Regnskapsgodkjente betalinger

Illustrasjon av en sjekkliste
Her er en oversikt og enkle veiledninger som hjelper deg å få det nødvendige på plass slik at du kan bruke regnskapsgodkjente betalinger.
Regnskapsgodkjente betalinger gjør det mulig å godkjenne betalinger rett i det systemet du bruker og gir deg som kunde en effektiv hverdag. Vi har utviklet Regnskapsgodkjente betalinger i tett samarbeid med ERP-leverandører og Regnskap Norge, og løsningen rulles ut i disse dager hos de første kundene.

Flere ERP-leverandører er i ferd med å implementere Regnskapsgodkjente betalinger. Senest 01.12.20 må alle ERP-leverandører som velger å tilrettelegge for løsningen være klar, slik at kunder er flyttet over på ny løsningen.

Det er lagt opp til gode konverteringsløp for kunder, og hver ERP vil tilrettelegge sine systemer og informere gjennom sine kanaler. Har du spørsmål eller ønsker en rådgivningssamtale knyttet til hva dette betyr for deg som regnskapsfører kan du gjerne ta kontakt via skjemaet til høyre.
  • [printicon]
Kontaktinfo

Nyhet!

Nå kan du møte våre betalingsrådgivere.
Book et telefon- eller videomøte her:

 

Hva trenger jeg for å bruke regnskapsgodkjente betalinger?

illustrasjon av sjekkpunkt

Bedriftsnettbank

Det kan hende at du allerede er bedriftskunde i banken, men mangler bedriftsnettbank.

» Slik får du bedriftsnettbank
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Bruker i nettbanken

Personer som skal godkjenne betalinger og betalingsfiler, må være registrert som en bruker i bedriftsnettbanken. En bruker kan registreres med rollene Bruker eller Administrator/bestiller. En Administrator/bestiller kan opprette nettbankbrukere, gi rettigheter til kontoer, samt bestille tjenester for bedriften, i nettbanken. Ofte gjøres dette digitalt, uten ytterligere signatur fra bedriften. DNB tillater signering med BankID i de fleste tilfellene der signatur er påkrevet.

Personer som skal bli bruker i nettbanken, må være registrert med gyldig legitimasjon hos oss. Du vil bli veiledet til bestilling av digital legitimering dersom personen du ønsker å opprette som nettbankbruker ikke er registrert med gyldig legitimasjon hos oss.

» Logg inn for å opprette/slette en bruker i nettbanken
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Rettigheter til å belaste konto

Brukere som skal godkjenne betalinger, må gis rettigheter til kontoene det skal betales fra.  Dette kan en administrator gjøre i nettbanken. Rettighetene fjernes av administratoren når brukeren ikke lenger har bruk for dem.

» Logg inn for å gi/fjerne rettigheter til en bruker 
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Bankintegrasjon

For å kunne sende betalingsfiler fra regnskapssystemet til nettbanken trenger du bankintegrasjon.

» Slik bestiller du integrasjon mellom regnskapssystemet og nettbanken
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Fullmakt til konto og til bestilling av integrasjon med regnskapssystem

Hvis regnskapsfører skal ha tilgang til klienten sin konto i egen nettbank, må klienten gi fullmakt til dette. Regnskapsføreren trenger også fullmakt til å bestille digitale tjenester på vegne av klienten for å kunne bestille integrasjon mellom regnskapssystemet og banken. Husk å velge signering med BankID dersom du ikke vil sende den med posten.

» Her gir du, eller ber om, fullmakt til konto og bestilling av digitale tjenester 
 
illustrasjon av sjekkpunkt

Oversikt fullmakter

I nettbanken kan du se oversikt over hvilke fullmakter og rettigheter du har gitt.

» Her finner du oversikt over fullmakter og rettigheter