Eierskifte
Eierskifte kan oppstå ved kjøp eller salg av bedrift, generasjonsskifte, nye eiere eller endring i eierandel – her er alt du trenger å vite.
Eierskifte steg for steg
Meld endringer til Brønnøysundregistrene
For at vi skal kunne gjennomføre eierskifte må Brønnøysundregisteret være oppdatert med nytt styre. Endringene meldes til Brønnøysundregisteret
Oppdater Aksjonærregisteret
Skatteetaten må ha informasjon om de nye aksjonærene. Endringene meldes til Altinn
Firmaattesten må være oppdatert
Før vi kan gjennomføre endringer må også firmaattesten være oppdatert.
Vi i DNB må også få beskjed om eierskifte. For at vi skal kunne gjøre nødvendige endringer i våre systemer har vi behov for følgende dokumentasjon:
Kopi av aksjonærregisteroppgave innsendt til Aksjonærregisteret
Kopi av signert kjøpekontrakt, generalforsamlingsprotokoll eller gavebrev
mellom kjøper og tidligere eier av selskapet
Slik gir du beskjed til oss:
1. Trykk på "meld inn eierskifte" knappen nedenfor
2. Logg inn med ditt fødselsnummer (11 siffer) og BankID fra DNB eller hvilken som helst annen norsk bank
3. Fyll inn informasjonen og last opp riktig dokumentasjon
Eierskifte må være gjennomført før ny eier får tilgang til konto og nettbank.
Ny eier vil motta en e-post fra oss når vi har oppdatert selskapet i henhold til offentlige registre og tilsendt dokumentasjon.
Når du får tilbakemelding fra oss på at eierskifte er gjennomført, kan du registrere ny bruker i nettbanken, bestille kort og andre tjenester.
Dette gjøres ved å bestille bedriftsnettbank
Tips!
Når du skal opprette nye tilganger i nettbanken, benytt også anledningen til å rydde i eksisterende tilganger. Erfaring viser at det ofte kan bli liggende igjen tilganger som er gått ut på dato. Slett personer som ikke skal ha tilgang til nettbanken. Hvis disse personene har tilhørende bankkort blir dette automatisk fjernet.
Dette kan du få hjelp til allerede nå ved å starte en chat med en rådgiver i nettbanken eller ved å ringe oss på 915 04800.
Viktig informasjon!
Ikke overlat kredittkort og kodebrikke til ny eier. Disse er personlige.
Ny eier må bruke egen kodebrikke for tilgang til bedriftens kontoer og bestille eget kort.
Ofte stilte spørsmål om eierskifte
Et eierskifte oppstår når neste generasjon skal overta, eller når bedriften selger hele eller deler av virksomheten. Når bedriften gjør endringer på eiersiden, trenger både banken og Brønnøysundregistrene beskjed om dette.
Endringene må være oppdatert i firmaattesten før vi kan gjennomføre eierskifte.
Dette må du sende inn til oss:
- Kopi av signert kjøpekontrakt mellom kjøper og tidligere eier av selskapet
- Kopi av oppdatert aksjeeierbok
- Kopi av firmaattest
- Kopi av organisasjonskart/oversikt over eierstruktur
Merk! Dersom eierskifte gjelder 70 prosent eller mer av bedriften, blir du også bedt om å fylle ut og laste opp et vedlagt bedriftskundeprofil-skjema.
Du får beskjed fra oss så snart alt er i orden og informasjonen er oppdatert hos oss.
For at prosessen skal gå så raskt som mulig er det viktig at du sender inn riktig dokumentasjon med en gang. Skulle vi trenge noen tilleggsopplysninger vil vi ta kontakt med deg på oppgitt e-post.