Spørsmål om betaling til og fra utlandet

mann som trykker p en berringsskjerm med bilde av en jordklode
Her finner du ofte stilte spørsmål og svar om betaling til og fra utlandet.

Hva er IBAN og BIC/SWIFT?

IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for bankkontonummer.

BIC står for Bank Identifier Code og er en kode som identifiserer en bestemt bank. Dette kalles også SWIFT.

Har du mottatt en faktura skal du både finne IBAN og BIC/SWIFT der. Eventuelt kan du ta kontakt med den du skal betale til.

Hvordan finner jeg mitt IBAN-nummer?

Du finner ditt eget IBAN-nummer på kontoutskriften din, i nettbanken under Kontobetingelser eller ved hjelp av IBAN-kalkulatoren.

Når skal jeg bruke IBAN og BIC/SWIFT?

IBAN og BIC ble innført som følge av EU-direktivet og skal brukes på betalinger innenfor EU/EØS og noen andre land.

Hvordan finner jeg kvittering på min betaling til utlandet?

Vi sender en kvittering til postkassen i nettbanken din dagen etter du har utført en betaling til utlandet.

Hvordan betaler jeg til USA, Canada, Sør-Afrika eller Australia?

USA, Canada, Australia og Sør-Afrika har ikke innført IBAN. Du må derfor oppgi mottakers vanlige bankkontonummer. Ellers gjelder følgende regler:

USD til USA: I tillegg til mottakers konto må du oppgi nasjonal bankkode (Fedwire eller ABA-nummer).

Canada, Australia og Sør-Afrika: I tillegg til mottakers konto må du oppgi både BIC og nasjonal bankkode.

Jeg venter en betaling fra utlandet. Hvor lang tid tar det?

Når betalingen er mottatt i DNB vil den følge disse innleveringsfristene: 

» Innleveringsfrister for betalinger fra utlandet til Norge

Hvorfor må jeg gi opplysninger til myndighetene?

Myndighetene krever informasjon om transaksjoner til utlandet som er større enn 100 000 kroner. Toll og avgift har bestemt at bankens kunder må oppgi betalingens art når det er over 100 000 kr. Velg betalingsart-koden som passer din betaling og spesifiser i "Melding til myndigheter"-feltet hva betalingen gjelder. 

Hvorfor kan ikke jeg betale alle omkostningene på betalinger til EU/EØS?

I henhold til EU-direktivet er det kun mulig å velge "delte omkostninger". Hvis du ønsker å sikre at mottaker skal få hele beløpet, kan du legge til et mindre beløp i betaling du sender. Mottaker kan gi deg eksakt informasjon om hvilke omkostninger som er på mottakers side.

Hva med omkostninger på betalinger utenfor EU/EØS?

For betalinger til land utenfor EU/EØS kan det skje avkortninger i mellomliggende banker. Det kan i tillegg bli trukket gebyr i mottakerbanken som du i tilfelle må spørre mottaker om.

Her kan du velge "Avsender eller mottaker dekker alle omkostninger" hvis det er avtalen mellom deg og mottaker. Allikevel er ikke dette et valg vi anbefaler, da det kan forsinke og fordyre transaksjonen. 
Var dette nyttig for deg?