Spørsmål og svar om billeasing

Før bestilling av bil

Kan jeg kun velge mellom disse bilene?

Vi har valgt ut et knippe biler som vi har tilpasset for at du skal få en best mulig bil til en best mulig pris. Skulle du ha behov som ikke dekkes av disse bilene, så har vi over 1000 biler du kan beregne tilbud på i vår kalkulator på www.autolease.no.

Hvor og når henter vi bilen?

Bilen leveres fra din nærmeste merkeforhandler. Ønsker du en spesifikk forhandler kan du legge inn ønske om det i kommentarfeltet.

Alle våre utvalgte bilmodeller bestilles helt nye fra fabrikk, og det må derfor påberegnes noe leveringstid.

Leveringstider på de ulike merkene er:
Alle Volvo og BMW
6-8 uker
Nissan Qashqai 8-10 uker
Alle Mazda og Ford 8-12 uker

Kan jeg få et erstatningskrav når jeg leverer tilbake bilen?

Dessverre hender det at enkelte brukere av leasingbilen er røffere enn det som er normalt. Skader og slitasje utover normal slitasje, må bruker av bilen ta på sin kappe. Dette fordi unormal slitasje ansees som erstatning for de skader leasingselskapet ikke forventer skal inntreffe ved normal bruk, gitt avtalt leasingperiode. Dersom man eier biler og selger disse bilene selv, vil denne kostnaden fortsatt være der, men skjult i en lavere oppnådd salgspris for bilen.

Som unormal slitasje, regnes ofte:
  • Knust eller sprukket glass
  • Unormal lukt
  • Skader der det må lakkes for å hindre rust
  • Skader i frontrute som ikke godkjennes av Biltilsynet
  • Dekk med ulovlig mønsterdybde
  • Ikke utført service i henhold til serviceheftet

Se for øvrig NAF sin vurdering

Kan vi bestille flere biler?

Det er fullt mulig å bestille flere biler. Det er ditt firmas kredittverdighet som avgjør om dette er økonomisk mulig for din bedrift.

Hva er årlig kjørelengde?

Årlig kjørelengde er det antallet km du forventer å kjøre per år. En ordinær bil i næring går ofte rundt 20.000km per år. Ønsker du en kortere eller lengre kjørelengde kan du notere dette i kommentarfeltet.

Jeg kjører over 20 000 km i året, hvorfor kan jeg ikke få det valget?

Alle våre tilbud er satt opp med 20.000 km per år. Ønsker du en annen kjørelengde kan du kommentere dette i kommentarfeltet, så får du et oppdatert pris i henhold til din ønskede kjørelengde.

I leieperioden

Kan jeg endre kjørelengde underveis?

Om din faktiske kjørelengde skulle avvike fra det du valgte ved bestilling kan dette endres underveis ved å rekalkulere leasingen til den nødvendige kjørelengden. Kjører du lenger enn den avtalte totale kjørelengden vil du få kostnaden for overkjørte kilometer ved innlevering.

Kan andre enn leietaker kjøre bilen?

Det er ingen begrensninger på hvem som kan kjøre bilen, gitt at sjåfør har gyldig førerkort.

Hva skjer hvis jeg skader bilen?

Ta kontakt på 06007. Vi vil da være behjelpelige med å finne fram til den gunstige måten å reparere din skade, også i sammenheng med egenandeler på forsikring.

Må jeg ta service hos merkeverksted?

Alle bilene har en service- og vedlikeholdsavtale inkludert som er koblet opp mot merkeverkstedene. Dette gjør at du får alt inkludert til en gunstig pris og med sikker kvalitet.

Kan jeg beholde bilen lengre enn avtalt?

Vi er fleksible i forhold til forlengelser av avtalene våre.

Må jeg betale for et nytt dekk hvis jeg punkterer i perioden?

Alle våre biler leveres med sommer og vinterdekk inkludert leien. Du må selv dekke kostnadene ved utskifting av slitte  / skadete dekk som ikke inngår i normal slitasje, eller tilfredsstiller krav som:
  • På sommerdekk er minimumskravet til mønsterdybde 1,6 mm.
  • På vinterdekk er minimumskravet til mønsterdybde 3 mm.
  • Det skal være minimum mønsterdybde over ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets.

Kan jeg avslutte leieforholdet før det har gått 36 mnd?

Det er mulig å avvikle en avtale før det har gått 36 mnd, men dette vil som oftest ikke være økonomisk gunstig.

Slutt på leieperioden?

3 mnd før bilen skal leveres blir det sendt ut brev med informasjon om innleveringsrutiner.

Autolease samarbeider med NAF i forbindelse med innlevering og taksering av biler. Når kontrakten utløper og bilen skal leveres bestiller du time hos nærmeste NAF kontor og avtaler tid for både taksering og innlevering. Ring og bestill time hos NAF i god tid før bil skal leveres på telefon 08505.
Oppgi at du er autolease kunde og at det gjelder innlevering av leasingbil.

Hva må jeg gjøre før jeg leverer bilen tilbake?

  • Bilen skal være normalt rengjort ut- og innvendig
  • Alt utstyr som fulgte bilen som ny skal følge med ved innlevering, inkludert sommer- og vinterhjul (også de som eventuelt ligger på dekkhotell)
  • Husk alle nøkler, eventuelle koder samt serviceheftet
  • Hvis du har bombrikke, husk å fjerne den
  • All dekor/reklame skal fjernes før innlevering
  • Ta med avslutningsbrev som dere har mottatt ca 3 mnd før dato for innlevering
  • Foreskrevne servicer og eventuelle reparasjoner som dekkes av service-/vedlikeholdsavtale skal være gjennomført i god tid før bil skal leveres
  • For å unngå unødvendig påkost anbefaler vi kundene våre å ta en garantiutløpstest hos autorisert merkeforhandler
  • Hvis bilen blir levert etter avtalt innleveringsdato, blir overskytende dager fakturert
Spørsmål vedr innlevering av bil kan rettes til mailadresse avslutning@autolease.no eller på telefon 06007.

Leieperioden nærmer seg slutten, hvor skal jeg levere bilen?

Når kontrakten utløper og bilen skal leveres bestiller du time hos nærmeste NAF kontor og avtaler tid for både taksering og innlevering. Ring og bestill time hos NAF i god tid før bil skal leveres på telefon 08505.

Opplysninger som må oppgis til NAF ved bestilling av time:
•    Oppgi at du er DNB kunde
•    At oppdraget gjelder innlevering av leasingbil
•    Hvilket senter som passer for deg