par flytter

Det er mye å tenke på når du skal kjøpe bolig. Her får du tips og råd - fra du drømmer om å flytte, til du har nøkkelen til din nye bolig.

Finansieringsbevis

illustrasjonEt Finansieringsbevis gir deg rammen for nytt boligkjøp. Da vet du hvor langt du kan gå i en budrunde, hvor mye egenkapital eller annen sikkerhet må du ha, og hvor mye et boliglån vil koste i måneden.

Vær klar til boligjakten - søk om Finansieringsbevis her

Egenkapital

Normalt er minimumskravet til egenkapital 15 % av kjøpesummen på boligen. Kjøper du en bolig til kr 2 000 000, betyr et krav om 15% egenkapital at du må stille med kr 300 000 av kjøpesummen selv. Det er mulig å søke om boliglån inntil 100% av kjøpesum med tilleggssikkerhet.

Er du under 34 år, anbefaler vi å spare i BSU og BSU 2.0. Opprett en fast spareavtale så får du fremdrift på sparingen din. Kanskje foreldre eller noen andre kan stille som kausjonister eller som medlåntagere?

Er du over 34 år kan du ikke lenger spare i BSU, men må ha annen sparing og sikkerhet for egenkapital.

Eier du bolig og skal kjøpe ny? Da anbefaler vi å starte med en verdivurdering, slik at du får svar på hva boligen din er verdt. Bestill verdivurdering hos DNB Eiendom.

Dokumentasjon til lånesøknaden

For at vi skal kunne tilby et Finansieringsbevis trenger vi dokumentasjon fra deg:

  • Nyeste lønnsslipp
  • Nyeste selvangivelse som ligger hos Altinn (Ikke utskrift av ligningen eller skatteoppgjøret)

Søk om finansieringsbevs i nettbanken, da kan du laste opp dokumenter på slutten av søknaden. 

Trenger du å sende inn dokumenter etter at du har søkt lån?  Du finner søknaden under "Mine lån og kredittkort". Her kan du laste opp vedlegg og sende inn i etterkant.

Skal du ha møte med rådgiver på kontor? Ta gjerne med nyeste lønnsslipp og nyeste selvangivelse til lånesamtalen.

Når får du svar på lånesøknaden

I lånesamtalen får du svar på lånesøknaden. Så snart vi har fått bekreftet dokumentasjon fra deg (lønnslipp og nyeste selvangivelse), kan vi gi et tilbud om Finansieringsbevis.

Finansieringsbevis kan fornyes

Når du har fått innvilget finansiering, vil du få et finansieringsbevis av oss. Beviset garanterer at du har finansiering i orden, slik at du kan delta i en budrunde. Finansieringsbeviset er gyldig i 3 måneder og kan fornyes.

Når du har vunnet budrunden, vil kjøpesum på boligen være grunnlaget for den endelige beregningen på hvor mye egenkapital du må ha og hvor mye boliglånet dekker.

Å bytte bolig kan være krevende og hektisk, det er mange ting som skal ordnes. Vi har samlet et utvalg produkter og tjenester som kan hjelpe deg i en stressende periode. Flyttefordelene har du mulighet til å bestille når du har fått finansieringsbeviset fra oss. Se flyttefordeler på boligreisen.no.

Boligsøk og visninger

illustrasjonSå fort du vet at finansieringen er i orden, kan du begynne letingen etter boliger som passer.

Vi har satt opp noen nyttige tips før visningsrunden.

Hva er viktig når du skal finne bolig

Tenk over om du skal bo i denne boligen i lenger tid. Hvilken livsstil og behov har du nå, og hva tenker du om 5-10 år?

Sjekk ut hva du syns er viktig før du går på visning:

  • Hvor stor plass trenger du
  • Utsikt fra boligen
  • Støy ute og inne
  • Parkeringsmuligheter
  • Lovlig med dyr
  • Park i nærheten
  • Kollektiv trafikk
  • Fritidstilbud
  • Barnehager og skoler
  • Borettslag,aksjeleilighet eller selveier

Ord og uttrykk om bolig

Sjekkliste når du går på visning

Det er mange feller man kan gå i dersom man ikke sjekker boligen grundig.
Det er blant annet viktig å sjekke bad, kjøkken, vinduer og elektrisk anlegg. Bruker du hele egenkapitalen til boligkjøp har du ingen reserve til reparasjon eller oppussing. 

Her er fullstendig sjekkliste fra Norges Takseringsforbund:
Sjekkliste leilighet (pdf)

Sjekkliste hus/tomannsbolig (pdf)

Enkel sjekkliste - 10 punkter finner du her

Husk omkostninger ved kjøp og salg

Ved kjøp av selveierbolig kommer det en avgift til staten (dokumentavgift 2,5%) på toppen av kjøpesummen. Avgift ved kjøp av borettslagsleilighet er langt lavere. Selv om du finner avgiften oppgitt i salgsoppgaven så spør alltid megler i tillegg. Det er viktig å ha full oversikt over totalsum du må ut med ved kjøp.

PS!
Hvis du selger boligen din før du har bodd der selv i minimum 1 år, så må du skatte 28 % av eventuelt overskudd på salg av boligen. Tilsvarende kan du trekke fra 28 % på skatten på et eventuelt tap.

Budrunder

illustrasjonFør du legger inn bud bør du vite mest mulig om boligen du ønsker å kjøpe.

Ta deg god tid på visningen, les salgsoppgave, takst og egenerklæringen nøye. Still spørsmål!

Sett en maksgrense - hold hodet kaldt

Sett deg en øvre grense for hvor mye du er villig til å gi før du begynner å by. Husk at oppussing koster, mer enn du ofte tror. Ikke glem at omkostninger og fellesgjeld kommer på toppen. Hold deg kald. Det kommer alltid flere boliger til salgs.

Ikke by hvis du ikke er 100 % sikker på at du vil bo der. Hvis magefølelsen gir det minste hint om at dette kanskje er helt feil bolig for deg, lytt til den! En bolig er en stor investering og noe du skal leve lenge med.

Hvordan legge inn bud

Ifølge nye regler fra 1.1.2014 skal alle bud, budforhøyelser, aksept og avslag skje skriftlig.

De ulike eiendomsmeglerene tilbyr nå elektroniske løsninger for budgivning på sine boligprospekter.
Alternativt kan du sende budskjema til megler med faks, med MMS eller på scannet inn på e-post.

PS! Ikke vis finansieringsbeviset til megler, be heller megler ringe oss for bekreftelse på finansiering.

Budgivning og frister

Det er greit å begynne budrunden litt lavere enn maksbeløpet ditt, så du har noe å høyne med. Første bud skal alltid stå til kl 12:00 dagen etter visning, deretter kan fristene bli kortere og kortere. Det kan være nervepirrende, så husk maksgrensen din!

Aldri mer enn et bud om gangen

By på en bolig av gangen, et bud er juridisk bindende. Vent til en leilighet er solgt og ditt eget bud er utgått på dato før du byr på noe nytt, selv om det ser ut til at du ikke skal få den.

Kontraktsignering

illustrasjonKontraktsmøtet er et møte mellom megler, kjøper og selger. Her ordner dere det formelle rundt finansieringen og overtagelsen.

En kjøpekontrakt er en skriftlig avtale mellom kjøper og selger. Dere går gjennom kjøpekontrakten nøye og avtaler når eierskiftet skal finne sted.

Boligkjøperforsikring

I kontraktsmøtet kan du tegne Boligkjøperforsikring dersom du ønsker det. Snakk med megler om du ønsker en anbefaling. Les mer om Boligkjøperforsikring hos dnbeiendom.no

Kjøpekontrakt er sikkerhet for lånet

Når kjøpekontrakt er gjennomgått i kontraktsmøtet og signert av begge parter, sendes denne til oss i banken. Det er beviset på at du har fått tilslaget på boligen.

Kjøpe sammen? Skriv samboerkontrakt

Skriv samboeravtale med en gang dere gjør felles investeringer som kjøp av bolig.

  • Samboeravtalen bør oppdateres en gang i året. Da glemmer dere ikke å oppdatere for arv, gaver og annet som skal være særeie eller felleseie
  • Fyll ut og skriv ut 3 eksemplarer som dere signerer. La en tredje person oppbevare et av eksemplarene for sikkerhets skyld
  • Har dere særkullsbarn eller ønsker å begunstige samboer om man skulle falle fra, så er det ekstra viktig å skrive testamente i tillegg til samboeravtalen

Fyll ut  Samboeravtale (pdf) og eventuelt Testament (pdf)  , skriv ut og signer i felleskap.

Signering av lånepapirer

illustrasjonNår rådgiveren din har fått kopi av kjøpekontrakten, er lånepapirene klare for signering.

Lånedokumentene må signeres i god tid før overtakelse av boligen, for at megler skal få kjøpesummen på konto i tide.

Boliglånet

Du avtaler med rådgiver hvilken konto lånet skal trekkes fra og fra hvilken dato i måneden du ønsker.

Hvordan betale i praksis

Kjøpesummen skal være inne på meglers konto på overtagelsesdato, overføring skal skje to dager før.

Vi ordner alt det praktiske rundt overføring av lånesummen og må da ha mottatt signerte lånedokumenter fra deg i forkant. Du kan signere lånepapirer elektronisk i nettbanken (refinansiering), sende i posten eller komme innom kontoret.

Har du sparepenger som skal overføres som en del av kjøpesummen, overfører du det selv til det kontonummer megler oppgir. Om du ønsker det, kan vi ordne med overføring av pengene.

Forsikringer

Både når du bytter bolig eller kjøper bolig for første gang, blir forsikringsbehovet ditt endret. Både boligen og eiendelene du har må forsikres.

I tillegg bør du vurdere om det er behov for å se på livsforsikringer som sikrer deg om noe uforutsett skulle skje. Vi hjelper deg med forsikringer tilpasset ditt behov.  Sjekk våre forsikringer.

Overtagelse

illustrasjonDatoen har endelig kommet! Du er eier og selger er nå "den gamle eieren".

Ved overtagelse møter du megler og/eller den gamle eieren i boligen for å se at alt er som avtalt, og motta nøkler.

Viktig å sjekke ved overtagelsen

• Er vaskingen bra nok? Selger plikter å ha vasket hele boligen grundig før overtagelse
• Er strømmåler avlest? Selger skal betale strøm frem til overtagelsestidspunkt
• Er pålagt brannslukningsutstyr på plass?
• Er alle nøkler til dører, boder og sikringsskap på plass?
• Står riktige ting igjen i boligen? Lamper, skap og hvitevarer eventuelt annet som er avtalt
• Er avregning av fellesutgifter foretatt?

Flyttefordeler

Når du velger finansieringsbevis hos oss, får du tilgang til en rekke flyttefordeler som gjør boligreisen litt enklere for deg. Les om flyttefordelene på boligreisen.no

Hva bør du ordne rett etter overtagelsen

• Sende adresseendring til Folkeregisteret og posten
• Planlegge flytting – flyttebyrå eller venner og familie?
• Sjekke at forsikringene dekker din nye bolig og livssituasjon
• Kjøpe navneskilt til dør og postkasse
• Planlegge innflyttingsfest

Vi er her for deg

Trenger du råd og tips underveis i boligkjøpprosessen, så kan du alltid kontakte rådgiveren din. Husk at du alltid kan kontakte oss på telefon 04800 og chat på dnb.no.

Velkommen