Rammelån
Vårt mest fleksible boliglån. En låneramme inntil 60 % av boligens verdi.
En ramme der du låner opp og betaler ned når det passer deg
Disponer pengene som du ønsker
Avdragsfrihet i hele lånets varighet
Rente
Priseksempel Rammelån: eff.rente fra 3,23%. Kr 4 000 000 o/25 år. Kostnad kr 1 806 990, totalt kr 5 806 990.
Hvordan fungerer et rammelån?
- Du betaler bare renter på det du faktisk har brukt, ikke hele lånerammen
- Har du avdragsfrihet kan du sette opp fast innbetaling av avdrag når det passer deg
- Dersom dere er to låntakere, kan begge disponere rammelånet i sin mobil- og nettbank
Vi vurderer alltid hver lånesøknad individuelt. Hvilken pris du får baseres blant annet på betjeningsevne, sikkerhet og risiko.
Lån mer på boligen
Har verdien på boligen din økt, kan du refinansiere boliglånet ditt og låne mer.
Hva er et rammelån?
Et rammelån er et mer fleksibelt boliglån som gir deg mulighet til å låne opptil 60 % av boligens verdi. Summen er din låneramme og kan brukes som du vil. Rammelån gir deg stor handlefrihet og du utfører selv uttak gebyrfritt i nett- eller mobilbanken. Derfor kalles rammelån også for fleksilån, flexilån eller boligkreditt.
DNB forklarer rammelån
Spørsmål og svar
Dersom dere er flere som tar opp rammelån sammen, vil både hovedlåntaker og medlåntaker kunne se lånedetaljene og overføre fra rammelånet i hver sin nett- eller mobilbank.
I nettbanken så kan du enkelt bestille avdragsfrihet, endre løpetid, endre trekk konto eller dato på ditt rammelån.
- Logg inn i nettbanken
- Gå til «mine lån og kredittkort»
- Trykk på snarveiene for rammelånet og velg «endring lån»
Deretter så velger du den endring du ønsker utført. Merk at det kan ta noe tid før endringen er synlig i nettbanken.
Det er gebyrfritt og overføre fra rammelån til kontoen din.
I mobilbanken går du på valget "Meg" og så "Lån & kreditt". Trykk på Rammelånet ditt og velg "Overfør".
I nettbanken velger du "Dagligbank og lån" øverst på siden. Under "Mine lån og kredittkort" finner du rammelånet.
Fra snarveien til høyre for lånet ditt velger du «Overfør til konto».
Du har mulighet for inntil 10 overføringer pr. døgn og det er ingen minimumsuttak.
Av sikkerhetsgrunner er det lagt inn en generell øvre grense på 300.000 kroner for overføringer i nettbanken. Denne gjelder for alle overføringer, både fra en konto og fra et rammelån, og gjelder for en kalendermåned. Du kan selv øke grensen til 5.000.000 kroner under Innstillinger - Endre beløpsgrense i hovedmenyen.
Ønsker du en høyere grense kan du sende oss en melding fra postkassen i nettbanken, eller kontakte oss på chat. Du kan også ringe oss på 915 04800.
Nedbetalingstiden opprettholdes ved uttak og terminbeløpet vil da øke. Nedbetalingsplanen din ser du i nettbanken.
Under "Mine lån og kredittkort" finner du Rammelånet. Fra snarveien velger du "Lånedetaljer" og deretter "Vis betalingsplan".
Ønsker du å forlenge nedbetalingstiden for å redusere terminbeløpet etter overføring fra rammelånet, kan du gjøre dette under "Mine lån og kredittkort". Fra snarveien på rammelånet velger du "Endre lån" og deretter "Endre nedbetalingstid".
Av sikkerhetsgrunner er det en generell øvre grense på 300.000 kroner for overføringer i nettbanken. Denne gjelder for alle overføringer, både fra en konto og fra et rammelån, og gjelder for en kalendermåned.
Du kan selv øke grensen til 5.000.000 kroner under Innstillinger - Endre beløpsgrense i hovedmenyen. Ønsker du en høyere grense kan du sende oss en melding fra postkassen i nettbanken, eller kontakte oss på chat. Du kan også ringe oss på 915 04800.
Det gjør du raskt og enkelt i nettbanken:
- Logg inn i nettbanken
- Gå til «Dagligbank og lån»
- Trykk på «Mine lån og kredittkort»
Fra snarveiene til høyre for lånet ditt velger du «Ekstra avdrag». Du betaler det inn som en vanlig regning, hvor lånenummer følger med som kontonummer.
NB! Betaler du 4 dager før eller nærmere terminforfall, vil det du betaler også være med på å dekke det vanlige terminbeløpet.
Løpetiden opprettholdes ved ekstra innbetalinger og terminbeløpet vil da bli redusert. Nedbetalingsplanen din ser du i nettbanken:
- Logg inn i nettbanken
- Gå til « Dagligbank og lån»
- Trykk på «Mine lån og kredittkort»
Fra snarveiene til høyre for lånet ditt velger du «Lånedetaljer». Deretter klikker du på «Vis betalingsplan».
NB! Innbetaler du 4 dager eller nærmere terminforfall, vil det du betaler også være med på å dekke det vanlige terminbeløpet.
Nei, det er kun flytende rente på rammelån. Dersom du ønsker å binde renten på lånet, må vi først endre det til et vanlig nedbetalingslån.
Rammelån er å betegne som kreditt, hvor du kan nedbetale etter eget ønske, men hvor renter av benyttet kreditt må betales månedlig ved trekk fra annen konto.
Løpetiden opprettholdes ved ekstra innbetalinger og terminbeløpet vil da reduseres. Uansett skal lånet en eller annen gang tilbakebetales, og som alle andre lån du tar opp er det viktig å være klar over hvordan låneopptak og bruk av Rammelånet påvirker din økonomi.
Når lånet bevilges får du informasjon om nominell og effektiv rente. Effektiv rente omfatter alle kostnader ved kreditten, og beregnes på samme måte av alle kredittgivere. Rammelånet løper ofte over mange år, og i den perioden har banken rett til å endre renten din. Det er flytende rente på rammekreditter og banken vil til enhver tid kunne endre renten med seks ukers varsel til deg dersom renten går opp.
I de fleste tilfeller vil du kunne angre på kredittavtalen innen 14 dager. Men har du i løpet av denne perioden benyttet deg av det tilbudet du fikk, må du betale renter for den tiden du har utnyttet Rammelånet. Kostnader som for eksempel tinglysningsgebyr vil ikke bli refundert.
Ta kontakt med banken snarest mulig dersom du ikke klarer å betale terminene på rammekreditten. Sammen finner vi en løsning som hjelper deg i din situasjon.
Dersom du misligholder lånet, vil banken beregne forsinkelsesrente av terminen etter forfallsdag. Forsinkelsesrenten er fastsatt i offentlig forskrift, og er i praksis mye høyere enn den avtalte renten du har på Rammelånet.
Om misligholdet er vesentlig, for eksempel at flere terminer ikke betales, har banken rett til å si opp Rammelånet. Da vil forsinkelsesrenten regnes av trukket beløp på Rammelånet. I tillegg til forsinkelsesrente kommer gebyrer etter inkassolovens regler.
Ved mislighold av Rammelånet risikerer du at banken krever salg av eventuelt pant du eller andre har stillet som sikkerhet. Du vil som låntaker/medlåntaker være ansvarlig for lånet frem til hele Rammelånet er innfridd.
I spesielle tilfeller har banken rett til å kreve at kreditten tilbakebetales i sin helhet etter 14 dagers varsel. Dette gjelder f eks dersom du misligholder kredittavtalen vesentlig, du går konkurs eller du skulle falle fra. Banken vil da varsle låntaker, eventuelt arvinger, med en frist for å rette på forholdet.
Ja, selv om du har avdragsfrihet på rammelånet ditt så kan du legge opp en fast avdragsbetaling i måneden. Beløpet og hvilken dato du vil betale bestemmer du helt selv i forhold til ditt behov og ønske.
- Logg inn i nettbanken
- Gå til « Betale og overføre»
- Trykk på «Fast oppdrag» og «Betal til andre»
På "til" så legger du da inn lånenummeret ditt før du fortsetter. Har du betalt inn til rammelånet tidligere, så ligger lånenummeret inne i oversikten over betalingsmottakere. Så velger du beløp, når overføringen skal skje og varighet. Beløpet kan endres når du måtte ønske.
NB! Innbetaler du 4 dager eller nærmere terminforfall, vil det du betaler også være med på å dekke det vanlige terminbeløpet.
Når du søker om boliglån, behandler vi opplysninger om din inntekt, gjeld og formue. Vi innhenter opplysninger direkte fra deg, fra våre interne systemer og fra offentlige registre.
Fra våre systemer henter vi informasjon om søknads, betalings og transaksjonshistorikk for lån, kreditt og kontoer som du har hos oss. Vi kan koble deg til Altinn for at Skatteetaten får ditt samtykke til å utlevere opplysninger om inntekt, gjeld og formue.
Vi kan også innhente oversikt fra Gjeldsregisteret over din usikrede gjeld, opplysninger om eiendomsinformasjon fra Kartverket, samt skattbar inntekt fra foregående år og betalingsanmerkninger fra kredittopplysningsforetak. Du mottar informasjon fra kredittopplysningsforetak når opplysningene er innhentet derfra. Vår behandling av nevnte opplysninger inngår i en automatisert risikovurderingsprosess.
Behandlingen er nødvendig for å følge både myndigheters krav og ivaretar vår egen berettigede interesse til styring av egen risiko og sikring av en sunn økonomi og betalingsevne hos våre kunder. I tillegg er vi lovpålagt å sikre oss mot hvitvasking og økonomisk kriminalitet. Dersom du protesterer mot vår behandling, kan vi ikke behandle din søknad om lån, men du har alltid rett til å korrigere opplysninger som er feil.
Når vi innvilger lån, er DNB rapporteringspliktig til myndigheter. Når vi avslår lån, registrerer vi dette hos oss for å kunne underrette om avslaget og eventuelt i ettertid kunne dokumentere forholdet. Registrerte opplysninger om et avslag kan få innvirkning på dine fremtidige søknader.
DNB Bank ASA (Banken) og DNB Boligkreditt AS (Boligkreditt) har felles behandlingsansvar for personopplysninger. Det betyr at dine opplysninger vil være tilgjengelige for både Banken og Boligkreditt i både søknadsprosessen og etter at lånet er etablert.
Banken og Boligkreditt plikter å etterkomme krav på retting av eventuelle feil og av eget tiltak slette opplysninger som ikke lenger er nødvendige. Banken plikter å vurdere protest mot behandling av personopplysninger og skal alltid etterkomme reservasjon mot direkte markedsføring. Boligkreditt har ikke markedsføring som formål ved behandling av personopplysninger.
Les om hvordan du kan utøve dine personvernrettigheter i vår personvernerklæring / "Hva er dine rettigheter" og kontaktopplysninger under "Spørsmål og klager".
DNBs personvernombud kan kontaktes på epostadresse personvernombudet@dnb.no eller per post: DNB, c/o Personvernombud, Postboks 1600 Sentrum, 0021 Oslo