Kontanttjenester i butikk

Kontanttjenester i butikk
Fra 1.juli opphører banktjenester via Posten. Det betyr at du ikke lenger kan ta ut eller sette inn kontanter, eller betale regninger på Postkontor eller Post i Butikk lenger.

Posten-avtalen forlenges med to måneder - utrulling av Kontanttjenester i butikk går som normalt

Som kommunisert i april 2019, har DNB inngått avtale med BankAxept og Vipps om ny løsning for kontanttjenester i dagligvarebutikker. Dette innebærer også at bankens avtale om enkle banktjenester gjennom Postens distribusjonsnett vil utløpe. Nå forlenges denne avtalen til 31. august 2020. Alle banktjenester unntatt valutatjenester og giro innbetaling blir videreført. 

Forlengelsen av Posten-avtalen påvirker ikke den pågående utrullingen av «Kontanttjenester i butikk», som gjør det mulig for både privat- og bedriftskunder å ta ut og sette inn penger fra dagligvarebutikker.

» Her kan du lese mer 


DNB har inngått en avtale med BankAxept/Vipps om en ny og spennende løsning for innskudd og uttak av kontanter i dagligvarebutikker: Kontanttjentester i butikk.

Slik kan du sette inn og ta ut kontanter i butikk

Med den nye løsningen kan person- og bedriftskunder sette inn og ta ut kontanter i dagligvarebutikkenes bankterminaler. Du må identifisere deg med bankkort (BankAxept) og PIN-kode. Maksbeløp per transaksjon er 20 000 for innskudd og 10 000 for uttak.
 

Hvordan fungerer det?

  1. Se etter skilt med Kontanttjenester i butikk. Si fra at du ønsker å sette inn penger eller ta ut penger.
  2. Tæpp eller sett inn BankAxept-kortet ditt i betalingsterminalen og tast PIN-koden din.
  3. Sjekk at beløpet du setter inn eller tar ut stemmer. Da er kontantene i boks!
 

BankAxept presenterer kontanttjenester i butikk

Kort om tjenesten

  • Maksimalt innskudd er 20.000,-, uttak 10.000,-. 
  • Du må ha med kortet ditt og taste PIN-kode hver gang. 
  • Du kan ta ut/sette inn på kontoen som er knyttet til kortet. 
  • Følger butikkens åpningstider. Du trenger ikke handle for å bruke tjenesten. 
  • Du kan tæppe, uansett beløp. 
 

Ny løsning for kontanttjenester i butikk

Hvordan fungerer "Kontanttjenester i butikk"?

Med "Kontanttjenester i butikk" kan kundene på en enkel måte sette inn og ta ut kontanter via dagligvarebutikkenes bankterminaler. Løsningen krever at kundene må identifisere seg med bankkort og pinkode. Bankkortet må være merket med BankAxept. Dette sikrer at pengene går inn eller ut fra riktig konto, og gjør det mer trygt for kundene med tanke på personvern, svindel og identitetstyveri. I tillegg blir det vanskeligere for kriminelle å hvitvaske penger.

Hvor vil "Kontanttjenester i butikk" være tilgjengelig?

Den nye løsningen, "Kontanttjenester i butikk", vil ved oppstart våren 2020 være tilgjengelig i alle MENY- og KIWI-butikker, de fleste SPAR-butikkene og enkelte Joker-butikker over hele landet. I tillegg vil DNB fortsatt være fysisk tilstede landet rundt med 57 bankkontorer, og kundene kan sette inn og ta ut kontanter gjennom ca. 216 automater, fordelt på omtrent 100 lokasjoner.

Bedriftskunder kan benytte seg av Kontanter i butikk, nattsafe eller bestille kontanttjenester av Loomis/Nokas. Cirka 98 prosent av befolkningen vil bo i en kommune med tilgang til minst én "Kontanttjenester i butikk". Trolig vil antall butikker og banker som kobler seg på løsningen øke.

Hva med ikke-digitale kunder?

For kunder som ønsker å betale regninger eller benytte andre manuelle banktjenester de tidligere har fått gjennom Posten/Post i butikk, henviser vi til nettbank og mobilbank.

DNB ønsker å legge til rette for at alle våre kunder kan ta hånd om sin egen økonomi. Dette gjelder også kunder som ikke har mulighet til å benytte digitale banktjenester. Gjennom konseptet "Bank uten internett" tilbyr vi derfor brevgiro, avtalegiro, kontofon, kontoutskrift i posten, telegiro og SMS-tjenester. DNB har også opprettet et direktenummer der ikke-digitale kunder kan komme direkte til en kunderådgiver som kan hjelpe dem.

Priser for "Kontanttjenester i butikk"

Ved bruk av "Kontanttjenester i butikk" må personkunder betale 10 kr for kontantuttak. Innskudd er derimot gebyrfritt. Dette er samme som prisen for å benytte minibank og innskuddsmaskin, og er billigere enn gebyrene gjennom Posten/Post i Butikk. Bedriftskunder må betale 10 kr for kontantuttak og 75 kr for kontantinnskudd.
Se også: DNB-appen, SMS-tjenester, VippsBankID, Hjelp og kundeservice