Du kan ordne det meste selv i bedriftsnettbanken - vi hjelper deg i gang!

Gjr det selv

Legge til ny eller endre bruker C Slette brukerE
Gi fullmakt Å Åpne konto F
Rettigheter til konto S Avslutte konto A
Hente bilag I ÅrsoppgaveU
Tilpasse nettbanken P Finn PIN-kode til kort B











 
 

Legge til ny eller endre bruker


Hvordan legge til ny bruker? 
Hvis du har administratortilgang i nettbanken, kan du selv opprette nye eller endre brukere. 

1. Administrator logger inn i bedriftsnettbanken 
2. Klikk på Administrasjon i hovedmenyen -> Under fanen «Kjøp og bestill» velger du «Ny, endre, slette bruker» 
3. Her får du fire valg. Huk av for «Jeg er administrator og vil opprette en ny bruker»
4. Legg inn fødselsnummer, navn på brukeren og din kontaktinformasjon   

Hvordan legge til ny administrator? 
Når brukeren er opprettet kan du be om at personen skal få tilgang som administrator og/eller bestiller. 

1. Klikk på Administrasjon i hovedmenyen -> Under fanen «kjøp og bestill» velger du «ny, endre, slette bruker» 
2. Huk deretter av for «Jeg vil at en bruker skal få administrator/bestiller tilgang (krever signatur)». Huk deretter av for signering med BankID for raskere prosess 
3. Vi vil så sende ut en eSignering i løpet av neste virkedag. Endringene vil være klare en virkedag etter signeringen er fullført 

Til toppen

Slik administrerer du brukere

 

Slette bruker

Administrator i nettbanken kan slette en bruker i nettbanken:
  
1. Gå til menyvalget «Administrasjon» og velg «Ny, endre, slette bruker»
2. Velg «Jeg er administrator og vil slette en bruker»
3. Oppgi bruker-id for brukeren du vil slette og velg «Fortsett»
4. Bekreft sletting ved å fullføre skjemaet

Skal du slette en administrator gjør du dette ved å:
  
1. Gå til menyvalget «Administrasjon» og velg «Ny, endre, slette bruker»
2. Velg «Jeg vil slette eller endre en administrator (krever signatur)
3. Oppgi bruker-id for brukeren du vil slette og velg «Fortsett»
4. Når du har fullført skjemaet vil du motta en e-post skjemaet du fylte ut. Dette sender du inn til oss på e-post fra nettbanken. Dette gjør du ved å klikke på «Send e-post» når du er på forsiden i nettbanken 

Tips: Hvis du ikke vet bruker-id til den som skal slettes finner du en liste over brukere ved å gå til «Administrasjon» -> under «Administrer» velg «Bruker».

Til toppen

Slik sletter du en bruker i nettbanken

 

Gi fullmakt

 
Fullmakt er nødvendig hvis du skal gi eller få tilgang til en konto på et annet selskap. Du kan velge om det kun skal gis innsyn i konto, eller om kontoen skal være belastbar i en annen nettbank.

1. Klikk på Konto i hovedmenyen -> Under fanen «Kjøp og bestill» velger du «Gi/Få kontofullmakt»
2. Fyll ut informasjon om fullmaktshaver eller fullmaktsgiver, kontoene selskapet skal ha fullmakt til og hvilke rettigheter som skal inngå i fullmakten
3. Velg om avtalen skal signeres med eSignering eller manuelt. Vi anbefaler å eSignere med BankID for raskere prosess
4. eSignering sendes ut etter en virkedag og fullmakten vil være klar en virkedag etter signeringen er fullført 

Til toppen

Slik gir du fullmakter i nettbanken

 

Rettigheter til konto

 
Administrator kan i innlogget nettbank tildele rettigheter til andre brukere på kontoene.

Ønsker du å endre flere personer sine rettigheter på en konto?
1. Klikk på Administrasjon i hovedmenyen -> Under fanen «Rettigheter» velger du «Kontoer» 
2. Velg kontoen du ønsker å endre rettigheter for og klikk på «Søk» 
3. Du vil så kunne endre rettighetene for alle brukere

Ønsker du kun å endre for en bruker?
1. Klikk på Administrasjon i hovedmenyen -> Under fanen «Rettigheter» velger du «Kontoer»
2. Skriv inn bruker-id eller navn og klikk på «Søk»


Tips: Hvis du ikke får endret på rettighetene til en bruker, sjekk om du har huket av for «Alle brukere - Alle rettigheter». For å endre på dette, gå til menyvalget: «Administrasjon» -> under fanen «Administrer» velg «Bruker». Her kan du fjerne haken for «Alle brukere – Alle rettigheter» og klikke på «Lagre».
Når denne haken er fjernet kan du tildele rettigheter til brukere.  

 

Slik tildeler du rettigheter i nettbanken

 

Hente bilag

 
1. Klikk på Konto i hovedmenyen -> Under fanen «Kontoinformasjon» velger du «Ny kontoinformasjon» / «Siste transaksjoner» 
2. Velg aktuell konto og dato, og klikk på «Vis oversikt» 
3. Finn den aktuelle betalingen og klikk på forstørrelseglasset under «Bilag» 

I arkivet finner du også en rekke bilag. Du finner arkivet ved å klikke på Betaling i hovedmenyen -> Under fanen «Innbetalinger» velger du «Arkiv». Velg så meldingstype, kontonummer, periode og klikk på «Hent meldinger».

Til toppen

Slik finner du bilag i nettbanken

 

Årsoppgave

Årsoppgave for konto finner du ved å:
  
1. Klikk på informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg «Arkiv»
2. Velg meldingstype Kontoutskrift/Årsoppgave
3. Velg kontonummer, periode og klikk på «Hent meldinger»

Årsoppgave for lån finner administrator i arkivet sitt:
  
1. Klikk på informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg «Arkiv»
2. Velg meldingstype «Årsoppgave»
3. Velg organisasjonsnummer, periode og klikk på «Hent meldinger»

I arkivet finner du årsoppgaver for inntil 10 år tilbake i tid.

Til toppen

Slik finner du årsoppgave i nettbanken

 

Åpne konto


En bruker med bestillertilgang kan enkelt åpne konto selv i nettbanken:
  
1. Gå til menyvalget «Administrasjon» og velg «Åpne konto»
2. Velg kontotypen du ønsker å åpne
3. Under «Tilknytning og navn» velger du organisasjonsnummeret kontoen skal knyttes til
4. Under «Valgfritt kontonavn» kan du gi kontoen et egendefinert navn som vil være synlig i nettbanken
5. Sjekk at adressen som automatisk fremkommer er riktig, eventuelt endre denne dersom du ønsker en annen adresse
6. Klikk på «Neste», huk av for at du aksepterer vilkårene og klikk på «Åpne konto»

Husk at du må tildele deg selv og andre brukere rettigheter til den nye kontoen før den er synlig og kan brukes.

Til toppen

Slik åpner du konto i nettbanken

 

Avslutte konto


En bruker med bestillertilgang kan avslutte konto selv i nettbanken:
  
1. Gå til menyvalget «Konto» og velg «Avslutte konto»
2. Velg foretak, konto, dato for avslutning og klikk på «Neste»
3. Velg kontonummer som saldo og renter skal overføres til og klikk på «Neste»
4. Bekreft avslutning ved å klikke på «Avslutt konto»

Husk å hente bilag og annen dokumentasjon før du avslutter en konto. De fleste bilagene blir slettet når kontoen avsluttes, og disse vil du trenge til regnskapet. Kontoutskrifter og årsoppgaver er derimot tilgjengelige i nettbanken i ett år etter avslutning.

Til toppen

Slik avslutter du konto i nettbanken

 

Tilpasse bedriftsnettbanken


Du kan tilpasse enkelte sider i nettbanken slik at det passer deg.

Sidene Kontooversikt og Siste transaksjoner/Ny kontoinformasjon kan du tilpasse ved å:
1. Klikk deg inn på den aktuelle siden
2. Velg «Tilpass siden» øverst i bildet. Her kan du fjerne, legge til og endre rekkefølge på kolonner

Du får også gjort ulike tilpasninger i nettbanken ved å gå til Administrasjon -> Mine innstillinger.

Til toppen

Slik tilpasser du nettbanken

 

Finn PIN-kode til kort


» Logg inn for å finne PIN-kode

Du finner PIN-koden i din private nettbank, ettersom våre kort er registrert på fødsels- og personnummer. Hvis du ikke har privat nettbank i DNB, kan du fortsatt logge inn med ditt fødsels- og personnummer og BankID fra annen bank.

1. Velg fanen «Innstillinger», og deretter «Vise PIN-kode».
2. Velg bedriftskortet og utløpsdatoen i nedtrekksmenyen. Du vil da bli bedt om å bekrefte visningen med BankID, BankID mobil eller personlig kode.
3. PIN-koden vises på skjermen. 

Tips: Du kan også finne PIN-koden til kortene dine i mobilbanken.

Til toppen