Flerer kort

Hvordan sperre og bestille kort?

Er kortet ditt tapt må det sperres umiddelbart. Du kan sperre og bestille kort på følgende måter: 
  • Nettbank: i vår Chatbot eller under Mine kort
  • Mobil: i mobilbanken under Meg - Kort 
Alternativt kan du ringe oss på (+47) 915 04800. 

» Logg inn for å sperre og erstatte kort her

Kortet mitt går snart ut på dato. Hva gjør jeg?

Kortet ditt er gyldig til og med siste dag i den utløpsmåneden som står på kortet. (Som eksempel: Utløpsdato 03/19 vil si at du kan bruke kortet til og med 31. mars 2019).

Vi sender automatisk nytt kort i posten i god tid før utløpsdato og du bør senest ha mottatt dette 30 dager før kortet ditt utløper.
 

Ofte stilte spørsmål om kort

Prisliste kort og betaling

Som kunde i DNB får du et gratis grunntilbud som består av konto, nettbank og mobilbank. Se prislisten for priser på daglige banktjenester som nettbank, mobil, kort og konto.

» Prisliste for kort og betaling

Årspris bankkort

Årsprisen for ditt bankkort belastes kontoen din første virkedag i nytt kalenderår, det vil si i begynnelsen av januar. Bestiller du nytt bankkort i løpet av året vil du ikke belastes full årspris, men en redusert pris som gjelder for resten av året. Redusert årspris belastes påfølgende måned av bestilling av kort.
 
 
Har du flere bankkort? 
Husk at du må betale årspris for alle, også tilleggskort. Se prislisten. Hvis du ikke lenger har behov for alle, ta kontakt med oss på chat eller telefon 915 04800, så hjelper vi deg med å melde ut dem du ikke bruker. Da sparer du kostnader. 
 

Jeg har glemt PIN-koden min. Hva gjør jeg?

Du finner PIN-koden til kortene dine under Dagligbank og lån og PIN-kode i nettbanken.

» Logg inn for å finne PIN-koden din

Hvordan bestiller jeg nytt kort?

Dette ordner du i nettbanken din.

Her kan du se hvordan du bestiller nytt kort i nettbanken.

Nytt bankkort mottar du normalt i løpet av en uke. Du bruker ditt gamle kort helt til du begynner å ta i bruk det nye.

Tips: Du kan også bestille kort og finne PIN-koden til kortene dine i mobilbanken.

Hvordan sperrer jeg kort?

Er kortet ditt tapt må det sperres umiddelbart. Du kan sperre og bestille kort på følgende måter: 
  • Nettbank: i vår Chatbot eller under Mine kort
  • Mobil: i mobilbanken under Meg - Kort
Alternativt kan du ringe oss på (+47) 915 04800.

» Logg inn for å sperre og erstatte kort

Jeg har funnet igjen kortet, kan jeg åpne det igjen?

Det er mulig å åpne et sperret debetkort i mobilbanken om du valgte å sperre debetkortet som "mistet" og du ikke har bestilt nytt kort. 

Logg inn i mobilbanken og velg Meg - Kort - Velg kortet - Huk av Sperr. Får du ikke åpnet kortet i mobilbanken må du bestille nytt. Dette kan gjøres i nett- og mobilbanken. 

NB: Mastercard kan ikke åpnes. Nytt kort bestilles automatisk når kortet sperres.

Hvordan reklamerer jeg på ukjente korttransaksjoner?

Du finner reklamasjonsskjema i nettbanken din. Gå til Dagligbank og lån og Mine kort. Beløpene må være bokført (ikke reservert) på din konto før du kan reklamere. Fyll ut skjema og reklamasjonsavdelingen vil ta kontakt med deg så fort de har startet behandling av saken din.

Husk å sperre kortet ditt i nett- eller mobilbanken. Du kan også ringe oss på (+47) 915 04800. 

» Logg inn for å sperre og erstatte kort

Hvordan bestiller jeg kort til en disponent på konto?

Først må du legge til disponenten i nettbanken (fullversjonen) under fanen Dagligbank og lån og Disponenter. Kontoeier eller disponenten kan så bestille nytt kort i nettbanken under Dagligbank, Bestille kort og Bestille nytt/ekstra bankkort. Deretter sendes kortavtalen til elektronisk signering i nettbanken til begge parter. 
Hvis ikke begge har BankID blir avtalen sendt per post.

Jeg har endret navn. Hvordan får jeg nytt kort?

Vi oppdaterer regelmessig våre systemer etter Folkeregisteret. Du kan kontakte oss på telefon 915 04800 eller starte chat fra innlogget nettbank for å sikre at vi har fått ditt nye navn før du bestiller nytt kort. Husk at du må på bankkontor for å endre signatur på kortet ditt.

Hvor lang tid tar det før jeg mottar nytt kort i posten?

Nytt bankkort mottar du normalt i løpet av en uke. Du bruker ditt gamle kort helt til du begynner å ta i bruk det nye.

Hva er beløpsgrensen på kortet mitt?

Du finner beløpsgrensen for bruk av kort i prislisten.

Hvordan aktiverer jeg kontaktløs funksjon i kortet?

Hold kortet inntil terminalen – da får du beskjed om å stikke det inn og taste PIN-kode. Deretter er kortet klart for kontaktløs betaling.

Kortet mitt har blitt sperret grunnet feil PIN-kode. Hva gjør jeg?

Debetkort sperres midlertidig hvis du har tastet feil PIN-kode fire ganger. Du må vente minst 24 timer før du forsøker på nytt. Dersom du har fått ditt Mastercard midlertidig sperret grunnet feil PIN må du kontakte oss.

» Logg inn i nettbanken for å finne PIN-koden din
 

Unngå overraskende gebyrer og valutasmell på utenlandsturen

familie på tur
Betale i lokal valuta? Ta ut valuta i Norge eller i utlandet? Får du brukt kort dit du skal – og koster det penger? Og hvor mye kontanter bør du ha? Les svarene fra ekspertene her.

» Les mer om bruk av kort i utlandet

Kort og valuta

Er det regionsperre på kortet mitt?

Nei, vi har ingen regionsperre på kortene våre og du vil kunne bruke kortet uansett hvor du befinner deg i verden.

Hvilken valuta bør jeg betale med i utlandet?

Vi vil råde deg til å velge belastning i lokal valuta ved bruk av kortet i utlandet, selv om brukerstedet spør om du vil ha beløpet i norske kroner. Visa/Mastercard omregner valutabeløpet til norske kroner etter dagsaktuell kurs tillagt 1,95 %. Brukerstedet bestemmer selv hvilke omregningskurs de skal benytte for norske kroner, og er som oftest dyrere enn banken.

Netthandel

Hva er CVV2/CVC2 og hvor finner jeg koden?

Når du handler med Visa eller Mastercard på nett kan du bli spurt om å oppgi CVV2/CVC2-kode sammen med kortnummer og utløpsdato på kortet ditt. Koden er de tre siste sifrene som er trykket i signaturfeltet på baksiden av kortet ditt.

Hvorfor må jeg bruke BankID ved netthandel?

Våre kortholdere er beskyttet med betalingsløsningene Verified by Visa og Mastercard SecureCode. Løsningene er utviklet for tryggere handel på internett og benytter din BankID for legitimering. Du vil kjenne igjen BankID-bildet fra innloggingen i din nettbank.
 

Se hvordan du bestiller bankkort i nettbanken

Se hvordan du overfører til Mastercard

 

PIN-kode

Jeg har glemt PIN-koden min. Hvor finner jeg den?

Du finner PIN-koden til kortene dine i nettbanken under Dagligbank og lån og Vise PIN-kode.

Kan jeg endre PIN-koden min?

Nei, det er ikke mulig å endre PIN-kode på kortet ditt selv.

Kan jeg ha samme PIN-kode på alle kortene mine?

Ja, dersom du har kundeprogram har du felles PIN-kode på alle kort.

Beholder jeg PIN-koden når jeg erstatter kortet mitt?

Ja, når du erstatter kortet vil PIN-koden følge det nye kortet.

Uttak

Hvor mye kan jeg ta ut i DNBs minibanker?

Maks uttaksbeløp i DNBs innendørsautomater er 20.000 kroner pr 4 dag.

Hvor mye koster det å ta ut penger i minibank?

I prislisten finner du informasjon om hvor mye det koster å ta ut penger i minibank.

» Se prislisten

Hvor har DNB minibanker?

Du finner oversikt over våre minibanker her.

Hvor mye kan jeg ta ut i utenlandske minibanker?

Du finner beløpsgrensen for uttak i minibank i vår prisliste her.
 

Transaksjoner og reservasjoner

Hva betyr det at en transaksjon er reservert?

Når du handler med kortet ditt undersøkes det  om det er dekning på konto, og beløpet du handler for reserveres. Ditt disponible beløp blir nedjustert, mens bokført saldo forblir uendret. Når transaksjonen belastes din konto blir saldo redusert og reservasjonene slettes.

Når bokføres en transaksjon?

Normalt vil bokføring skje neste virkedag. Har du brukt Visa kortet ditt, for eksempel i utlandet, kan det ta litt lenger tid. Etter bokføring vil detaljer om brukerstedet vises.

Jeg har blitt belastet fra et ukjent firma. Hva gjør jeg?

Ta umiddelbart kontakt med DNB på 915 04800 eller chat for sperring av kort dersom du oppdager uregelmessigheter eller misbruk på din konto.

Hvordan reklamerer jeg på en transaksjon?

Du finner reklamasjonsskjema i nettbanken din under Dagligbank og lån og Mine kort.  Velg snarvei Reklamasjon på ukjente korttransaksjoner. Beløpene må være bokført (ikke reservert) på din konto før du kan reklamere. Reklamasjonsavdelingen vil ta kontakt med deg så fort de har startet behandling av saken din.

Hvor finner jeg kvittering fra en Visa-transaksjon?

Du finner kvittering for korttransaksjoner i nettbanken din ved å gå til Dagligbank og lån og Min Økonomi. I Min Økonomi kan du velge periode du ønsker å søke for, enten måned eller år. Når du har funnet transaksjonen du leter etter, trykker du på tannhjulet til høyre for å se detaljer og skrive ut kvittering.  

Hva er forskjellen på disponibel og bokført saldo?

Disponibel saldo viser hva du har på konto til en hver tid og er alltid oppdatert med alle transaksjoner på konto, også de reserverte. Bokført saldo oppdateres derimot kun èn gang i døgnet.

Mastercard

Hvordan endrer jeg kredittgrensen min?

Ønsker du å redusere din kredittgrense må du ta kontakt med oss på telefon eller via chat.
 
Ønsker du å øke kredittgrensen kan du søke om kredittforhøyelse innlogget i nettbanken.
 

Hvordan avslutter jeg mitt Mastercard?

Ønsker du å avslutte ditt Mastercard må du ta kontakt med oss på telefon eller via chat.

Kan jeg opprette eFaktura på Mastercard?

Dersom du ønsker å motta faktura elektronisk, må du opprette eFaktura. For ny eFaktura-avtale går du til Dagligbank og lån og AvtaleGiro og eFaktura, deretter Meld inn ny avtale. Skriv inn DNB og trykk Søk. Velg deretter mottaker som starter med de samme fire sifrene som i ditt personlige kontonummer. Kontonummeret er også din eFakturareferanse og dette kontonummeret finner du på siste tilsendte faktura, eller i nettbanken under Mine kort.

Har jeg reiseforsikring i mitt Mastercard?

I DNB Mastercard er reiseforsikring inkludert, når minimum 50% av reisens transportkostnader er forhåndsbetale med kortet. Forsikringen dekker hele husstanden eller inntil tre medreisende.

Hva menes med 45 dager rentefri kreditt?

Har du valgt forfallsdato den 15., vil du motta faktura på alt du har brukt kortet til i måneden før. Fakturaen produseres ca. 15 dager før forfall. Bruker du kortet dagen etter fakturering, oppnår du 45 rentefrie dager. Bruker du kortet dagen før, oppnår du 15 rentefrie dager.

Hvordan betaler jeg inn ekstra til Mastercardet?

Du kan betale inn ekstra til Mastercardet i nettbanken under Dagligbank og lån og Mine lån og kredittkort, deretter Ekstra innbetaling.

Hvordan betale mer enn minstebeløpet på fakturaen?

Minste månedlige beløp er 3% av utestående saldo, minimum 200 kroner. Dersom du ønsker å betale et større beløp, kan endre beløpet selv når du godkjenner fakturaen.
 
rabatter

Supertilbud

Supertilbud er eksklusive tilbud til deg med Mastercard fra DNB. Sende <SUPERTILBUD> til 04800. Da får du varsel på SMS hver gang det er Supertilbud.

» Les mer om Supertilbud her
dama i paris

Eurobonus

Få SAS EuroBonus-poeng når du bruker ditt Mastercard fra DNB. Logg deg inn for å oppgradere ditt Mastercard.

» Les mer og oppgrader ditt Mastercard
 

Supertilbud

Hva er supertilbud?

Supertilbud er eksklusive tilbud til deg med ett privat Mastercard fra DNB. Rabatten får du ved å betale med Mastercard fra DNB. Hver måned gir vi deg 20-30 % rabatt i kjente butikker og nettbutikker.

Hvor ser jeg at rabatten er trukket fra?

Rabatten trekkes automatisk fra på neste Mastercard-faktura. Rabatten vil også fremkomme i nettbanken din under «Mine lån og kredittkort».

Hvilke kort gir rabatt?

Student Mastercard (Hvitt kort), Leve Mastercard (Sølv- og Grønne kort), SAGA Gull Mastercard, SAGA Platinum Mastercard, Private Banking Mastercard og DNB Mastercard.

NB: Gjelder ikke DNB Corporate Mastercard (kort til bedriftsmarkedet for firmarelaterte utgifter).


Gjelder Supertilbud også på tilbudsvarer?

Rabattene gjelder for hele kjøpet, også allerede nedsatte varer.

Gjelder Supertilbud i nettbutikker?

Du kan lese mer om vilkår under det konkrete tilbudet på dnb.no.

Jeg ønsker å motta informasjon om fremtidig Supertilbud

Send <SUPERTILBUD> til 04800, så sender vi deg en SMS hver gang det er Supertilbud.

EuroBonus

Hvordan oppgraderer jeg til SAS EuroBonus?

Du oppgraderer ditt Mastercard ved å logge deg inn her

Dersom du har et Mastercard merket FIRMA, kontakt oss på 915 04800 og vi vil hjelpe deg å komme i gang.

Hvor kan se mine opptjente SAS EuroBonus poeng?

Opptjente SAS EuroBonus Ekstrapoeng fremkommer på Mastercard fakturaen fra DNB.

I tillegg vil du se din totale SAS EuroBonus poengopptjening på SAS sine EuroBonus medlemssider og i SAS appen. Her vil poengene fremkomme under navnet «DNB Rewards».

Når vil jeg motta velkomstpoengene?

Velkomstpoengene mottas først ved første varekjøp på kortet.

Hvor mange poeng får jeg?

I tillegg til at du får Ekstrapoeng for alle kjøp hvor Mastercard benyttes i Norge og i utland, vil du ved bestilling av Mastercard SAS EuroBonus få en sum velkomstpoeng.

Må jeg være medlem av SAS Eurobonus?

Ja. Dersom du ikke har medlemskap hos SAS EuroBonus fra før, vil DNB sørge for å melde deg inn når du bestiller SAS EuroBonus på ditt Mastercard. Poengene som opparbeides når kunden handler med Mastercard, kaller vi Ekstrapoeng.

Får jeg poengopptjening på tilleggskort?

Ja, eventuelle tilleggskort tilknyttet hovedkort blir automatisk innmeldt og poengopptjening skjer også på tilleggskort. Poengopptjening på tilleggskort blir godskrevet hovedkortholders Mastercard-konto.