Du må oppdatere din kundeinformasjon
Det er viktig at informasjonen vi har om deg er korrekt og oppdatert. Derfor må du legitimere deg på nytt.
Så enkelt er det å legitimere seg på nytt (1:37)
For de fleste vil det raskeste være å legitimere seg med BankID-app.
For å legitimere seg med BankID-app trenger du:
- gyldig pass eller
- norsk nasjonalt ID-kort eller ID kort fra EU/EØS land
BankID-appen krever at du har oppdatert telefonen din:
- iPhone må være iOS 13 eller nyere
- Android må være 7.0 eller nyere
Har du ikke mulighet til å bruke BankID-app eller mangler gyldig pass og ID-kort, er du velkommen til å legitimere deg på et av våre kontorer.
BankID-App: logger du inn i nettbank med mobil, legitimerer du deg slik:
BankID-appen er din digitale kodebrikke. Den lastes ned fra App Store for Apple Iphone eller Google Play for Android-telefoner. Du finner appen ved å søke etter "Bankid". Har du allerede lastet den ned kan du gå videre til neste steg.
Når du har lastet ned BankID, trenger ikke å bruke tid på å aktivere BankID-appen. Den er allerede klar for å gjøre digital ID-sjekk.
Husk at appen krever at du har oppdatert telefonen din:
- iPhone må være iOS 13 eller nyere
- Android må være 7.0 eller nyere
Med gyldig legitimasjon for legitimering med BankID-app menes:
- norsk eller utenlandsk pass.
- norsk nasjonalt ID-kort og ID kort fra EU/EØS land
Husk!
- Legitimasjonens utløpsdato må ikke være passert
- Nødpass godkjennes ikke
Slik legitimerer du deg med mobilen (1:23)
Du finner også en veiledning tilgjengelig her.
Appen ber deg velge hvilken legitimasjonstype du har: du kan bruke pass eller norsk nasjonalt ID-kort.
Les av passet ditt med mobilen. Plasser bildesiden i passet ditt innenfor den hvite rammen på mobilskjermen. Bruk hjelpelinjene for rett plassering.
Det vil lyse grønt på koden nederst i passet når den er riktig plassert.
Lukk passet ditt. Plasser telefonen din over passet. Det kan være lurt å fjerne eventuelle deksler først.
Passet vil automatisk starte å lese av elektronisk. Beveg litt på telefonen til du ser at passet leses.
Skann ansiktet ditt. Har du briller, kan du beholde de på.
Telefonen vil varsle om du er for langt unna eller for nærme.
Når bildet blir tatt kommer det blinkende farget lys.
Ferdig! Informasjonen din sendes til oss.
BankID-app: logger du deg inn i nettbank med PC, legitimerer du deg slik:
BankID-appen er din digitale kodebrikke. Den lastes ned fra App Store for Apple Iphone eller Google Play for Android-telefoner. Du finner appen ved å søke etter "Bankid". Har du allerede lastet den ned kan du gå videre til neste steg.
Når du har lastet ned BankID, trenger ikke å bruke tid på å aktivere BankID-appen. Den er allerede klar for å gjøre digital ID-sjekk.
Husk at appen krever at du har oppdatert telefonen din:
- iPhone må være iOS 13 eller nyere
- Android må være 7.0 eller nyere
Husk!
- Legitimasjonens utløpsdato må ikke være passert
- Nødpass godkjennes ikke
Slik legitimerer du deg med PC og mobil (1:42)
Logger du inn med PC i nettbank vil du få beskjed om å skanne en QR-kode med mobilen.
Finner du ikke din QR-kode, logg inn på lenken under.
- QR-koden vil du finne i en melding i din postkasse i nettbanken.
- Postkassen finner du ved å trykke på det grønne informasjonsikonet øverst til høyre.
Det er ikke nødvendig å velge "Aktiver BankID-app".
Trykk fortsett.
Skann QR-koden du har på PC-skjermen din. Plasser QR-koden innenfor den hvite rammen på mobilskjermen.
Du blir automatisk ført videre til neste steg.
Du finner også en veiledning tilgjengelig her.
Les av passet ditt med mobilen. Plasser bildesiden i passet ditt innenfor den hvite rammen på mobilskjermen. Bruk hjelpelinjene for rett plassering.
Det vil lyse grønt på koden nederst i passet når den er riktig plassert.
Lukk passet ditt. Plasser telefonen din over passet. Det kan være lurt å fjerne eventuelle deksler først.
Passet vil automatisk starte å lese av elektronisk. Beveg litt på telefonen til du ser at passet leses.
Skann ansiktet ditt. Har du briller, kan du beholde de på.
Telefonen vil varsle om du er for langt unna eller for nærme.
Når bildet blir tatt kommer det blinkende farget lys.
Ferdig! Informasjonen din er nå sendt til oss.
Våre kontorer er åpne for drop-in
Husk å ta med gyldig legitimasjon til møtet. Du kan velge mellom:
- Norsk førerkort fra 1998 eller nyere
- Bankkort fra annen norsk bank, med bilde
- Norsk utlendingspass eller norsk reisebevis for flyktninger
Har du gyldig pass eller ID-kort og ikke mulighet til å legitimere deg med BankID-app?
Kom innom våre bankkontor så hjelper vi deg.
Bedriftsnettbanken: Last opp bilde/kopi av legitimasjon
Har du tilgang til bedriftsnettbanken kan du selv laste opp bilde/kopi av legitimasjonen din.
Administrator i bedriftsnettbanken kan laste opp på vegne av personer som ikke har tilgang.
Tips
Du ser hvem som er administrator under "Mine administratorer" til høyre på forsiden i bedriftsnettbanken.
Du kan velge mellom:
- Pass
- Norsk nasjonalt ID-kort
- ID kort fra EU/EØS-land
- Norsk førerkort fra 1998 eller nyere
- Bankkort fra annen norsk bank, med bilde
- Norsk utlendingspass eller norsk reisebevis for flyktninger
Merk! Personer som ikke har norsk personnummer eller D-nummer må legge ved bekreftet rett kopi av legitimasjon.
Bekreftet rett kopi må være attestert med stempel og signatur av politi, domstol, offentlig etat, finansinstitusjon, verdipapirforetak, forvaltningsselskap, eiendomsmegler, revisor, regnskapsfører eller advokat.
Husk å få med alle viktige sider, bildet må være tydelig og teksten må være lesbar.
Tips
Husk å slett bilde/kopi av legitimasjonen fra din PC eller mobil etter du har sendt det inn til oss.
For å komme til skjemaet må du klikke på lenken under og logge inn i bedriftsnettbanken.
Skriv inn din bruker-ID som består av to bokstaver og fem tall (eksempel: TB12345).
Deretter velger du ønsket innloggingsmetode. Du kan velge mellom BankID, BankID på mobil og uten BankID (kun kodebrikke).
Fyll ut skjema, last opp bilde/kopi av legitimasjonen som vedlegg og send det inn til oss.
Spørsmål og svar
Bankene må til enhver tid sørge for å ha oppdatert og lagret tilstrekkelig lagret informasjon om kundene, og sjekke og bekrefte deres identitet. Dette er i henhold til hvitvaskingslovgivningen, som gjelder for alle banker.
Selv om banken kjenner kundene godt fra før, betyr det at bankene må innhente kopi av gyldig identifikasjonspapirer i tilfeller hvor man ikke lenger har tilstrekkelig eller riktig informasjon om kunden hos seg.
Frist for innsending av legitimasjon er i utgangspunktet 10 dager fra du mottok brevet fra oss, men dersom du ikke har fått passtime etter fristen er du nødt til å opplyse om når du har fått passtime slik at vi kan følge opp og du får muligheten til å relegitimere deg.
Kontakt oss på 23 02 10 48 på hverdager mellom 08:00-20:00.
For å oppdatere din kundeinformasjon, kan du velge:
- Fyll ut vedlagte skjema og returner til oss i svarkonvolutten som følger med dette brevet. Det er viktig at alle spørsmålene besvares i skjemaet.
- Ring vår Kundeservice på telefon 23 02 10 48 og oppgi kundeinformasjonen din.
Bruk blanketten vedlagt for å ta kopi av din legitimasjon. Husk å få med alle viktige sider, bildet må være tydelig og teksten må være lesbar.
Husk at bildet du tar vil kunne bli lagret på mobiltelefonen eller annet utstyr du bruker og eventuelt i skylagringstjenester. Vi anbefaler derfor at du sletter det etter at du har lastet det opp i nettbanken
Har du nytt pass fra høsten 2022?
- Informasjon er fordelt på to sider i nye pass (fødselsnummer og signatur på side 2), ta kopi av begge sider.
- Husk at bildet du tar vil kunne bli lagret på mobiltelefonen eller annet utstyr du bruker og eventuelt i skylagringstjenester. Vi anbefaler derfor at du sletter det etter at du har lastet det opp i nettbanken
Har du utenlandsk pass?
- Ta kopi av signaturen og andre personopplysninger også dersom dette ikke er på hovedsiden.
- Husk at bildet du tar vil kunne bli lagret på mobiltelefonen eller annet utstyr du bruker og eventuelt i skylagringstjenester. Vi anbefaler derfor at du sletter det etter at du har lastet det opp i nettbanken
Har du norsk nasjonalt ID-kort?
- Norsk nasjonalt ID-kort har fødselsnummer på kortets bakside, ta kopi av begge sider.
- Husk at bildet du tar vil kunne bli lagret på mobiltelefonen eller annet utstyr du bruker og eventuelt i skylagringstjenester. Vi anbefaler derfor at du sletter det etter at du har lastet det opp i nettbanken
Som bank har vi plikt til å kjenne kundene våre, og dette krever at vi innhenter en rekke opplysninger om kundene våre. I første omgang vil vi innhente disse opplysningene fra kunden selv, og opplysningene vil vi så kontrollere opp mot eksempelvis pass eller annen gyldig legitimasjon og andre kilder.
For det tilfellet at kunden ikke ønsker å gi fra seg informasjonen som etterspørres, kan banker være forpliktet til å nekte og etablere kundeforholdet eller avvikle kundeforholdet.
Med gyldig legitimasjon menes:
- norsk eller utenlandsk pass
- norsk utlendingspass
- norsk reisebevis for flykninger
- norsk nasjonalt ID-kort og ID kort fra EU/EØS land
- norsk førerkort utstedt etter 01.01.98.
- norsk bankkort med bilde, fra en annen bank
Husk!
- Legitimasjonens utløpsdato må ikke være passert
- Nødpass godkjennes ikke
- Bankkort må være fra annen bank, bankkort fra DNB vil ikke bli godkjent.
Selv om vi stoler på kundene våre og regner med at legitimasjonen vi mottar er riktig, er vi som bank pålagt av norske myndigheter å innhente legitimasjon fra våre kunder som kan bekrefte kundens identitet.
Ettersom DNB mangler en gyldig kopi av din legitimasjon vil heller ikke ditt bankkort fra DNB bli godkjent som gyldig legitimasjon før vi har fått annen bekreftelse på din identitet. Dette er ikke fordi DNB ikke tror at du er du, men som bank er vi pålagt av myndighetene å kunne vise til annen dokumentasjon (ikke utstedt fra DNB) som bekrefter din identitet.
For å verifisere din identitet trenger vi derfor gyldig legitimasjon som f.eks. pass eller bankkort (med bilde) fra annen bank som allerede har bekreftet din identitet.
Dette er ikke fordi DNB ikke tror at du er du, men hvitvaskingsregelverket krever at bankene må ha en løpende oppfølging av kundeforholdet. Det vil si at kundeinformasjonen må oppdateres hvis det er utilstrekkelig eller manglende informasjon i henhold til dagens regelverk.
Vi ønsker selvsagt å gjøre dette så smertefritt som mulig for våre kunder. Vi henter informasjon/dokumentasjon kun dersom det er strengt nødvendig og i henhold til regelverket, så hvis du har blitt kontaktet er det fordi det ikke er registrert tilstrekkelig informasjon eller dokumentasjon på deg, derfor trenger vi oppdaterte opplysninger.
Det er mulig du har et inaktivt kundeforhold, kanskje har du en gammel sparekonto, eller er du kanskje bare disponent på en annens konto.
Dersom du mottar brev fra oss, men ønsker å avslutte ditt kundeforhold kan du be egen bank om å avslutte bankkonto og overføre pengene.
Alternativt kan du sende oss en melding fra postkassen eller logge deg inn og starte en chat i nettbanken så kan vi hjelpe deg med å avslutte kundeforholdet.
Dersom du ikke har blitt kontaktet av banken i forbindelse med oppdatert kundeinformasjon betyr det at vi allerede har tilstrekkelig og riktig informasjon om deg.
Vi i DNB forstår godt at det er frustrerende at banken du har vært kunde hos i mange år nå ber deg vise legitimasjon på nytt. Selv om vi kjenner kundene våre, må vi etterleve kravet fra myndighetene og lagre riktig og nok informasjon på kundene hos oss. Det er et lovpålagt krav, som gjelder alle bankene.
Vi ønsker selvsagt å gjøre dette så smertefritt som mulig for våre kunder, derfor henter vi informasjon/dokumentasjon kun dersom det er strengt nødvendig.
Hvis du har blitt kontaktet er det fordi det ikke er registrert tilstrekkelig informasjon om deg hos oss, og derfor trenger vi oppdaterte opplysninger.
DNB behandler personopplysninger for å oppfylle sine forpliktelser i henhold til lov, forskrifter eller myndighetsbeslutninger. Som bank er vi pålagt av norske myndigheter å innhente oppdaterte opplysninger fra våre kunder for å bekrefte kundens identitet.
Personopplysninger du deler er trygge hos oss. DNB har gjennomført sikkerhetstiltak for å sikre dine personopplysninger. Vi jobber kontinuerlig med å sikre at dine personopplysninger er beskyttet mot tap, ødeleggelse, korrupsjon eller uautorisert tilgang.