Mangfold og inkludering
DNB er en pådriver for mangfold og inkludering.
Det at folk er forskjellige, gjør DNB bedre
Vi har som mål å oppnå langsiktig verdiskaping, ha fornøyde kunder og være en attraktiv arbeidsplass. For å få til det er vi overbeviste om at vi må speile samfunnet vi er en del av.
Ulikhet i kjønn, alder, kompetanse, kulturell bakgrunn, erfaring, funksjonsevne, seksuell orientering, etnisitet og livssyn gir oss flere perspektiver. Det gjør oss sterkere rustet til å løse utfordringer, øke innovasjonskraften og skape de beste kundeopplevelsene.
DNBs målsetninger for mangfold og inkludering
De senere årene har vi løftet likestilling både internt og gjennom produkter, tjenester og innkjøp.
Vi er blant verdens mest likestilte selskaper, etter å ha satt oss høye ambisjoner om å være en pådriver for likestilling og mangfold både internt og eksternt.
Vi jobber systematisk med økonomisk likestilling, og tar ansvar for å bygge økonomisk kompetanse i befolkningen. Det gjør vi fordi kunnskap er avgjørende for å ta gode økonomiske valg.
Dette arbeidet skal videreføres, samtidig som vi framover vil gjennomføre et løft for mangfold og inkludering, blant annet ved å utvide vår mangfoldsagenda.
Dette har vi oppnådd:
Beste bank og fjerde beste bedrift på mangfold
Ifølge Financial Times' mangfoldskåring i 2020.
Minimum 20 uker foreldrepermisjon
Gjelder DNB-ansatte i hele verden uavhengig av kjønn.
Lik fordeling av kvinner og menn i konsernledelsen
På de fire øverste ledernivåene er kvinneandelen 39,5 %.
Vårt arbeid internt
Internt betyr likestilling og mangfold like rettigheter og muligheter til å bidra i organisasjonen.
Det innebærer at vi skaper et trygt og inkluderende arbeidsmiljø der alle verdsettes for sine ulike egenskaper og blir anerkjent for sitt talent, og der alle kan være seg selv.
Mangfold er alt som gjør mennesker og grupper unike og forskjellige fra hverandre. Mangfold og inkludering følges opp i alle deler av virksomheten, og diskriminering aksepteres ikke.
Vi jobber med å være en pådriver eksternt
Som Norges største bank, er vi bevisst på at vi har både en mulighet til og et ansvar for å påvirke positivt utenfor egen virksomhet.
For oss i DNB går derfor mangfolds- og inkluderingsarbeidet lenger enn til egne ansatte, og handler for eksempel også om å bidra til økt likestilling blant våre kunder gjennom våre produkter og tjenester.
De siste årene har vi eksempelvis jobbet særlig med økonomisk likestilling, og tar ansvar for å bygge økonomisk kompetanse i befolkningen. Kunnskap er avgjørende for å ta gode økonomiske valg.
Et annet eksempel på vår påvirkningskraft, er bruken av innkjøpsmakten. I møte med leverandører har vi brukt påvirkningskraften til å fremme likestilling hos selskapene vi handler av.