Pensjonskonto - bedre oversikt og mer fleksibilitet for dine ansatte

mannutenforkaffebar

Den 1. januar 2021 vil nordmenn som arbeider i privat sektor få en egen pensjonskonto. På denne kontoen samles den pensjonen som arbeidsgiver sparer og det tidligere arbeidsgivere har spart.

Pensjonssending for bedrifter

Er du ansvarlig for pensjonsordningen i din bedrift? I så fall bør du også få med deg sendingen 29. oktober som handler om pensjonskonto som innføres i 2021 – og hvordan denne lovendringen medfører et økt informasjonsansvar for bedrifter. Hvordan kan du bidra til å tette pensjonsgapet mellom kvinner og menn i din bedrift? Vi får besøk av ISS og Aker for å høre hvordan de jobber med kommunikasjon mot sine ansatte.

Dato: Torsdag 29.10.2020
Tid: kl. 09.00 - 09.20
» Les mer og meld deg på her

Hva er pensjonskonto?

Stortinget har vedtatt endringer i innskuddspensjonsloven og innføring av pensjonskonto fra 1. januar 2021. Lovendringen innebærer i hovedsak at du som arbeidsgiver pålegges et økt informasjonsansvar og at dine ansatte skal få mer innflytelse over egen pensjon.

Ved lovendringen vil de ansatte få én konto med all innskuddspensjon både fra nåværende og tidligere arbeidsgivere, og større eierskap til egen pensjon.

Ved å samle alt et sted vil de ansatte få mer pensjon for pengene.

I utgangspunktet blir pensjonskontoen plassert der du som arbeidsgiver har innskuddspensjon i dag, men den ansatte kan selv velge om de vil ha egen pensjonsleverandør.

DNB forklarer pensjonskonto for bedriften

Kort fortalt:

Hva betyr pensjonskonto for din bedrift:
  • Informasjonsansvar
  • Ingen endring i kostnader
Hva betyr pensjonskonto for dine ansatte:
  • De får en konto med all innskuddspensjonen både fra nåværende og tidligere arbeidsgiver
  • Større fleksibilitet og bedre oversikt
  • Lavere kostnader
 

ePensjon

ePensjon tilrettelegger for at du som arbeidsgiver formidler nødvendig informasjon til dine ansatte og dekker bedriftens informasjonsansvar ved Pensjonskonto.

Som bedriftskunde med pensjonsavtale hos oss, skal vi hjelpe både deg og dine ansatte med overgangen til Pensjonskonto. 
 

For dine ansatte

Pensjonskonto er gull for dine ansatte: 
» Les mer om Pensjonskonto på DNB Nyheter

Pensjonskonto for dine ansatte:
» Les mer om Pensjonskonto for ansatte

 

Ofte stilte spørsmål

Hva er pensjonskapitalbevis?

Et pensjonskapitalbevis er oppspart pensjon fra en tidligere arbeidsgiver hvor du hadde innskuddspensjon. Pensjonskapitalbeviset utstedes når du slutter i jobben og inneholder det som arbeidsgiver har betalt inn på din tjenestepensjon mens du har vært ansatt.

Hva må de ansatte gjøre før pensjondkonto kommer?

De trenger ikke gjøre noen ting. Når loven endres og pensjonskonto kommer så vil innskuddspensjon og pensjonskapitalbevis automatisk samles. 

Hvilke muligheter har de ansatte før 1.januar 2021?

  • De kan samle pensjonskapitalbevisene allerede nå for å få lavere kostnader 
  • De kan påvirke hvordan pensjonen spares ved å velge pensjonsprofil
 
Var dette nyttig for deg?