Derfor er pensjonskonto viktig for din bedrift
Bedre oversikt og mer fleksibilitet for dine ansatte.
Hva er pensjonskonto?
1. februar ble egen pensjonskonto innført. Med det vil de ansatte få én konto med innskuddspensjon både fra nåværende og tidligere arbeidsgivere, og større eierskap til egen pensjon.
Hvem får pensjonskonto?
Alle ansatte med en aktiv innskuddspensjon får egen pensjonskonto helt automatisk hos arbeidsgivers pensjonsleverandør.
Hva betyr pensjonskonto for din bedrift?
Lovendringen innebærer i hovedsak at du som arbeidsgiver pålegges et økt informasjonsansvar, og at dine ansatte skal få mer innflytelse over egen pensjon. Endringen vil ikke medføre ekstra kostnader for din bedrift.
Økt informasjonsansvar
Vi har laget en kommunikasjonspakke, for våre pensjonskunder. Med kommunikasjonspakken hjelper vi deg som arbeidsgiver med å ivareta informasjonsansvaret.
Les mer om kommunikasjonspakken her
Dine ansatte får mer innflytelse over egen pensjon
I utgangspunktet blir pensjonskontoen plassert der du som arbeidsgiver har innskuddspensjon i dag.
Med det vil:
- du og dine ansatte mulighet til å velge mellom flere pensjonsprofiler med sikkerhetsmekanismer som vil gi en god og trygg pensjonsforvaltning gjennom hele livet.
- det være enklere for deg som arbeidsgiver å kommunisere med dine ansatte om pensjon dersom de forblir i bedriftsvalgt løsning.
Dine medarbeidere kan også selv velge hvordan pengene investeres, utover de valgene som er tilgjengelig via arbeidsgivers avtale. Velger dine ansatte dette løsrives selve sparingen fra innskuddspensjonen og de ansatte tar egne valg både for forvaltningen og plasseringen. Dette kaller vi i DNB, Pensjonskonto Flex.
Webinar - Nå kommer pensjonskonto!
For at du som arbeidsgiver skal være best mulig forberedt til innføringen av pensjonskonto har vi her samlet nyttig informasjon.
I disse sendingene vil du få tips til hva du som arbeidsgiver skal tenke på og hva slags informasjon som blir sendt ut til dine ansatte fra oss i DNB.
DNB forklarer pensjonskonto for bedriften
Ofte stilte spørsmål om pensjonskonto
Et pensjonskapitalbevis er oppspart pensjon fra en tidligere arbeidsgiver hvor du hadde innskuddspensjon. Pensjonskapitalbeviset utstedes når du slutter i jobben og inneholder det som arbeidsgiver har betalt inn på din tjenestepensjon mens du har vært ansatt.
I utgangspunktet blir pensjonskontoen plassert der du som arbeidsgiver har innskuddspensjon i dag, men den ansatte kan selv velge om de vil ha egen pensjonsleverandør.
De ansatte kan lese mer om pensjonskonto her
Avtaler som ikke kan inkluderes i egen pensjonskonto er:
- Offentlig tjenestepensjon (KLP, SPK)
- Avtalefestet pensjon (AFP)
- Ytelsespensjon
- Hybridpensjon
- Fripoliser
- Pensjonsbevis
- Enkelte individuelle pensjonsavtaler
- Innskuddspensjon under utbetaling og egen pensjonssparing
Se Norsk pensjon for mer informasjon.
Hvis den ansatte har flere aktive innskuddspensjonsavtaler, vil pensjonskontoen bli etablert hos den arbeidsgiveren man har høyest oppspart kapital hos.
Vi anbefaler å sjekke Norsk Pensjon og eventuelt igangsette overføring til DNB hvis det er ønskelig.
Når den ansatte slutter blir det opprettet et pensjonskapitalbevis. Når ny arbeidsgiver registrerer den ansatte i sin pensjonsavtale vil flytting av pensjonskapitalbeviset automatisk starte.
Din bedriften forholder seg kun til DNB som pensjonsleverandør.
Administrasjonskostnaden for ansatte som velger egen leverandør vil bli fakturert fra DNB som tidligere, men overført til valgt leverandør.
Det kan lønne seg å endre pensjonsprofilen
Valgene dine ansatte tar i dag kan bety mye for fremtiden. De bør derfor velge en pensjonsprofil som passer for dem.
Pensjonskonto er gull for pensjonssparingen
Bedre oversikt og mer effektiv forvaltning gjør pensjonskonto til en knallgod nyhet, mener pensjonsekspert.