Tips til deg som er regnskapsfører

bilde av mann ved skrivebord

Her har vi samlet det du trenger for å hjelpe klienten din og tips som forenkler din egen arbeidshverdag

Klient

Hvordan få tilgang til din klients kontoer?

Vår anbefaling er at du fyller ut dette fullmaktsskjemaet. Du vil da få tilgang til dine klienters kontoer i din egen bedriftsnettbank som du har hos oss. Du benytter tilhørende BankID som pålogging. For raskest tilgang til kontoene, velger du signering med BankID. 

Dersom fullmaktsgiver ikke har BankID, må fullmaktsgiver signere og sende denne fullmakten til:

DNB Bank ASA
Drift Konto
Postboks 1600
Sentrum 0021 Oslo


Ett annet alternativ er å få tilgang til dine klienters nettbank.
Administrator hos hver enkelt klient må da opprette en bruker her.

Hvordan bytte mellom klientenes nettbanker?

Bytte mellom nettbanker gjør du enklest ved å logge inn med BankID. Da kan du enkelt bytte/velge nettbank uten å logge ut og inn igjen.

Hvordan oppretter min klient nettbank?

Vi anbefaler at klienten bestiller vårt fordelsprogram Partner. Programmet inkluderer nettbank uten årspris, én gratis bruker, bedriftskonto og Visa-kort uten årsgebyr. Bestillingen må signeres i henhold til firmaattest.

Filoverføring

Remittering

Ønsker du å remittere via klientens nettbank, må en med bestillerrolle i bedriftnettbanken kontakte oss på chat fra innlogget nettbank eller e-post. Vi vil da opprette integrert nettbank.

Her finner du priser.

Direkte remittering

Denne bestillingen må vi ha skriftlig, enten på e-post eller chat fra innlogget nettbank.

Har du spørsmål, kan du kontakte en av våre betalingseksperter på chat.

Her finner du priser.

Motta innbetalingsfiler

Hvis vi skal styre innbetalingsfiler til en annen bedriftsnettbank eller regnskapssystem, må din klient kontakte oss på tlf. 915 04800 eller chat via innlogget nettbank.
 

Produkter

Veiledning

Konto – opprette ny eller avslutte

Dette kan en med bestillerrettigheter selv gjøre her.

Bruker – opprette ny, slette eller endre

Dette kan en med administrasjonsrettigheter i bedriftsnettbanken selv gjøre her.

Kan jeg bruke min BankID på flere av mine kunder?

Ja, du som regnskapsfører kan bli lagt til som bruker i din klients nettbank. Du vil da få en egen bruker-ID. Med en slik bruker-ID kan du logge deg på med din egen private kodebrikke.

Min klient spør om Vipps Faktura, hva må jeg tenke på?

Med Vipps Faktura får klienten oppgjør via OCR. Den som har tilgang til regnskapsprogrammet kan bestille dette ved å gå inn på Vipps.no og velge leverandør:
  • xLedger
  • 24sevenoffice
  • Evry
  • Visma
  • SendRegning
  • PowerOffice (kommer)

Les mer om Vipps Faktura her

Hvor finner jeg årsoppgave?

Årsoppgaven ligger i arkivet i nettbanken. Arkivet finner du under ikonet "i" til venstre for logg ut knappen. Trykk på arkiv, og under meldingstype velg årsoppgave.
 

Ny klient hos deg eller DNB

Overta klient – hva må jeg huske på?

  • Filkommunikasjon  rutes filene til riktig nettbank?
  • Er det satt opp riktig divisjon på konto?
  • Har du satt opp filstier/filoppsett?
For å kunne sende eller hente filer, må administrator i nettbank tildele rettigheter til divisjoner. Er det gjort? For veiledning må du kontakt oss på chat innlogget i bedriftsnettbanken eller på telefon 04800.

Hvordan blir din klient kunde i DNB?

Selskapsformer med organisasjonsnummer:

1. Fyll ut kundeprofil her 
  • Velger klienten eSignering, vil klienten få SMS når skjemaet er klart for signering. Hvis ikke, må klienten huske å printe ut skjema som kommer på e-post, signere og sende inn sammen med de andre dokumentene.

2. Send følgende til e-postadressen som vises på kvitteringssiden fra punkt 1, og skriv bedriftsnavnet i emnefeltet:

  • Hvis klienten ikke har valgt eSignering, sendes bedriftskundeprofil-skjemaet som klienten fått på e-post. Skjemaet skal være signert i henhold til firmaattesten.
  • Vedtekter/Selskapsavtale/Revidert regnskap/Aksjeeierbok avhengig av selskapsform. Gode maler finner du på altinn.no her
  • Er selskapet nylig blitt kjøpt/solgt, send også sluttseddel/kjøpekontrakt signert av selger og kjøper, samt oppdatert aksjeeierbok signert i henhold til firmaattesten.
3. Følgende skjer: 
  • DNB gjennomfører kundekontroll i henold til hvitvaskingsloven kapittel 2, klienten får tilgang til bedriftsnettbank og kort.

Klienten skal etablere AS

1. Hjelp gjerne klienten din med å stifte selskapet
  • Stiftelsesdokument og vedtekter utarbeides og signeres av de som stifter selskapet. Gode maler finnes på altinn.no her.
2. Fyll ut bedriftskundeprofil her.
  • Velger klienten eSignering, vil klienten få SMS når skjemaet er klart for signering. Hvis ikke, må klienten huske å printe ut skjema som kommer på e-post, signere og sende inn sammen med de andre dokumentene.
3. Send følgende til e-postadressen som vises på kvitteringssiden fra punkt 2 og skriv bedriftsnavnet i emnefeltet:
  • Hvis klienten ikke har valgt eSignering, sendes bedriftskundeprofil-skjemaet som klienten fått på e-post. Skjemaet skal være signert i henhold til de som skal ha signaturrett på firmaattesten.
  • Signerte stiftelsesdokumenter og vedtekter.

4. Følgende skjer

  • DNB gjennomfører kundekontroll i henhold til hvitvaskingsloven, kapittel 2, og oppretter en DNB bedriftskonto. DNB gir beskjed til klienten.
  • Klienten setter inn aksjekapital og informerer saksbehandler i DNB om innbetalingen.
  • DNBs saksbehandler bekrefter at aksjekapital er kommet inn på konto på e-post til klienten.
  • Klienten sender inn samordnet registermelding på altinn.no.
  • Klienten får organisasjonsnummer fra Brønnøysundregisteret og informerer DNB for å få avtalte tilganger og tjenester

Trenger du hjelp? Kontakt oss på chat.

Chat

Aktuelt

Er du en god økonomisk rådgiver? Her er åtte kjennetegn på en god regnskapsfører

Robotene kommer, er du forberedt? Les om hvordan robotene vil revolusjonere regnskapsbransjen.