Regnskapsgodkjente betalinger

Illustrasjon av en sjekkliste
Regnskapsgodkjente betalinger gjør det mulig å godkjenne betalinger rett i regnskapssystemet og gir deg som kunde en effektiv hverdag.
 
Sjekklisten under gir deg oversikt og enkle veiledninger som hjelper deg å få det nødvendige på plass slik at du kan bruke regnskapsgodkjente betalinger.
Har du allerede bankintegrasjon kan du bestille Regnskapsgodkjente betalinger her.

På grunn av myndighetspålagte krav vil DNB fra 01.12.20 kun utføre filsendte betalinger fra DNB-bedriftskontoer som er godkjent via DNB bedriftsnettbank, DNB Puls eller godkjent i ERP-systemet via den nye tjenesten Regnskapsgodkjente betalinger (RgB). RgB er en tjeneste som gjør det mulig å godkjenne betalinger direkte fra regnskapssystemet. De fleste leverandører har tilrettelagt for RgB. Tjenesten forutsetter at den som skal godkjenne betalinger er registrert i bedriftsnettbanken med riktige tilganger.

Er du utvikler finner du teknisk dokumentasjon her.

Hva trenger jeg for å bruke regnskapsgodkjente betalinger?

illustrasjon av sjekkpunkt

Jeg har allerede bankintegrasjon

Hvis du allerede har koblet sammen nettbanken og ERP-/regnskapssystemet, men ønsker å bruke løsningen for regnskapsgodkjente betalinger, kan du etterbestille dette (så snart din ERP-leverandør er klar for det).
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Bedriftsnettbank

Det kan hende at du allerede er bedriftskunde i banken, men mangler bedriftsnettbank.

» Slik får du bedriftsnettbank
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Bruker i nettbanken

Personer som skal godkjenne betalinger og betalingsfiler, må være registrert som en bruker i bedriftsnettbanken. En bruker kan registreres med rollene Bruker eller Administrator/bestiller. En Administrator/bestiller kan opprette nettbankbrukere, gi rettigheter til kontoer, samt bestille tjenester for bedriften, i nettbanken. Ofte gjøres dette digitalt, uten ytterligere signatur fra bedriften. DNB tillater signering med BankID i de fleste tilfellene der signatur er påkrevet.

Personer som skal bli bruker i nettbanken, må være registrert med gyldig legitimasjon hos oss. Du vil bli veiledet til bestilling av digital legitimering dersom personen du ønsker å opprette som nettbankbruker ikke er registrert med gyldig legitimasjon hos oss.

» Logg inn for å opprette/slette en bruker i nettbanken
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Rettigheter til å belaste konto

Brukere som skal godkjenne betalinger, må gis rettigheter til kontoene det skal betales fra.  Dette kan en administrator gjøre i nettbanken. Rettighetene fjernes av administratoren når brukeren ikke lenger har bruk for dem.

» Logg inn for å gi/fjerne rettigheter til en bruker 
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Bankintegrasjon

For å kunne sende betalingsfiler fra regnskapssystemet til nettbanken trenger du bankintegrasjon.

» Slik bestiller du integrasjon mellom regnskapssystemet og nettbanken
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Fullmakt til konto og til bestilling av integrasjon med regnskapssystem

Hvis regnskapsfører skal ha tilgang til klienten sin konto i egen nettbank, må klienten gi fullmakt til dette. Regnskapsføreren trenger også fullmakt til å bestille digitale tjenester på vegne av klienten for å kunne bestille integrasjon mellom regnskapssystemet og banken. Husk å velge signering med BankID dersom du ikke vil sende den med posten.

» Her gir du, eller ber om, fullmakt til konto og bestilling av digitale tjenester 
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Oversikt fullmakter

I nettbanken kan du se oversikt over hvilke fullmakter og rettigheter du har gitt.

» Her finner du oversikt over fullmakter og rettigheter