Mobilbanken gir deg full oversikt over din økonomi

oversikt over abonementer i mobilbanken
Sjekk ut funksjonene i Mobilbanken som gir deg full oversikt over din økonomi.

Fem grunner til å laste ned mobilbanken

  1. Se hva du har brukt penger på i Pengebruk
  2. Aldri mer KID-nummer
  3. Abonnementsoversikt
  4. Kontooversikt
  5. Til overs

Last ned appen ved å ta bilde av QR-koden

scan qr-kode for  laste ned appen
Last ned appen her » iOS/Android eller søk opp "DNB Mobilbank" i App Store eller Google Play.

For å bruke Mobilbanken må du være kunde i DNB. Det kan du bli her

Disse funksjonene må du prøve

Se hva du har brukt penger på i Pengebruk
Pengebruk gir deg full oversikt over hva du har brukt penger på. Funksjonen kategoriserer transaksjonene dine i grupper som "hus og hjem", "mat og restaurantliv" og "reiser og fritid".  Gå inn å se ditt forbruk - er det noen overraskelser eller finner du noen poster du bør kutte i?

Aldri mer KID-nummer
Med fakturascan kan du enkelt ta bilde av en faktura og betale i mobilbanken. Når du tar bildet av fakturaen vil KID-nummer, kontonummer og resterende informasjon bli scannet og lastet inn mobilbanken, og det eneste du trenger å gjøre er å velg hvilken konto du ønsker å betale fra. Du kan også importere faktura som du har fått på mail eller fra bildearkivet ditt.

Abonnementsoversikt
Har du oversikt over alle abonnementene dine og hva de koster deg i måneden? Vi har laget en oversikt for deg. Ta en titt og se om du trenger alle sammen. Kanskje det er noen du hadde glemt?

Kontoversikt
Har du kontoer i flere banker? Nå kan du legge til kontoer fra andre banker i mobilbanken fra DNB for å få oversikt over saldo og enkelt overføre penger mellom kontone med "drag and drop".

Til overs
Denne funksjonen gir deg oversikt over hvor mye penger du har på konto både før og etter at de faste utgiftene er betalt. I tillegg sier den i fra hvor mange dager det er til din neste lønning.
 

Slik finner du oversikt over alle abonnementene dine

Få oversikt over saldoen din til en hver tid

Slik kommer du i gang med å bruke funksjonene i mobilbanken

Ofte stilte spørsmål

Hvordan fungerer fakturascanning?

Det er to måter du kan bruke fakturascanning: 

1. Gå inn i mobilbanken og trykk "betal". Trykk så på bildet av kameraet og ta bilde av fakturaen. Mobilbanken scanner så fakturaen og leser inn all informasjon. 

2. Har du fått en faktura tilsendt som vedlegg kan du laste opp vedlegget rett inn i mobilbanken. Trykk på "del" kanppen og velg mobilbank som alternativ. Mobilbanken scanner fakturaen og leser inn all informasjon.

Hvordan fungerer "Til overs" funksjonen?

Funksjonen skal hjelpe deg med å synliggjøre hvor mye penger du har til overs etter faste trekk enten fra måned til måned eller fra lønningsdag til lønningsdag.
 
Du velger selv hvilke konto du skal være synlig i denne funksjonen, velge lønningsdager og om du vil ha oversikt fra måned til måned eller lønningsdag til løningsdag ved å sweipe helt til høyerer i funksjonskortet.

Ønsker du å fjerne funksjonen gjør du dette ved å  trykke deg inn på "meg" og "innstillinger" og huk av "visning av penger til overs"

Hvilke enheter og operativsystemer fungerer mobilbanken på?

iPhone 5, iOS 10 og nyere.
Android 5.0 og nyere.
Den nye mobilbanken vil dessverre ikke støtte windows phone. De som bruker dette operativsystemet, vil kunne fortsette å bruke m.dnb.no.

Hvordan gjennomføre en betaling?

iOS: Du kan betale ved å sveipe til høyre på kontoen du vil betale fra, og trykke "betal" eller ved å gå på "Betaling" nederst i appen og trykke "+".
Android: Du kan betale ved å gå på "Betaling" nederst i appen og trykke "+". Sveip kommer snart.

Hvordan får jeg tilgang til den nye mobilbanken?

Du kan enkelt laste den ned i Google Play eller App Store. Søk etter "DNB Mobilbank".

Hvordan velger jeg hvilke kontoer som skal være synlige på startsiden?

Trykk på den grønne pilen under kontoene dine. Dette vil åpne et alternativ som heter "Vis/skjul kontoer". Trykk på denne. Her vil du få opp alle kontoene dine. Hver konto er markert med tre linjer lengst til høyre. Ved å holde inne på denne kan du dra kontoen. Kontoer over den stiplede linjen er synlige i åpningsbildet. Marker med en bryter hvilke kontoer du ønsker å være synlige. Her er det også mulighet for å hente konto fra andre banker.

Hva er betaling med sveip?

Hurtigvalgene «Betale» og «Fyll på» får du ved å sveipe til venstre på en konto. Du kan enten betale en regning eller overføre penger mellom egne kontoer. Dagens dato blir automatisk fylt inn, så dette går unna i en fei! Sveipefunksjonen kan du bruke flere steder i appen, så prøv deg litt frem (for iOS). 

Hva er «dra og slipp»?

Med «dra og slipp» kan du enkelt overføre mellom kontoer. Trykk og hold på en konto, for deretter dra og slipp på kontoen du vil overføre til (for iOS).

Hvordan gjennomføre en overføring?

Det finnes flere muligheter for å gjennomføre en overføring:
Trykk "betaling" nederst på skjermen. Trykk "overføring" på toppen av skjermen på iOS og trykk "+" og "overføring" på Android.
På startskjermen: dra kontoen du ønsker å overføre fra, mot venstre. Du vil få opp alternativet "fyll på" og "betalinger". (iOS)
Legg inn konto og godkjenn med BankID, BankID på mobil eller kodebrikke og personlig passord. (iOS)
Dra og slipp: Dra kontoen du ønsker å overføre fra, over til kontoen du ønsker å overføre til. (iOS)

Hva skjer når jeg tar i bruk den oppdaterte versjonen for første gang?

Sørg for å ha kodebrikke, BankID eller BankID på mobil tilgjengelig. Første gang du bruker den nye mobilbanken, må du registrere deg med en av disse funksjonene. Senere vil du kunne logge inn med touch/face-funksjonen. Det er mulig du må endre en innstilling på telefonen din da vi har høye krav til sikkerhet på biometrisk innlogging. Dette vil du få beskjed om i appen. Standard oppsett fungerer som regel fint. Dersom du er under 18, år vil ikke alle funksjoner være tilgjengelig.

Hva er nytt?

Vi har fokusert på å gjøre de tingene du bruker mest, raskere og enklere. Bedre oversikt over kontoer – velg rekkefølge og hvilke kontoer som skal være synlige.
  • Enklere betalinger (eFaktura, forfallsregister, manuelle betalinger med BankID). 
  • Kortliste – full visuell oversikt over alle dine kort. 
  • Innlogging med biometri (finger og ansikt), BankID, BankID på Mobil, pin kode og kodebrikke. 
  • Saldo utenfor app – med widgets kan man sjekke saldo uten å logge inn.
  • Fakturascanning - ta bildet eller last opp en faktura rett opp i mobilbanken.

Hva er «meg»-siden?

Meg-siden er din personlige side. Her får du oversikt over dine kontoer, kort og full oversikt over andre produkter. I tillegg kan du endre innstillingene dine her.
Android (versjon 4.0.1) vil kun ha mulighet å endre samtykke til krasjrapportering, analyselogging og ytelseslogging under innstillinger. De vil i tillegg ikke ha mulighet til å få oversikt over kontoer. 

Hva skjer med kvitteringene mine?

Du kan laste ned kvitteringer som du hadde på den gamle appen til kamerarullen på mobilen din. Kvitteringer blir lagret som bilder – uten beskrivelser eller annen info som du eventuelt har lagt inn.

Hvordan fungerer eFaktura?

Dersom du har eFakturaer som ikke er godkjent, vil disse dukke opp på forsiden og under betalingsfanen. Du kan godkjenne disse direkte ved å trykke på knappen under fakturaen. Dersom du vil se eller endre detaljene i eFakturaen før du betaler, kan du trykke på eFakturaen for å få opp denne informasjonen.

Hvor finner jeg oversikt over boliglån og forsikring?

Klikk på "meg" nederst i høyre hjørnet. Under "lån og kreditt" finner du boliglånet ditt. Klikker du på "forsikringer"  blir du automatisk overført til m.dnb.no, her får du en fullstendig oversikt over alle dine produkter og tjenester. På sikt vil vi gjøre disse tjenestene tilgjengelige i appen.
Se også: DNB-appen, SMS-tjenester, VippsBankID, Hjelp og kundeservice