Trykk på spørsmålene og situasjonene nedenfor som du kjenner deg igjen i, så kan du lese mer om hvilke muligheter du har.

Betalinger til utlandet

Hvordan betaler jeg til utlandet i nettbanken?

1. Klikk «Betaling» i toppmenyen.

2. Klikk «Betale utland»

Klikk på fanen «Europabetaling» for betaling i euro eller mottakerlandets valuta til disse europeiske land.

Klikk på fanen «Øvrige betalinger» for betalinger der Europabetailng ikke kan benyttes, blant annet NOK til europeiske land og resten av verden.

Hvilke opplysninger trenger jeg for å kunne sende en betaling til utlandet?

• Mottakers konto – til Europa og noen land utenfor Europa kreves IBAN, se hvilke land 

• Mottakerbankens BIC/SWIFT-adresse

• Mottakers navn og adresse

• Valutasort du ønsker å betale i

• Hva beløpet gjelder (skrives på engelsk)

Informasjon til Valutaregisteret for beløp over NOK 100 000,00.

Hva er fristen for å registrere en betaling som skal utføres i dag og hvor lang tid tar det før betalingen er hos mottakerbank?

Hvilke gebyrer finnes det ved utenlandsbetalinger?

Se oversikt over priser her. Omkostninger ved bank i utlandet kan komme i tillegg.

Hva er en ekspressbetaling?

En ekspressbetaling overføres stort sett med raskere valuteringsdato til mottakerbank, med høyere omkostninger. Se prisoversikt her.

Hvilke internasjonale helligdager bør jeg være oppmerksom på?

Hvordan åpner jeg en valutakonto?

Du kan enkelt åpne en valutakonto ved å logge inn i nettbanken.

1. Klikk «Konto» i toppmenyen.

2. Klikk «Åpne konto»

3. Velg «Valutakonto»

Hvilke valutakontoer kan jeg opprette i nettbanken?

Når du logger inn i nettbanken, kan du opprette valutakontoer i mange valutaer. Se oversikten her.

Finn ditt IBAN-nummer

Trykk her for  finne ditt IBAN nummer.

Bruk denne kalkulatoren for å finne ditt IBAN-nummer.

Hvor mye er norske kroner verdt i dag?

Bruk vr valutakalkulator

Bruk vår valutakalkulator og få full oversikt.

Ofte stilte spørsmål om betaling til utlandet

Hvorfor ble betalingen min vekslet etter en annen kurs enn det som ble oppgitt når jeg registrerte betalingen?

Vekslingsbeløpet og kursen du fikk oppgitt i nettbanken er foreløpige beregninger, og er lagt ut for at du skal ha bedre mulighet til å oppdage feil ved registrering av beløpet. Betalingen blir vekslet etter den vekslingskursen (markedskursen) som gjelder på det tidspunkt den behandles i vårt utlandssystem.

Hvordan betaler jeg til USA, Canada, Sør-Afrika eller Australia?

USA, Canada, Australia og Sør-Afrika har ikke innført IBAN.

Du må derfor oppgi mottakers vanlige bankkontonummer i tillegg til bankens kode.

USD til USA
I tillegg til mottakers konto må det oppgis enten nasjonal bankkode (Fedwire eller ABA-nummer), eller BIC (SWIFT-adresse).
Ved fil-innsendte betalinger må det skrives FW foran en 9 sifret bankkode.

Andre valutasorter til USA:
I tillegg til mottakers konto må det oppgis BIC (SWIFT-adresse)

Canada, Australia og Sør-Afrika
I tillegg til mottakers konto må det oppgis både BIC og nasjonal bankkode.
Ved fil-innsendte betalinger må det skrives en bokstavkode foran bankkoden.

Canada - CC foran en 9-sifret bankkode
Australia - AU foran et 6-sifret bankkode (på faktura står dette ofte oppgitt som BSB-nummer)
Sør-Afrika - ZA foran en 6-sifret bankkode

Hvordan åpner jeg en konto i DNB i utlandet?

For å åpne en konto i en av våre filialer i utlandet må du være kunde i DNB og oppfylle minst ett av følgende krav:

Omsetning per år: minimum NOK 1 000 000
Transaksjoner per måned: minimum 10
Gjennomsnittlig innskudd: minimum NOK 100 000

Før man kan etablere konto, må man fylle ut skjemaet "Company Profile" sammen med rådgiver i banken.

Ta kontakt med din rådgiver eller 04800 for å få hjelp til å etablere konto.

Hvor finner jeg informasjon om SEPA?

Hvordan betaler jeg RUB til Russland?

Følgende må oppgis ved betaling i RUB til Russland:
Hvis siffer nummer 6, 7 og 8 i mottakers kontonummer er 810, betyr dette at kontoen er en RUB-konto.

I tillegg til mottakers fulle navn, må det oppgis INN nr. Dette er et unikt ID-nummer på skattebetaler (Identification Number of the Tax Payer), 10 siffer for bedrift, og 12 siffer for privat.

Videre må det oppgis BIK (9 sifret bankkode til banken i Russland som starter på 04) + kontonummeret som mottakers bank har i den russiske nasjonalbanken. Dette kontonummeret er på 20 siffer og starter med 30101. Videre må vi ha BIC (swift-adresse) til banken + bankens fulle navn og adresse.

Det må videre oppgis VO-kode + tekst på engelsk hva det er betaling for. VO-kode er en rapporteringskode som forteller hva betalingen gjelder.

Betalingen må legges inn på denne måten:
Mottakers kontonummer: 4xxxx810xxxxxxxxxxxx
Mottakers navn: Fullstendig navn + INN nummeret
Melding til mottaker: VO nummeret + tekst på hva dette er betaling for

BIC til mottakers bank: For eksempel SABRRUMM
Feltet for mottakerbanks navn og adresse: RUxxxxxxxxx.30101xxxxxxxxxxxxxxx + bankens navn og by (Det som legges etter RU er BIK kode 9 siffer, så kontonummeret som mottakers bank har i den russiske nasjonalbanken)

Ofte stilte spørsmål om betaling fra utlandet

Hvilke opplysninger trenger jeg for å kunne motta en betaling fra utlandet?

1. Avsender benytter ditt IBAN nummer. Finn ditt IBAN nummer her.

2. Avsender må benytte DNBs BIC/SWIFT: DNBANOKK

3. Navn og adresse for din konto

Når er beløpet disponibelt på konto i DNB ved betaling fra utlandet?

Her finner du full oversikt over frister og valutering for innkommende betalinger.

Hvordan finner jeg korrespondentbanker for DNB?

Noen banker i utlandet trenger å få oppgitt hvilken korrespondentbank (viabank) DNB benytter for de forskjellige valutasortene. Se oversikt her.

Handler du med utlandet?

F rdgivning til dine internasjonale handler

Vår Trade Finance-avdeling gir deg gode råd og tjenester slik at du får en sikker handel over grensene. Les mer her.

Trenger du en valutakonto?

Du kan enkelt pne en valutakonto i nettbanken.

Valutakontoen åpner du direkte i nettbanken. Les mer om hvilke valutakontoer du kan åpne her.

Sikker handel over landegrensene

Kan jeg kjøpe eller selge større valutabeløp, nå som kursen er god?

Ønsker du å kjøpe eller selge et valutabeløp på et fremtidig tidspunkt, er dette mulig ved å avtale en bindende terminforretning (avtalt kurs).

Om du ønsker kun muligheten, men ikke en bindende avtale, til å kjøpe eller selge et valutabeløp på et fremtidig tidspunkt, tilbyr vi valutaopsjon.

Du kan få tilbud på terminforretning (avtalt kurs) og valutaopsjon for beløp over NOK 400 000.

Ring oss på 04800 for å komme i kontakt med en av våre eksperter på valuta.

Hva kan jeg gjøre for å sikre meg mot valutasvingninger?

Handler du i en valuta som svinger mye opp mot den norske krona, kan du redusere valutarisiko ved å opprette en valutakonto. Dette gjør du enkelt ved å logge inn i nettbanken.

Ønsker du å kjøpe eller selge et valutabeløp på et fremtidig tidspunkt, er dette mulig ved å avtale en bindende terminforretning (avtalt kurs).

Om du ønsker kun muligheten, men ikke en bindende avtale, til å kjøpe eller selge et valutabeløp på et fremtidig tidspunkt, tilbyr vi valutaopsjon.

Ring oss på 04800 for å komme i kontakt med en av våre eksperter på valuta.

Hvordan kan jeg forsikre meg når jeg handler med bedrifter i utlandet

Vi kan tilby ulike produkter til ulike situasjoner som vil sikre din handel, slik at du ikke risikerer å tape penger.

Remburs
Med en Remburs lover selgers bank å betale hvis selger ikke leverer varen. Les mer om remburs her

Dokumentinkasso
Med dokumentinkasso må kjøper betale banken i henhold til avtalen før de får dokumentet som gir dem tilgang til varene.

Internasjonal garanti
Du kan også lage en internasjonal garanti som forplikter banken å betale hvis kjøper ikke gjør som avtalt. 

Ring oss på 04800 for å komme i kontakt med en av våre eksperter på handel over grensene

Hvilke DNB-kontorer finnes i verden, og hvordan kommer jeg i kontakt med dem?

Trenger jeg en bankgaranti?

Med en bankgaranti forplikter banken seg til å betale dersom kjøper ikke betaler som avtalt. Les mer om bankgaranti og hva vi kan tilby her.