, sendes de per post så snart de er produsert.
Garantier
Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i arkivet i nettbanken i løpet av uke 4.
Ligger ikke utskriftene her, sendes de per post så snart de er produsert.
NB! Årsoppgaven er kun tilgjengelig for administrator. Du ser hvem som er administrator til høyre på forsiden av nettbanken.
Kontoer i andre land
Land utenfor Norge som produserer årsoppgaver sender disse ut per post.
Trenger du hjelp med utenlandske kontoer finner du kontaktinformasjon her:
Reiseforsikring
Årsoppgaven for reiseforsikring sendes per post og er ikke tilgjengelig i nettbanken.
Andre årsoppgaver
Årsoppgave
Nyttig å vite:
- Årsoppgaver produseres kun dersom opptjente renter er mer enn 1 kr. Dersom opptjente renter er under 1 kr kan du benytte siste kontoutskrift. Denne viser også saldo og opptjente renter slik som årsoppgaven
- Det produseres IKKE årsoppgaver på underkontoer i ett konsernkontosystem. Det er kun toppkonto det regnes renter på av banken og da kun denne det sendes årsoppgave på
- Det er kun norske kontoer man finner årsoppgave på i nettbanken
Velg hvilken årsoppgave du ser etter:
Kontoutskrift
Kontoutskrifter finner du i bedriftsnettbanken under hovedmenyen Konto - Kontoutskrift. Du kan hente ut kontoutskrifter inntil ti år tilbake i tid i arkivet.
Hvis du ønsker en samlet oversikt over transaksjoner på din konto finner du dette ved å:
Slik finner du siste transaksjoner (2:08 min)
Slik gjør du det:
Gå til menyvalget Konto og velg Ny kontoinformasjon / Siste transaksjoner
Velg aktuell konto og dato, og klikk "Vis oversikt"
Her kan du søke opp transaksjoner fra inntil 2 år tilbake i tid, men maksimal søkeperiode er 1 år av gangen.
Hvis du ønsker å skrive ut eller eksportere informasjonen kan du gjøre dette ved å klikke Utskrift, Til Excel eller Til CSV fil øverst på siden.
Velg det du ønsker å finne:
Endre for én bruker
Velg Administrasjon i menyen. Under fanen Rettigheter velg Kontoer
Skriv inn bruker-ID eller navn
Klikk Søk
Tips: Hvis du ikke får endret på rettighetene til en bruker, sjekk om du har fjernet avhuking for "Alle brukere - Alle rettigheter".
For å gjøre dette, gå til menyvalget Administrasjon, deretter Administrer og velg Bruker. Her kan du fjerne haken for "Alle brukere – Alle rettigheter», klikk Lagre.
Når denne haken er fjernet kan du tildele rettigheter til brukere.
Endre for flere brukere
Klikk på Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Rettigheter velger du Kontoer
Velg kontoen du ønsker å endre rettigheter for og klikk Søk
Du vil så kunne endre rettighetene for alle brukere
Tips: Hvis du ikke får endret på rettighetene til en bruker, sjekk om du har fjernet avhuking for "Alle brukere - Alle rettigheter".
For å gjøre dette, gå til menyvalget Administrasjon, deretter Administrer og velg Bruker. Her kan du fjerne haken for "Alle brukere – Alle rettigheter», klikk Lagre.
Når denne haken er fjernet kan du tildele rettigheter til brukere.
En eller flere brukere
Administrator kan i innlogget nettbank tildele rettigheter til andre brukere på kontoene.
Slik tildeler du rettigheter i nettbanken (2:24 min)
Velg det du ønsker:
Regnskapsfører
Fullmakt er nødvendig hvis du skal gi eller få tilgang til en konto på et annet selskap. Du kan velge om det kun skal gis innsyn i konto, eller om kontoen skal være belastbar i en annen nettbank.
Slik gir du fullmakter i nettbanken (0:52 min)
Slik gjør du det:
Velg Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du Gi/Få kontofullmakt
Fyll ut informasjon om fullmaktshaver eller fullmaktsgiver, kontoene selskapet skal ha fullmakt til og hvilke rettigheter som skal inngå i fullmakten
Velg om avtalen skal signeres med eSignering eller manuelt. Vi anbefaler å eSignere med BankID for raskere prosess
eSignering sendes ut etter en virkedag og fullmakten vil være klar én virkedag etter signeringen er fullført
Hvis du skal gi fullmakt, men ikke har bedriftsnettbank så må den andre parten bestille dette fra sin nettbank.
Hvem skal ha tilgang til konto?
Legge til ny bruker
Det er kun administrator som kan opprette brukere.
Slik oppretter du en ny bruker (2:06 min)
Slik gjør du det:
Velg Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du "Ny, endre, slette bruker"
Her får du fire valg. Huk av for "Jeg er administrator og vil opprette en ny bruker"
Legg inn fødselsnummer, navn på brukeren og din kontaktinformasjon
Etter at brukeren er opprettet må du tildele rettigheter til brukeren
Endre til administrator
Du kan endre at en bruker skal få rollen administrator og/eller bestiller. Personen må være registrert som vanlig bruker før du kan følge prosessen under.
Slik endrer du bruker (1:28 min)
Gå til Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du Ny, endre, slette bruker
Huk av for "Jeg vil at en bruker skal få administrator/bestiller-tilgang (krever signatur)"
Når du har fullført skjemaet vil du motta en kvittering på hva du har bestilt og avtalen sendes ut til eSignering, normalt innen én virkedag
Endringene vil være klare en virkedag etter signeringen med BankID er fullført
Tips: Hvis du ikke vet bruker-ID til den som skal slettes finner du en liste over brukere ved å gå til Administrasjon - Administrer - Bruker.
Vanlig bruker
Slik sletter du bruker (1:28 min)
Velg Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du "Ny, endre, slette bruker"
Huk av for "Jeg er administrator og vil slette en bruker"
Bekreft sletting ved å fullføre skjemaet
Tips: Hvis du ikke vet bruker-ID til den som skal slettes finner du en liste over brukere ved å gå til Administrasjon - Administrer - Bruker
Administrator
Slik sletter du administrator (2:14min)
Velg Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du "Ny, endre, slette bruker"
Huk av for "Jeg vil slette eller endre en administrator (krever signatur)"
I steg 1: Fyll inn kontaktinfo
I steg 2: Velg "slette bruker"
I steg 3: Velg å signere med BankID
Steg 4: Dette er en oppsummering hvor du huker av for at du har lest og akseptert vilkårene (etter du har lest dem).
Ferdig! Hva skjer nå?
Når avtalen er klar for signering med BankID får du en e-post og en SMS fra oss. Normalt innen en arbeidsdag.
Avtalen må signeres iht firmaattest.
Tips: Hvis du ikke vet bruker-ID til den som skal slettes finner du en liste over brukere ved å gå til Administrasjon - Administrer - Bruker.
Slette bruker
Det er kun administratorer i nettbanken som kan slette en bruker. Du ser hvem som er din administrator på forsiden til høyre i bedriftsnettbanken.
Velg hva du skal slette:
Forklaring av brukerroller
I bedriftsnettbanken har vi ulike brukerroller som vil bestemme hva personen får tilgang til å gjøre i nettbanken. Merk at man kan ha flere roller i kombinasjon.
- Administrator: Bestemmer alle tilganger og kan administrere brukere
- Bestiller: Kan bestille produkter
- Vanlig bruker: Kan ikke bestille produkter og administrere brukere
Tips! Du ser hvem som er administrator til høyre på forsiden i bedriftsnettbanken.
I bedriftsnettbanken har vi ulike brukerroller som vil bestemme hva personen får tilgang til å gjøre.
Velg det du vil gjøre:
Glemt bruker-ID
Dersom du har glemt din bruker-ID eller ikke får logget deg inn i bedriftsnettbanken kan du bytte nettbank fra privat til bedrift
Klikk "Logg inn" øverst til høyre. Skriv inn fødselsnummeret ditt (11 siffer)
Velg innloggingsmetoden BankID eller BankID på mobil og logg inn
Trykk på knappen "Nettbank Bedrift". Den finner du i høyre kolonne når du er innlogget i den private nettbanken
Du er nå innlogget i bedriftsnettbanken og finner din bruker-ID til høyre på forsiden under navnet ditt. Den består av to bokstaver og fem tall (for eksempel TB12345)
Fra DNB
Hvis du har andre påloggingsmuligheter (for eksempel BankID på mobil), kan du logge deg inn i din private nettbank og få et engangspassord tilsendt på SMS.
Skriv inn ditt fødselsnummer (11 siffer) og velg BankID på mobil eller uten BankID (kodebrikke + personlig kode)
Gå til hovedmenyen og velg Innstillinger - BankID - Nytt personlig passord
Følg fremgangsmåten for å få tilsendt engangspassord på SMS
Her er veiledning med skjermbilder:
Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter kan du ta kontakt med oss på 915 04800.
BankID fra en annen bank
Bruker du BankID fra annen bank må du kontakte banken som har utstedt din BankID. De vil kunne hjelpe deg med å endre passord.
Glemt personlig passord (BankID)
Først trenger vi å vite hvor du har din BankID fra:
BankID
Du starter med å klikke på "Logg inn" øverst til høyre på siden, fyll inn din bruker-ID som består av to bokstaver og fem tall (eksempel: TB12345).
Du kan logge inn med BankID på to måter. Du bytter mellom de to metodene ved å klikke på "Velg annen BankID".
Slik logger du inn i nettbanken (1:27 min)
Med kodebrikke:
- Skriv inn engangskoden på 6 siffer fra kodebrikken
- Skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn
Med BankID-app:
- Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. Har du ikke slått på varslinger må du selv åpne appen
- Godkjenn forespørselen i appen
- Gå til innloggingsvinduet i nettbanken og skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn
Du er nå logget inn i bedriftsnettbanken
BankID på mobil
Slik logger du inn i nettbanken (1:27 min)
Klikk på "Logg inn" øverst til høyre på siden, fyll inn din bruker-ID som består av to bokstaver og fem tall (eksempel: TB12345)
Velg BankID på mobil. Skriv inn ditt mobiltelefonnummer på 8 siffer
Sammenlign referansen i nettleseren med den som fremkommer på telefonen din
Tast inn din egenvalgte ID-pin på 4-8 siffer
Du er nå logget inn i bedriftsnettbanken
OBS: Fra 1. september vil BankID på mobil gradvis fases ut og erstattes med BankID-app.
Fra og med 1. september 2022 vil BankID på mobil gradvis fases ut og erstattes med BankID-appen. Det betyr at du fra denne datoen ikke lenger vil kunne bestille ny BankID på mobil. Kodebrikken vil bestå.
Uten BankID
Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra DNB.
Slik logger du inn i nettbanken (1:27 min)
Velg innloggingen "Uten BankID"
Skriv inn engangskode (seks siffer) fra kodebrikken
Du blir nå logget inn
Vi anbefaler at du logger inn med BankID. Husk at du også kan benytte deg av BankID og BankID på mobil fra annen bank for å logge inn i bedriftsnettbanken.
Det kan være flere årsaker til at du ikke får logget inn.
Velg det som passer:
Aktivere nytt kort
Har du fått nytt kort må dette aktiveres første gang du tar det i bruk. Du kan enten aktivere det i en terminal eller ved å handle på nett.
Fysisk betalingsterminal: Sett kortet inn i terminalen og skriv inn PIN-koden din.
På nett: Godkjenn betalingen med BankID. Handler du på nett og brukerstedet ikke lar deg godkjenne med BankID, så vil ikke kortet aktiveres og betalingen heller ikke kunne gjennomføres.
Tips! PIN-koden finner du i din private nettbank.
Bedriftskort BankAxept/Visa
Om du har glemt PIN-koden til bedriftskortet, finner du den i den private mobil-/nettbanken. Du finner den under Innstillinger og Vise PIN-kode i hovedmenyen.
Du trenger ikke å ha et privat kundeforhold i DNB for å vise PIN-koden til ditt bedriftskort. Alt du trenger er BankID eller BankID på mobil.
Bedriftskort BankAxept/Visa
Det finnes flere måter å sperre bedriftskort:
Privat mobil-/nettbank:
Du kan sperre bedriftskort i den private mobilbanken under valget Meg - Kort, eller i den private nettbanken under Dagligbank og lån - Sperr eller åpne kort.
Du kan logge inn i nettbanken selv om du ikke har privat kundeforhold hos oss.
DNB Bedrift-appen:
Du kan enkelt sperre bedriftskort i DNB Bedrift-appen.
Start en chat med oss:
Logg inn i bedriftsnettbanken og start en chat, så kan vi sperre bedriftskortet ditt.
Merk: Det er kun administrator i nettbanken, daglig leder eller kortholder som kan sperre kort.
Får du ikke logget inn?
Ring oss på +47 915 04800 for å sperre kort.
Bedriftskort BankAxept/Visa
Det finnes to forskjellige debetkort. Et bedriftskort med Visa som man kan bruke til å betale på nett og i utlandet, og et bedriftskort med BankAxept som kan brukes til å sette inn eller ta ut penger.
Velg hva det gjelder:
DNB Corporate Mastercard
Du finner enkelt din PIN-kode i Corporate Card-appen under menyvalget Tjenester.
Du kan også sperre og bestille et nytt kort i appen.
Alternativt kan du ringe DNB Corporate Mastercards sperretjeneste på telefon +47 21 01 50 40.
Hvilket kort gjelder det?
IBAN
IBAN står for International Bank Account Number og er en internasjonal standard for kontonummer.
Slik går du frem:
Du finner IBAN-kontonummer på kontoutskriften eller ved å bruke IBAN-kalkulatoren.
BIC/SWIFT
BIC står for Bank Identifier Code, og er den koden som identifiserer banken. BIC kalles også SWIFT, og er påkrevd ved betaling til en rekke land, og alltid når man bruker IBAN.
BIC/SWIFT-adresser består av 8 eller 11 tegn
DNB sin BIC (SWIFT) adresse er DNBANOKKXXX
Dersom du skal motta penger fra utlandet, eller valuta fra andre i Norge må du oppgi dette til avsender:
Hjelpesider
Nyttige snarveier
Står du fast i nettbanken?
Her finner du enkle steg for steg-guider og videoer på de mest vanlige spørsmålene, innen f.eks:
- Pålogging
- Betaling og dokumentasjon
- Bruker, fullmakt og rettigheter
Endringer på BankID på mobil
Fra 1. september 2022 fases BankID på mobil gradvis ut og erstattes med BankID-appen.
Det betyr at du fra denne datoen ikke lenger vil kunne bestille ny BankID på mobil. Kodebrikken vil bestå.
Kontakt oss
Chat med oss
Chatboten vår Aino svarer på spørsmål hele døgnet.
Åpner du en chat fra nettbanken og Aino ikke vet svaret, får du mulighet til å chatte videre med en rådgiver i bedriftssenterets åpningstider.
Varsel om kritikkverdige forhold
Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler (lover, forskrifter osv.), DNBs skriftlige etiske retningslinjer (Code of Conduct) eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet.
For deg som er døv eller hørselshemmet
Vi er tilgjengelig gjennom digitale tjenester som chat og kontaktskjema i innlogget nettbank, i tillegg til SMS-tjenester.
Dersom dette er tjenester som ikke kan benyttes, kan vi kontaktes på telefon gjennom Teksttelefon 149 (Telenor) Bildetolketjeneste (Nav), og via møtebestillingsskjemaet ovenfor.