Regnskapsfører - alt samlet på ett sted

bilde av mann

På denne siden har vi samlet det du trenger. Her finner du tips og snarveier som forenkler din egen arbeidshverdag.

Bankintegrasjon - digital bestilling

Digital integrasjon

Klient - tilganger og opprettelse

bilde av klient

Hvilke fordeler gir dette meg?

Enklere - noen klikk og du er i gang. Færre spørsmål og felter for utfylling.
Raskere leveranse - ingen papirer, manuelle skjemaer eller signatur.
Færre feil - maskinell behandling reduserer feilprosent og retursløyfer.

Hvilke forutseninger kreves?

Klienten din må ha konto hos oss. For å bestille bankintegrasjon raskt og enkelt for din klient må du enten:

A) Ha egen nettbank i DNB og fullmakt på klientens kontoer, der disse vises i din egen nettbank

...eller

B) Være registrert som bruker med bestillerfullmakt i klientens nettbank.

  • Du må ha bestillerfullmakt


Hvilke regnskapssystemer (ERP) er koblet opp?

Visma eAccounting, 24SevenOffice, Fiken og Zirius er regnskapssystemer som tilbyr dette i samarbeid med oss. Flere vil komme etter hvert.

Hvor bestiller jeg?

Du finner lenke for bestilling hos Visma eAccounting, 24SevenOffice, Fiken og Zirius. Disse er de første som tilbyr digital bestilling av bankintegrasjon i samarbeid med oss. For mer informasjon, kontakt en av disse.

Få tilgang til klienters kontoer

Du har to alternativer:

A) For tilgang til dine klienters kontoer i din egen DNB bedriftsnettbank, fyll ut fullmaktsskjema her. Logg deg på med tilhørende BankID.*

For rask prosess, velger du signering med BankID. Dersom klient ikke har BankID, må klient signere og sende fullmakten per post til:

DNB Bank ASA
Drift Konto
Postboks 1600 Sentrum
0021 Oslo


B) For tilgang til konto i klientens nettbank, må du meldes inn som bruker. Administrator hos klienten oppretter deg som bruker her.**

*
Med alternativ A, remitterer du for flere selskap i egen nettbank. Du slipper kostnader (etablerings- og månedsgebyr) på bankintegrasjon for hver enkelt av klientene dine. Du sparer også dine klienter for kostnader, da deres behov for bankintegrasjon bortfaller.

**) Med alternativ B må du logge deg på hver enkelt klients sin nettbank med egen bruker-ID. Dette oppleves som tungvint.

Se dine klienters kontoer

Det enkleste er å ha tilgang til klientenes kontoer i din egen DNB bedriftsnettbank. Når du logger deg inn får du en god oversikt over alle kontoene. 

Klient ønsker nettbank

Klienten må tegne en bedriftsavtale her.

Avtalen inkluderer nettbank med én gratis bruker, mobilbank, bedriftskonto og Visa-kort uten årsgebyr. Bestillingen må signeres i henhold til firmaattest.

Klient med annen bankforbindelse

For å legge en konto fra annen bank inn i din egen DNB bedriftsnettbank (for eksempel Nordea eller Sparebank1), må klientenen din fylle ut et fullmaktsskjema her

Skjema signeres i henhold til kontoeiers firmaattest og sendes per post til:

DNB Bank ASA
Drift Konto BM
Postboks 1600 Sentrum
0021 Oslo

Det kan ta en til to uker før kontoen er tilgjengelig og klar til bruk i DNB nettbank.
 

Produkter - KID, AvtaleGiro og eFaktura

bilde

Veiledning - konto, bruker, Vipps og annet

mann og kvinne som samarbeider

Bestill fakturering med KID (OCR) for din klient

Med fakturering med KID (OCR) leses data rett inn i regnskapssystemet og reskontro blir automatisk oppdatert. Dette gjør avstemming lettere.

  • Har du tilgang til din klients konto i egen nettbank, bestiller du selv her.
  • Er du bruker i din klientens nettbank, må klienten med administrator- eller bestillerrolle selv bestille her.

Priser


Mer informasjon

Bestill fakturering med KID (Cremul) for din klient

KID (Cremul) har i tillegg felter for fritekst på betalingstransaksjonen. Dette muliggjør automatsik oppdatering av reskontro og avstemming selv om betaler ikke har fylt ut KID-nummer.

For bestilling av KID med Cremul (DNB Innbetaling Pluss), kontakter du en av våre betalingseksperter på chat her.

AvtaleGiro

Gjør det enkelt for din klient å fakturere kundene med automatisk betaling.

De fleste regnskapssystemer støtter AvtaleGiro.

AvtaleGiro krever at kunden også fakturerer med KID.

For bestilling kontakter du en av våre betalingseksperter på chat her.

Her finner du priser

eFaktura

Sender eller mottar din klient et stort antall fakturaer per måned? Ønsker din klient å bli varslet om fakturering i nettbanken?

De fleste regnskapssystemer støtter eFaktura.

Les mer og bestill på denne siden.

Klienten skal sende/motta kontoinformasjon via SWIFT

For bestilling og priser på SWIFT til og fra utland, kan du kontakte en av våre betalingseksperter på chat her.

Utbetaling med Direkte Remittering

Direkte remittering er et Nets-produkt, der dere sender filer direkte fra økonomi-/regnskapssystemet (ERP) til Nets for avregning og ikke via banken. Dere må tegne en Direkte Remitteringsavtale per kontonummer. For bestilling, kontakt deres ERP-leverandør for skjema.

NB! Direkte remittering vil ikke fungere mot konto som begynner med 05, skattetrekkskonto eller valutakonto.

Her finner du priser

Konto - opprette ny eller avslutte

Dette kan du med bestillerfullmakt selv gjøre her.

Bruker - opprette ny, slette eller endre

Har du administrasjonsrettigheter i DNB bedriftsnettbank, kan du selv gjøre dette her.

Hva er en divisjon?

En divisjon er som en egen mappe i nettbanken som håndterer ut- og innbetalingsfiler. Du kan ha flere divisjoner. Divisjonene settes opp mot ulike filformater. Du kan sette opp flere kontoer mot samme divisjon

Vipps Regninger

Med Vipps Regninger sender klienten regninger rett i kundens Vipps. Klienten får oppgjør via OCR. Den som har tilgang til regnskapsprogrammet kan bestille dette ved å gå inn på Vipps.no og velge leverandør.

Les mer om Vipps Regninger her.

Vipps Bedrift

Vipps Regning - Send regningene rett i kundens Vipps. Kjappere innbetalinger og bedre likviditet.
Vipps på Nett og Hurtigkasse - Gjør det superenkelt å betale på nettsiden. Helt kortfritt.
VippsGO - Få utvalget deres i Vipps og la kunden bestille og betale i appen. Perfekt for resturanter, små butikker og foreninger
Vippsnummer, vår enkleste løsning - Ta i mot fribeløp og gi kundene dine et enkelt alternativ til kort og kontanter.

Hvor finner jeg årsoppgaven?

Årsoppgaven ligger i arkivet i nettbanken. Arkivet finner du under ikonet "i" til venstre for logg-ut-knappen. Trykk på arkiv, og under meldingstype velg årsoppgave.
 

Ny klient hos deg eller DNB

hndtrykk
 

Overta klient – hva må jeg huske på?

  • Har klienten betalingsavtaler hos gammel regnskapsfører som skal flyttes (avtalegiro, Direkte remittering)?
  • Skal det settes opp integrasjon mot nytt regnskapssystem?
  • Skal en eventuell fullmakt mot gammel regnskapsfører sies opp?
  • Hvor skal innbetalingsfiler sendes?
  • Ved nye divisjoner må det settes opp rettigheter på disse?

For veiledning, logg deg inn i bedriftsnettbanken og kontakt oss på chat.

Hvordan blir din klient kunde i DNB?

Selskapsformer med organisasjonsnummer:

1. Fyll ut kundeprofil her 
  • Velger klienten eSignering, vil klienten få SMS når skjemaet er klart for signering. Hvis ikke, må klienten huske å printe ut skjema som kommer på e-post, signere og sende inn sammen med de andre dokumentene.

2. Send følgende til e-postadressen som vises på kvitteringssiden fra punkt 1, og skriv bedriftsnavnet i emnefeltet:

  • Hvis klienten ikke har valgt eSignering, sendes bedriftskundeprofil-skjemaet som klienten fått på e-post. Skjemaet skal være signert i henhold til firmaattesten.
  • Vedtekter/Selskapsavtale/Revidert regnskap/Aksjeeierbok avhengig av selskapsform. Gode maler finner du på altinn.no her
  • Er selskapet nylig blitt kjøpt/solgt, send også sluttseddel/kjøpekontrakt signert av selger og kjøper samt oppdatert aksjeeierbok signert i henhold til firmaattesten.
3. Følgende skjer: 
  • DNB gjennomfører kundekontroll i henhold til hvitvaskingsloven kapittel 2, klienten får tilgang til bedriftsnettbank og kort.

Klienten skal etablere AS

1. Hjelp gjerne klienten din med å stifte selskapet
  • Stiftelsesdokument og vedtekter utarbeides og signeres av de som stifter selskapet. Gode maler finnes på altinn.no her.
2. Fyll ut bedriftskundeprofil her.
  • Velger klienten eSignering, vil klienten få SMS når skjemaet er klart for signering. Hvis ikke, må klienten huske å printe ut skjema som kommer på e-post, signere og sende inn sammen med de andre dokumentene.
3. Send følgende til e-postadressen som vises på kvitteringssiden fra punkt 2 og skriv bedriftsnavnet i emnefeltet:
  • Hvis klienten ikke har valgt eSignering, sendes bedriftskundeprofil-skjemaet som klienten fått på e-post. Skjemaet skal være signert av de som har signaturrett i henhold til firmaattesten.
  • Signerte stiftelsesdokumenter og vedtekter.

4. Følgende skjer

  • DNB gjennomfører kundekontroll i henhold til hvitvaskingsloven, kapittel 2, og oppretter en DNB bedriftskonto. DNB gir beskjed til klienten.
  • Klienten setter inn aksjekapital og informerer saksbehandler i DNB om innbetalingen.
  • DNBs saksbehandler bekrefter at aksjekapital er kommet inn på konto på e-post til klienten.
  • Klienten sender inn samordnet registermelding på altinn.no.
  • Klienten får organisasjonsnummer fra Brønnøysundregisteret og informerer DNB for å få avtalte tilganger og tjenester

 

Trenger du hjelp? Kontakt oss på chat.

Chat
 

Bankintegrasjon

bilde av kobling

Aktuelt

mann med kikkert
Bankintegrasjon sørger for automatisk inn- og utbetaling til og fra regnskapssystemet slik at restkontro oppdateres
fortløpende. Avstemming blir mye enklere. Bankintegrasjon har full støtte for utenlandsbetalinger og transaksjoner i alle valutaer.
Det digitale styrker det menneskelige i oss. Går vi fra revisjon til relasjon?

Robotene kommer, er du forberedt? Les om hvordan robotene vil revolusjonere regnskapsbransjen.

Er du en god økonomisk rådgiver? Her er åtte kjennetegn på en god regnskapsfører.